Badeværelses gulv.

Jeg er gået i gang med en renovering af badeværelse i et hus fra 89. For at gøre det så billig som mulig har jeg aftalt med håndværkerne at jeg selv tager det gamle med, fjerner alle fliser, hakker alt puds ned og hakker gulvet op. Alt dette er sket nu. Så kommer spørgsmålet. Kold og varm vands rørerne er lavet med galvaniseret rør, der er isoleret og som lagde nede i legaen. Smeden siger det må man ikke bruge mere og det skal skiftes til PVC slanger med rør i rør. Må man stadigvæk bruge lega oven på det stampet sand eller skal der bruges flamingo plader ?. Med hensyn til PVC slanger hvad gør man så ?, er det kun i badeværelset de skal bruges eller skal jeg til at hakke stue gulvet op og helt ud til vanduret og fyret ?. Hvad er forskellen på at bruge sorte rør og galvaniseret rør hvis de f.eks. er muret ind i væggen. Der var brugt kobber rør til gulvvarme før og det bliver selvfølgelig med PVC rør nu.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en god løsning og det giver ingen problemer i at fortsætte rørføringen som din VVS-mand beskriver - og nej, du skal ikke skifte rørerne gennem hele huset.
Det man skal passe på er, at rør og fittings i kobber og andre ædle metaller ikke må ligge før stålrør i vandets strømretning af hensyn til galvanisk tæring - men det er jo ikke tilfældet hos dig.
Der må ikke lave skjulte samlinger og som følge heraf, heller ikke nedstøbte samlinger. De fleste tolker dette som..."hvis det på nogen måde kan undgås" - og det bliver måske vanskeligt at undgå, der hvor samlingen mellem dine gamle stålrør og de nye plastrør til brugsvand skal laves.
Der skal etableres et centralt tilgængeligt forgreningssted for både varmt og koldt vand i badeværelset. Herfra forgrenes så til de forskellige armaturer således, at yderligere samlinger undgåes.
Du skal ikke bruge stål-/galv. rør til indmuring, men rør i rør (plast).

Mht. til isolering må du gerne bruge Leca, men da Leca har en lidt dårligere isoleringsværdi end Styrolit/flamingo og skal stampes, bruger de fleste Styrolit i dag.

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Hejsa

Vi havde kobberrør der gik under et badekar. Som blev fjernet.
Men nu havde vi på forhånd bestemt os for en indbygningscisterne. (geberit)
Der blev de "gamle" kobberrør ført op og derfra blev der så ført plasrrør ud til brugsvandet.
Bag denne cisterne blev der så sat lukkere på så vi har mulighed for at lukke for vandet kun i badeværelset.

Isolering:
Der skal flamingo jorden Leca er bare til at gøre underlaget plant.
Husk at stampe leca laget. Hvis jeg ikke husker helt forkert så skal der idag 300mm isolering i gulv.
Men da det er en renovering så må du selv bestemme hvor meget du ligger i.
Husk yderligere isolering ud mod sukkel på huset ellers fiser varmen bare ud der.

Så fat i skovlen og igang :-)
Det ikk helt rigtigt at du selv kan bestemme med isolering. Ved renovering/tilbygning skal man ifølge Bygningsreglement have en U-værdi på 0,15 i terrændæk, dette svarer til 200 mm styrolit, af den almindeligt tilgængelige i byggemarkeder.
Citat fra Kolinblack

Det ikk helt rigtigt at du selv kan bestemme med isolering. Ved renovering/tilbygning skal man ifølge Bygningsreglement have en U-værdi på 0,15 i terrændæk, dette svarer til 200 mm styrolit, af den almindeligt tilgængelige i byggemarkeder.


Helt rigtigt, men den samme U-værdi kan opnås med et lag 150mm coatede 10-20 Lecanødder i bunden plus en 100mm styrolitplade ovenpå. Så undgår man at skulle bruge tid på udskæringer i bunden af styrolitten til rør, har en fin overflade at bygge videre på og får en fin kapilarvirkning.
Men den optimale løsning afhænger jo af de faktiske forhold på stedet. Jeg ville bare præcisere, at Leca ikke er ude af billedet som isolering og kan undertiden være praktisk og tidsbesparende at anvende.

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Hej

Hvis det er terrændæk med gulvvarme der er tale om, og der anvendes U-værdier og ikke enrgirammeberegninger skal U-værdien være 0,12 og ikke 0,15.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis