Isolering af loft

Hej alle sammen.

Jeg har brug for lidt hjælp vedrørende isolering af mit loft (se billede). Er ikke håndværker så det kan jo være dumt at gå i gang uden at rådføre sig først smile

Der er tale om et 1½ plans hus hvor der i lidt over halvdelen af øverste etage er loft til kip, mens der er loft på resten.

Jeg vil have isoleret loftet, således jeg kan have maling, papirer osv. til at stå deroppe, altså må der selvfølgelig ikke være alt for koldt.

Min idé er at jeg vil sætte nogle Flexi A Batts 120 mm. mellem spærene.

Men her kommer mit spørgsmål så. Skal jeg beholde isoleringen på gulvet deroppe, eller skal denne fjernes? Der er 2 lag af 100 mm. på, således der er 200 mm i alt.
Meningen er så, at jeg også skal have lagt noget gulv deroppe.

Vil meget gerne have idéer til hvordan jeg gør det bedst smile

På forhånd tak.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen der kan hjælpe? smile
Det kommer vel lidt an på om du vil lave det "efter foreskrifterne", eller du bare vil lave det.
Du skal jo først og fremmest være opmærksom på evt. undertag, dampspærrer ol. inden du begynder at efterisolere. Dernæst skal du kigge på hvordan dit tagrum er ventileret, og siden hen hvor amibitøs du vil være i dit projekt (skal der laves gipsvægge, eller plankegulve ?

Hvis du HAR højden til det, så ville jeg starte med at lægge 100mm ekstra på gulvet. Du lægger et par lægter på gulvet for at hæve det. Siden hen kan du bruge nogle ru brædder, evt. med lidt mellemrum mellem til ventilation af din isolering, som gulv deroppe (isoleringen skal ånde, så det er dumt at lægge et helt tæt gulv, især da du nok alligevel ikke vil vaske gulvet deroppe alt for tit). 300mm er altså bare gud. Jeg har selv et tag med kun 100 mm over et par værelser, og der er en VERDEN til forskel mellem et rum under 100mm og et under 300mm. 200mm er "fint nok", men jeg mener at standarden i dag er 290mm eller deromkring.
Har du en dampspærre i dit undertag (eller andet ventilerende undertag), så kan du selvfølgelig lige isolere med lidt batts imellem dine spær også, så dit loftsrum forbliver frostfrit ved lavere temperaturer, hvilket er ret rart hvis man skal opbevare eks. maling. Sæt batt's op med lidt ståltråd, og slå evt. nogle melanin plader på bagefter, de er lette at fjerne hvis du skal have adgang til taget, og er ikke så dyre, og er ret lette at arbejde med. Du kan naturligvis HELT undvære dem, men det er så ubehageligt at stikke hele snotten op i isolering hver gang man skal vende eller dreje sig på loftet.
Tak for svaret Twist.

Men vil jeg kunne være sikker på at der bliver frostfrit deroppe ved at gøre det på den måde.

Skal der ikke noget varme op i rummet fra rummene nedenunder?
Jeg troede muligvis at jeg skulle have fjernet noget af isoleringen på gulvet deroppe, for at der kan komme lidt varme derop?
Varmen vil under alle omstændigheder stige derop. Forskellen er bare hvor hurtigt den gør det.
Naturligvis KAN du vælge at "flytte" din isolering fra etageadskilelsen og ud til selve taget, men det vil betyde et markant energitab da du så skal opvarme et større rumfang. Men kroner og ører vil du sikkert skulle bruge nogenlunde den samme mængde materialer og isolering.

Mht. frostfrit, så kan du uanset hvad du gør aldrig med isolering alene garantere at du bliver "frostfri". Hvis det bliver koldt nok, så hjælper isoleringen ingenting, og du skal istedet varme op. Men hvis du vil være helt 100%, så skal du jo "bare" have monteret en termostatstyret varmekilde deroppe (eks. aktiveres ved temp under 3 grader, og sluk igen når temp er over 5 grader). Men husk at så skal du gerne have RIGTIGT meget isolering i taget, da kilden ellers bare vil køre og smide penge ud af vinduet (Eller gennem taget i dette tilfælde), isør da du jo gerne vil have nogen ventiallation på loftet så isoleringen kan "ånde" lidt.
Husk at du ikke m¨placere isolering klos op at undertag, også her er det vigtigt med ventilation, ellers risikerer du fugtproblemer i spær..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Mange tak for svarene, jeg bliver da klogere og klogere smile

Hvordan med dampspærre, skal den blive på gulvet deroppe, eller skal det op på væggene ?

Karsten > der bliver ca. 50 mm fra undertag til isolering, er det nok ?
Du kan bruge refleksiv isolering på dit loft. Det er en dug på 10mm som isolerer som 200 mm almindelig mineraluld. Du monterer den som dampspærre under dine spær. Produktet er barndklasseA og det støver og sviner ikke. Du kan isolere loftet på dit billed på en enkel dag. Se på www.st-thermohus.dk hvordan. Venlig hilsen

Sune With Tryk Christensen
Myggenæsvej 15
8200 Århus N
6127 2166
[email protected]
www.st-thermohus.dk
så er den gal igen ; endnu en der prøver at sælge sine produkter herinde,kan folk da ikke læse reglerne ? REKLAME ER UØNSKET, vi hjælper hinanden herinde,giver,og får gode råd ,og IKKE for personlig vindings skyld!

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også