vandbaseret ovenpå oliebaseret

hej,

jeg skulle sætte min gamle lejlighed istandt, udlejer vidste ikke hvilken farvenkode jeg skulle bruge til paneller, så jeg tog i bauhaus med en dør, der har de en maskine der gætter på koden.
jeg havde fået at vide det skulle være oliebaseret maling, men i bauhaus kunne de kun lave den vandbaseret, hvilket manden sagde at det er ligeså godt.
nu har jeg brugte den maling til at male over alle de gamle paneller og det er ikke blevet godkendt pga forkert maling type.
jeg er rimelig meget ud af den, for han vil have alt den nye maling slibbet af og nyt på af en malermester... men er det alt sammen nødvendigt??
jeg havde ikke malet 100% perfekt, det ved jeg godt, men skal det virkelig slibbes af?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det skal slibes af, en akryl eller plastmalimg på en olie baseret er sådan set ikke et problem. dog er den olie basserede væsentligt mere holdbar. Så der røg den besparelse ved at forsøge at gøre del selv billigere.
i mine øre lyder det åndsvagt, men det må vel et eller andet sted være en sag mellem dig og din udlejer... men jeg kan da sige at der ikke i min verden er særlig meget der taler for brugen af olie baserede prudukter inden dørs... overhovedet! det skulle da lige være hvis det er noget bevaringsværdigt, og der derfor er lavet en bestemmelse om at det kun må restaureres med de tidligere anvendte prudukter. vandbaserede prudukter er ligeså gode, og tit og ofte bedre... det vigtigste er altid at der er vasket og slebet ordentligt og det så efterfølgende bliver behandlet/malet ordenligt. er dette ikke tilfældet kan det jo tit være nødvendigt at slibe fladen glat og så opbygge den igen med de korrekte behandlinger... det kan endvidere bemærkes at alkyd maling har været forbudt i maler faget siden 1980, og at der, hvis ikke der findes et vandigt alternativ (hvilket der sædvanligvis gør) skal søges om tilladelse til at bruge alkyd som professionel... dette er desværre bare et meget overset kapitel...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
er det for at opnå en "ridsefast" overflade, så har sigma lavet en hel produktserie der hedder Sigma S2U nova, som er på vandbasis, og laves i glans 30, 60 og 90,
Jeg har snakket med en maler idag, han kom også med den argumentation at hvis der findes et bedre alternativ til oliemaling, så skal man bruge det... jeg brugte noget sadolin,
http://www.sadolin.dk/dk/Products/Sadolin+Tr%c3%a6+og+Metal++inde+og+ude+glansgrad+40.htm

hvilket jeg vil mener er okay kvalitet, men nu går jeg til lejernes forening i morgen og hører dem om mine rettigheder.
jeg har malet i god tro om det var det rigtige produkt.
jeg gik først til den industrilakkør udlejeren havde sagt, men derfra blev jeg henvist til bauhaus. så jeg har bare gjort mit bedste for at finde den rette maling. det kan ikke være rigitgt at det er mig som skal straffes for at jeg får forkerte oplysninger. jeg var overbevist om det var det bedste produktet til opgaven, trods udlejeres anbefaldning om oliemaling.
jeg vil så lige tilføje at de døre der sad i huset skallede af... den ene var blevet smækket ngle gange, men den anden har næsten altid sået åben. vi boede der bare et år.
vi tog en dør af som står nede i kælderen, den har jeg ikke set endnu, men hvis den også er begyndte at skalle af, så er det vel fordi det tidligere arbejde ikke er gjort godt nok, og det er ikke mig som skal komme ind og udbedre det.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
AHA ! Nu kan jeg se hvad problemet er, jeg har været ude for nøjagtigt det samme problem som du. Og det handler slet ikke om den maling du har brugt, men om at udlejeren simpelthen bare vil score kassen på dig. Om du så lod profesionelle udfører arbejdet, ville det ikke være godt nok. Nogle udlejere burde sparkes bag i så de fik lortesmag i munden.

V.h. Håndværkeren
vil oliemaling på oliemaling ikke også skalle hurtigere af end vandbaseret maling. der vil jo bare blive lagt endnu et hårdt maling overpå det gamle.

jeg spurgte ham nemlig om jeg skulle slibbe alt maling af, pga det allerede skallede af, men han sagde bare jeg skulle reparere det...
da jeg så havde malede de steder der var mærker, ringer jeg til ham for at fortælle jeg er færdig. han spørger til paneller og jeg fortælller ham jeg har gjort hvad han spurgte om, her ombestemmer han sig så, og kræver nu at jeg maler ALLE paneler... hvilket jeg gør, og nu skal jeg så betale for at få det slibbe af... synes ikke det er rimeligt
Olie maling er ikke en maling med en hård overflade, der skal du over i en olie alkyd maling. Uanset med hvad man maler er det vigtigste forarbejdet før der bliver malet. Hvis der ikke er slebet grundigt og efter spartlet med afsluttende slibning er der ikke noget der kan holde.
Nogle udlejere prøver at score kassen som Håndværkeren nævner.

Da min datter (single) skulle fraflytte sin 1½ vær. lejlighed, bad hun mig om hjælp. Hun fortalte, at pigen (også single) i nabolejligheden var fraflyttet sin tilsvarende lejlighed nogle måneder tidligere, og det havde kostet hende indskuddet på 12.000 plus en malerregning på ca 20.000 (i form af et såkaldt "afgivet tilbud" fra et malerfirma), og udlejeren havde allerede stillet min datter det samme i udsigt.
Lad mig lige nævne, at da nabopigen var fraflyttet kom udlejeren selv et par timer og pletmalede - ingen maler satte sine ben i lejligheden inden den blev genudlejet.

Jeg nærlæste kontrakten, og der var intet krav om, at det skulle være en professionel maler der istandsatte lejligheden. Det kunne vi selv gøre.
En en måned før hun skulle fraflytte udbad hun sig så det "forsyn" hun havde krav på iht. kontrakten og til formålet havde jeg lavet et papir der skulle bruges som liste over hvad der skulle laves.
Vi gennemgik lejligheden alle tre, og listen blev underskrevet af udlejeren og min datter.

Jeg monterede en fejeliste der manglede og min datter malede selv hvad der var aftalt, i øvrigt meget beskedent.
Hun fik det fulde indskud på 12.000 retur - men det havde hun aldrig fået uden min indblanding.

I dit tilfælde tror jeg også, at du skal have lidt hjælp til at klare tingene op så udlejeren ikke også løber om hjørner med dig. Måske den lokale lejerforening der eksempelvis kan være behjælpelig med en uvildig skønsmand. Din udlejer fremstår i hvert fald ikke som det mest troværdige man kan forestille sig.

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

uden at have spurgt mig har han allerede indhentet et tilbud, 9000 + moms.

har spurgt efter om han kunne indhente andre tilbud men det vil han ikke. jeg tror jeg blir nød til at gå lovens vej.
han har ellers tilbudt mig at tag momsen på hans kappe, i og med han er håndværker kan han bare trække den fra der....

tag ned i lejerorganisation og hører mine chancer senere idag...
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også