Ombygning af en udenbordsmotor ??

Hej Bådfolk,
- jeg har leget lidt med tanken om at ombygge en udenbordsmotor til en indenbordsmotor .

For næsten ingen penge kan man få fornuftige, rolige, økonomiske og billige udenbordsmotorer, så ide’en skulle være at få en billigere motor end de kostbare indenbordsmotorer vi kender i dag.

Jeg har aldrig splittet en udenbordsmotor ad, men jeg forestille mig at en udenbordsmotor består af en motor der er placeret i et hylster .

Når hylsteret fjernes burde man have en motor, men i stedet for at have en vandret aksel har man en lodret aksel.
I bunden af hylsteret sider en eller anden anordning, der kan vende trækkraften fra lodret til vandret.
Hvis denne aksel forkortes og svejses sammen igen burde man kunne få den vandrette aksel til at passe med det resultat man gerne vil have. Denne skal så forlænges og skruen følger jo med.

Som sagt er det kun en tanke jeg har leget med, men hvad siger i ? – er der nogen der erfaringer med dette – det kan være voksne fornuftige erfaringer eller erfaringer fra drenge årerne ?

>>Hilsen Lars cool
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Afhængig af bådtype ville du nok slippe lettere om ved en motorbrønd i båden. Et af problemerne ville være, at vandet rendte ind i motoren hvis den ligger for lavt i båden. At svejse en aksel, som løber 4.500 omdr. og som bagefter skal løbe 100%, er nok ikke så let. Endvidere er udstødningen gennem benet, hvori vandstanden er identisk med det omgivende vands, og da hullet er ret stort, vil en bølge kunne fylde motoren med vand. Og så er der lige det at få det tæt gennem skroget. Men visse fabrikater lavede en lodret stående motor med et motorben, det var vist ikke den store succes, så engang en annonce, hvor man kunne få en sådan motor for et par gode årer. Den løb fuld af vand af og til, så det var ikke godt, problemet er at alt er indbygget, man kan ikke lave et vandindtag med filter, som lige ligger lidt over vandlinien, evt. med en hævertafbryder på. Så dit påtænkte projekt er opfundet for mange år siden, og det duede ikke. Sorry

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lars
Jeg har forgæves forsøgt at sende en mail til dig.
Hvordan kommer jeg i kontakt med dig??
Det er om Korsør motorer.

Mvh
Leif Nørby
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis