nye fuger i trægulv

Vi har malet vores gamle trægulv hvidt, og da fugerne mellem gulvbrædderne var blevet meget store og skidte, valgte vi at fylde dem med overmalbar elastisk gulvfugemasse. (Casco gulvfuge).

Problemet er bare, at alle de nye fuger ikke tørrer ordentligt. De føles ”gummi-agtige”, hvilket betyder snavs sætter sig på dem. Derfor har vi nu et fint hvidt gulv med beskidte grå fuger, hvis vi ikke vasker gulv hver dag.

Jeg tænkte, at forklaringen kunne være, at fugerne ikke havde tørret længe nok. Derfor har jeg prøvet at slibe malingen af i et området for at lade det tørre yderligere, og herefter male igen. Men det har ikke hjulet.

Hvad ville der ske, hvis jeg behandlede hele gulvet med en Skibslak? Vil den kunne tørre ovenpå fugerne eller vil jeg fortsat have ”gummi-fuger”?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg kender ikke Casco gulvfuge, men mener at vide at langt de fleste elastiske fuger ikke er specielt velegnede til at blive malet over, selv om den er "overmalbar".

Jeg tror "overmalbar" i bund og grund kun betyder at malingen kan hænge ved, og ikke som f.eks på alm. silicone hvor den normalt krakelerer og falder af.

Jeg tror det har noget med vandringer i blødgørere eller lignende at gøre, men her skal der vist klogere folk på banen.

Lidt det samme kan opstå hvis man maler tætningslister på vinduer ,hvor prudukterne kan ændre sig (tætningslisterne kan f.eks. blive hårde).

Jeg ville kontakte Casco's tekniske service.
Hej Orla,

Tak for dit hurtige svar.

Jeg HAR faktisk haft fat i Cascos tekniske afdeling, men de havde ingen forklaring på problemet.

Så for at få et gulv, som er mindre vedligholdelseskrævende, ville jeg gi' det hele f.eks Skibslak. Men jeg er i tvivl om hvad konsekvensen bliver?
Hej

Du er nødt til at sørge Casco om deres gulvfuge kan tåle skibslakken.

Er du forøvrigt sikker på at det ikke bare er en sælger du har talt med, og ikke en med teknisk indsigt i kemien?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også