Gode råd vedr. Birketræer

Jeg har fået fældet 2 stks. birketræer der var ca. 30 meter høje. Det ene blev afskåret ved roden , det anden i 1,80 meters højde
Problem : Specielt det høje træ "græder" meget , er der et godt råd til at stoppe træets vædeindtagelse ???
Det er 14 dage siden det er blevet fældet, og jorden sopper stadig
Tak for din tid.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kære Pastorinde.

Birketræet "græder" fordi det stadig er levende.

Den opadstigende vandtransport ophører i takt med træet dør; dvs. når rødderne ikke mere får næring af den fotosyntese, som ville finde sted i bladmassens grønkorn.

Mvh.
bodker

Man bliver helt rørt!

Og dog strejfer tanken, at vi da umuligt har forstået hele livet på jorden endnu.

At vores gamle tanker om, at vi er de eneste ene er helt forkert ved vi, når vi senere gør opdagelser som med delfinen, hvalen og mange andre dyrearter, at de også har et liv, som vi bare ikke forstod....

Puh ha - man tør s'gu dårligt klippe sin bambus ned, selvom den så bliver endnu flottere nogle måneder efter smile

Men det giver nu stof til eftertanke, at vi blot betragter vores liv som det eneste væsentligt gældende.

Mvh. JørgenE


Mvh. JørgenE
Hej smile

Jeg fik også en hel klump i halsen, da jeg læste om det grændende birketræ - lyder næsten som et helt eventyr af HC. Andersen.

HVER GANG jeg får fældet et træ i haven, fortryder jeg det bagefter! Træet står der og troner og er så flot. Fuglene sidder og pipper i toppen af det og et stort træ virker så stolt på en eller anden måde.
Når det så er fældet ligger det bare der på jorden, skåret i stykker. Bladene bliver grimme og slatne.

Vi fik også fældet et birketræ - på denne årstid. Det er nu af saftspændingen er højest, da den skal til at sætte blade.
Vores træ var dog 8 meter, og jeg fatter ikke hvor alt det saft/vand kommer fra! (smager iøvrigt sødt)

Det er en dum årstid at fælde noget på, hvis man skal bruge træet som brænde. Det er først tørt om laaaang tid.

Lad træet græde ud (evt. ved din skulder).

Du skal putte noget NPK gødning på stubben, da forrådnelsen går hurtigere så - det tager ca. halv tid, når man gøder en stub.

@JørgenE
Jeg tvivler på at et træ har følelser, eller kan tænke.
Vi mennesker har en eller anden underlig evne til at kunne lide dyr som gør noget menneskeligt.
Se en hund når den giver pote, neeeej hvor er den dyyyygtig, den gør noget som vi mennesker også gør (giver hånd).
Tænk på et cirkus..... Jaaaa, en søløve kan "kysse" sin ejer. En elefant kan stå på to ben, for et lille stykke sukker osv osv osv... Ydmygende...

I gamle dage havde husdyr en praktisk funktion, nu er det sådan at man har dyr for at underholde os mennesker. (tænker ikke på slagtedyr)

Hvor glad er en undulat i et bur på 30x 30 cm?? Nåååhhh se den kigger sig i spejlet..

Man har ihvertfald IKKE dyr for at gøre DEM glade. Den holdning bryder jeg mig ikke om.
Derfor går jeg heller ALDRIG i Zoo. Jeg vil ikke underholde mig på dyrenes bekostning.
Godt nok er de opvokset i fangeskab, men de har det ikke nær så godt som de ville have det i naturen. Hvem har ikke set en manisk løve i Zoo? Frem og tilbage, frem og tilbage, frem og tilbage...

Dyr kan ikke tænke som os mennesker, men jeg er sikker på at deres instinkt siger dem, at de ikke har det godt i fangeskab.

Hvis jeg var et dyr, ville jeg hellere leve i friheden med de farer der nu er, end at leve i Zoo/Cirkus, hvor andre skal bestemme hvornår jeg skal have mad!

Mvh
ThomasB
Som selv har hund for sjov...

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 17-04-2003).]
Tak for svaret Thomas.

Min kone er på Island, og jeg æder hvisløgssmør til bøfferne og hvidløgssnegle. Herligt.

Når min kat (Oliver) vil stange hoved, vender det nu væk, for det er for meget hvidløg.

Han er en lejlighedskat - fra Inges dyrehjem - fik ham af min kone til jul (leveret efter nytår) - en prægtig satan, som nok burde have en broder - men han elsker åbne døre - helst alle på een gang, for selvom en er åben er den anden nu bedre, og så bliver jeg helt sentimental, for tænke sig, at et sådant prægtigt natdyr, som en kat er - for første gang får lov til at opleve naturen. Det er ultimativt.

Ikke dermed sagt at en lejlighedskat har det dårligt - det er bare ikke deres natur. Meget mere hundens, som tilpasser sig bedre.

En lejlighedskat er ok for os, men ikke for katten. Den er det nærmeste man kan komme naturen - uændret i 6.000 år. Et urdyr, der ikke har ændret sig en uanset mennesket.

Jo, man vil gerne have en dåse Whiskas, men men forlader bare hjemmet hvis ikke det er ok.

Fantastisk og fashinerende.

- JørgenE

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af JørgenE (den 18-04-2003).]

Mvh. JørgenE
PS: Det er haven vi skriver i, så mon ikke vi skal drøne af til "Over hækken"

Jeg er et fjols til at holde etiketten, håber I undskylder det.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Annonce
Mange tak fordi DU i det mindste er seriøs i besvarelse af dette indlæg.pastorinden

citat:
Oprindeligt indsendt af bodker:
Kære Pastorinde.

Birketræet "græder" fordi det stadig er levende.

Den opadstigende vandtransport ophører i takt med træet dør; dvs. når rødderne ikke mere får næring af den fotosyntese, som ville finde sted i bladmassens grønkorn.



[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af pastorinden (den 18-04-2003).]
Jeg har engang hørt om noget med !0 bud. Det var noget med en styreform man havde inden man fik politik, relegion hed det vist...

Ét af budene var noget med at man ikke måtte slå ihjel. Gad vide om et træ har levet færdigt når det er 30 meter højt...
Er vi så ovre i medliddenhedsdrab eller bare et egotrip ?

Godt man ikke er Pastor.

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

Hej pastorinden smile

Jeg synesnu også at jeg var seriøs..

NPK gødning var mit forslag..

At jeg hurtigt kom af sporet er en anden sag smile

Mvh
ThomasB
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis