Brændes holbarhed

Jeg har netop modtaget ca 35 rummeter blandet flækket brænde lige til at stable.
Vi har i forvejen stående ca. 6-7 rumeter.

Vi stabler det på paller og ligger preseninger hen over.

Da det er til flere års forbrug i vores 5,5 KW brændeovn, er spørgsmålet nu, om jeg måske har fået forkøbt mig.
Hvor lang tid kan man opbevare brændet ? Årsagen er at en kammerat har købt hus hvor der ikke er brændeovn og han ikke vil have det, så jeg købte det billigt af ham.

Brændet er blandet fyr - frufttræer - bøg og eg.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Brænde har næsten ubegrænset holdbarhed, -- hvis det opbevares tørt. 100 år.

Din idé med presseningen tror jeg ikke på. Der skal være mulighed for luft cirkulation rundt om/igennem brændestabelen.

Mvh.
bodker

Det er muligt at "bodker" mener at brænde kan holde i 100 år, men det vil nok være temmelig dumt at gemme i mere end ca. 5 år, idet det ellers bliver alt for tørt. "Varmeværdien" vil falde betragteligt, hvis vandprocenten bliver under ca. 10 - 20 %, idet brændet vil "futte væk" i løbet af meget kort tid.
(spørg evt. i et pejse - center)!

Venlig hilsen mig.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Man skal lære hele livet,---men jeg har endnu aldrig hørt, at brænde kan blive for tørt. Hvis det er tilfældet, så er der brændværdi i vand. Den må udnyttes, sikke rige vi kan blive.

Det der er "brændbart" i brænde er gasserne som dannes ved forbrænding. Afbrænding af dem er en kunst, som kun de færreste forstår.

De fleste brændeovne er ikke beregnet til afbrænding af gasser.

Mvh.
bodker

Hej smile

Jeg vil nu give bodker ret.

Brænde bliver IKKE for tørt.

Om sommeren bliver det tørt og om vinteren suger det fugt. Så man vil meget sjældent kommer under en fugtighed på 15-25% i brændet.

Hvis man bestiller en palle tørt brænde om efteråret 20-30%, vil den efter vinteren være oppe på ca. 40%.

Man siger at indholdet af protein i fyrretræ forsvinder efter ca. 20 år, hvorefter træet føles lættere end fra nyt af.
Det er klart at når træet bliver lettere, så har det en lavere brændværdi og futter hurtigere af. I bøg og eg tager denne proces over 100 år.

Nej, en pressening er ikke godt at have over brænde. Fugten kan ikke komme væk fra træet, og det vil ikke blive ordentligt tørt.

Mvh
ThomasB
Hej smile

Et rigtigt godt link!

Tak for det.

Mvh
ThomasB
Underlig discution I har.

Brænde skal have en fugtighed på ca. 20 %.

Vand kan ikke brænde, som en knold mente. Vandet forhindre at gasserne brænder af for hurtigt.
De "forsinker" altså at brændet bare fuser af.

Begge parter har ret. End of discus..

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

Hej MUFI smile

Du kan da være ret ubehøvlet hva'?

Hvilken "knold" var det der påstod at vand kunne brænde?

Begge parter har altså ret i, at brænde kan holde sig i mere end 20 år, og ikke kan holde mere end 20 år?

Kan det holde sig i 20 år, eller kan det ikke, MUFI?

Mvh
ThomasB
Ja, brænde kan holde uendeligt, næsten, hvis altså ikke man sætter ild til det.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis