Blandingsforhold af møtel til Lecablokke

Ingeniøren til min beærende mur i Leca blokke foreskriver et blandingsforhold i mørtel som K 50/50/700.
Er der nogen der ved hvad det vil sige i praksis ?
Har tænkt mig at købe noget bakkemørtel 6,6 % og i det foreskrevene forhold blande noget cement i.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mørtel 50/50/700 kan du købe færdig blandet i 25 kg. sække hos din lokale trællast(skal kun tilsættes vand), du kan også købe mørtel og cement og selv blande, men her kender jeg ikke lige blandingsforholdet, men jeg vil skyde på 1:11

Venlig hilsen

Klaus
i praksis vil det sige at blandingen består af 50 kg kalk, 50 kg cement og 700 kg sand

...mener faktisk jeg har brugt en strandmørtel fra maxit med præcis de samme blandingsforhold - og jo, det er lettere at købe så der kun skal vand i - men det afhænger altså af hvor mange legablokke du skal bruge, for ellers bliver det hurtigt dyrt.

Check evt. portlands - hjemmeside, der kan du finde en masse om blandingsforhold
Stop Stop:-)

Fint nok med mørtel til lecablokke, men fråds......

Sand og cement eller murcem, er bedre til leca, jeg taler af erfaring.
Det skal blandes 1:6 med murcem og 1:4 med ren cement. Det vil svare styrkemæssigt til kc 50/50/700.... Jeg kan ikke forstå din ingeniør, c mørtel er meget mere brugt til leca end kc mørtel.
Hvor meget skal du ha muret op?

Anders
Det er en bærende mur 11 meter lang og ca. 2.5 meter høj som skal laves i 19 x 19 x 49 Leca blokke.

Har et sted set at hvis man blander 6,6% bakkemørtel med cement i forholdet 13:1 får man det rigtige forhold. Har indkøbt en box mørtel til formålet.
Og du har truffet det helt rigtige valg.
Hvis man blander det selv, er KC-mørtel ikke specielt meget dyrere en ren cementmørtel.
Man kan sagtens mure dem med sand og murcem. Men i dit tilfælde vil grunden til, at man bruger murcem i stedet for cement være fordi man ønsker en konsistens som mørtel.
Skal der mures fundament eller kælderydervæg, giver det bedre mening at bruge en mørtel uden kalk. Men det er der jo ikke tale om.

Og til sidst vil jeg nænve at sand/cement 1:4 under ingen omstændigheder svarer til en 50/50. Det er markant stærkere. 50/50 er den næstsvageste af de 4 referencemørtler. Sand/cement blandet 1:4 er enda væsentligt stærkere end f.eks 20/80, der er den stærkeste referencemørtel.
Knaldperle,

Jo du har ret i at den er stærkere, men når man blander c mørtel skal tilslagsmaterialet og vandtallet passe. Dvs at mørtlen ikke hænger sammen, hvis den ikke er blandet min 1:6 med sand og cement.... Undskyld den dårlige formulering.

Kc mørtel kan man selvfølgelig blande næsten uden cement, da den jo har kalken som binder sandet sammen.

Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis