nyt kældergulv i hus fra 1939

hej !
jeg har læst i div. indlæg på denne side, og er i tvivl, om hvad, og hvordan jeg skal udføre dette arbejde, mit hus er fra 1939, med fuld kælder, 205 cm til loftet, gulvet er revnet osv, og består af ca 2.5 cm beton og småsten,

Må jeg grave hele kælderen ud på en gang, da der skal gulvvarme i hele kælderen, hvad med understøbning, da jeg gerne vil undgå dette, jeg regner med at der skal 220cm flamingo i, 5 mm rionet, 20mm pexrør og 10 cm beton dvs ialt grave ca 35cm af, der skal vel også rettes af med brun sand, der er stampet?
mvh
Ryan
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har lige været turen igennem selv på et hus af samme alder ('47).
Det er hårdt arbejde.
Der er lige to ting der skal "kigges på". Først og fremmest, hvor langt ned går dit nuværende fundament ? Jeg opdagede eks. at halvdelen af huset var fint funderet og dermed ikke noget problem at grave ca. 30 cm af. Men den anden enden af huset havde INTET fundament, og så var jeg tvunget til at understøbe, da jeg ikke ville gå på kompromis med loftshøjden.

Problemet er jo lidt at når man lægger betongulvet, så vil man jo gerne have at det sidder godt fast i murene og bliver en del af konstruktionen, så derfor skal betondækket ligge så det får fat i muren, hvadenten det er i 2 meters højde eller 10 cm betyder mindre, bare dækket har godt fat. For har det IKKE fat, så får du bare fugtproblemer.

Så lav et par prøve gravninger, og lad være med at tro på at huset er ens over det hele. Vil du ikke understøbe, så kan du "snyde" på en af to måder (ingen af hvilke er specielt fixe, eller anbefalede af professionelle, men de virker) :
1) Du kan give afkald på loftshøjden. Læg dit betondæk nogle cm højere end planlagt så det får godt fat. Denne løsning er "ok", og vil holde dig i lang tid fremover, ulempen er at din ydermur får "isolering" på indersiden, og det kan give nogle problemer for visse konstruktionstyper.
2) Regn med at du skal have et omfangsdræn senere, og lav en understøbning 1-2 steder under hver væg (kan klares på 5-7 uger), når du så lægger betonen, så giver du det hele en god slat asfalt og tjære i siden og samlingerne, for at holde det værste vand ude. Vandet KAN for så vidt pible ind, men det vil det sjældent gøre, og hvis du får for meget fugt, må du igang med et omfangsdræn, og/eller du må understøbe rigtigt udefra. Du kan prøve at undvære understøbningerne, da huset jo nok stadig vil blive stående, men så har betonen slet ikke fat i konstruktionen, og med al den vand der skal hydreres i den nye beton, så kan det måske give yderligere sætningsskader på dit hus.

Har du i forvejen en lav grundvandsstand i dit område, problemer med fugt, eller større vandarealer i nærheden (sø, å, hav), så bør du under alle omstændigheder tage fat i en prof og bede om lidt rådgivning, da du risikerer at få mange problemer hvis ikke løsningen er korrekt.
hej !
jeg fik lavet omfangsdræn for ca 6 år siden, og det virker, men hvad med gulvet, må jeg grave det hele ud på en gang?
det med fundamentet må jeg prøve mig frem til, tror ikke fundamentet
går langt nok ned, men nu må vi se.. men ihverfald tak for hjælpen foreløbigt shocked)
mvh
Ryan
Hvis huset har stået der siden 39, så er der ikke de store chancer for at det vælge NU til at kamme over. Men som sagt, du bør få betongulvet til at mødes med dit eksisterende fundament hvis det er muligt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis