Diskfragmentering

Hej
Jeg plejer at degfragmenter min HD ca. en gange om måneden, da jeg sidste gang skulle gøre det, kom meldingen "Kør chkdsk /f." det prøvede jeg, men der sker heller ikke noget, så hvad kan fejlen være og hvordan løser jeg den.
MVH DT:p

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ikke for at være på tværs.... Men du bør altså IKKE defragge en moderne disk. Den er rimeligvis ligeglad med om data er fragmenteret, da den alligevel laver read-ahead og har en tilstrækkelig buffer til at det er unødvendigt, selv hvis den ikke gjorde.

Men bevares, har du en ældre disk, så be my guest. De gamle diske på under 2-3 GB er bare så forfærdeligt sjældne at finde nu til dags.

Anyways.... Du skal have en bootdisk i maskinen for at lave en /f(orce) på din chkdsk. Det kan windows normalt ikke klare i real time. Er det en gammel 98'er eller en 95'er ?
Hej Tak for dit svar. Har i mellemtiden selv løst problemet, fejlen lå i et punktum som MS har sat forkert i deres hjælp.wink
Men jeg kan ikke forstå din indstilling til defragmentering. I alle Danske Tyske og Engliske Computerblade anbefaler man defragmentering efter et par måneder. Har selv stor erfaring med at den læser meget hurtiger efter DEFRAG og den slides sikkert heller ikke så meget når ikke den skal fare frem og tilbage hele tiden. Mit system XP, 200 GB HD som er et år gammel.
MVH DT

Pointen er at disken slides lige meget om man defragger eller ej, for det er normalt ikke MOTOREN der slides op først, men skiven eller læse/skrivehovedet. Og det AT man defragger belaster således disken MERE.

Hvis du har problemer med hastigheden ved skrivinger på din disk er det normalt et issue med din windows cache, ikke din harddisk, da de fleste læsninger/skrivning jo skal foretages hertil. Prøv evt. at tage en bootable Linux DVD og se om ikke din PC kører urimeligt hurtigt, selv når du læser dine windows filer.

Det eneste tidspunkt man bør defragge en disk på er efter en oprydning (da man jo gerne vil have sammenhængende blokke at skrive på ved næste skrivning).
Men som sagt... Det er helt dit eget valg.. hvis du har LYST til at bruge en halv uge på at defragge disken, så gør det da bare. MTBF er jo på de fleste diske flere hundrede tusinde timer, så både du og jeg dør jo nok af alderdom inden man kan bruge en hel disk op.
Ja det er jo fuldstændig rigtig at man kun skal defrag når der rydes op. Jeg for mit vedkomende installerer enormt mange forskellige ting og jeg sletter lige så meget igen, så der opstår et kæmpe råd efter et til to måneder. Alt det har jeg selvfølgelig været klar over. Men pointen var jo ellers hvorfor jeg ikke kunne defrag men det har jeg jo som skrivet før fundet ud af.
Ellers tak for sludderen DTbiggrin

indne i kører en disk defragmentering, burde i så ikke først tjekke disken for diverse fejl på disken og i klyngerne...Og derefter defragmentere en 'fejltjekket' disk
Annonce
Nu vi taler defragmentering, så kan jeg anbefale Auslogic Disk Defrag:

http://www.auslogics.com/disk-defrag

Jeg har indtryk af, at det er mere effektivt end Windows' eget defrag program. Og så er det gratis.
jeg bruger ashampoo magical defrag og den er gratis. den kører når du ikke bruger pcen

smile keine hexerei nur behändichkeitsmile
[Indlæg slettet]

[Indlæg slettet]

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere