Seperation af spilde/regn-vand, forsikring??

Det ser ud som om at kloarkering på vores ejendom (fra 1900) aldrig er blevet sepereret i hhv. regnvand og spildevand, men det hele løber i samme system (forhåbentligt til spildevand).

Vores ejendom, som er en gammel 4-længet gård, er tidligere (i 1997 mener jeg) blevet udstrykket i to, hhv. de 3 længer og hovedhuset for sig. Kommunen ejer nu matriklen med de 3 længer og har børnehave/ungdomsklub derovre nu.
Men da man i sin tid udstykkede har man ikke lavet nye kloaker, så de er fælles (ihvertfald for en del af kommunens bygninger og vores) og løber i vores indkørsel, men det ser altså ud som om at der kun er eet og samme system.

I forbindelse med at lederen i ungdomsklubben har haft problemer med at ungerne har stoppet toilettet begyndte de at lede efter tegninger over kloakering (dem har TS aldrig kunne fremskaffe til mig, da de sikkert var registreret under den største matrikel med de 3 længer) - nu gør TS mig så opmærksom på at kloakeringen gerne skal splittes i hhv. regn og spildevand.

Den flinke TS mand jeg snakkede med kunne dog ikke forstå at det ikke var gjort og det skulle naturligvis undersøges nærmere.

MEN - jeg ser i ånden at hele min indkørsel skal graves op og jeg kommer til at betale for ihvertfald en del af den mulige anlægsudgift (selv om TS manden snakkede noget om at kommunen burde "feje for egen dør") og ringede derfor til min forsikring.
Min forsikring mener slet ikke at hverken ejerskifte eller hus/kasko dækker noget i den stil. Ejerskifte dækker ikke udenfor fundamentet og der jo reelt ingen "skade" og da huset blev bygget var det jo helt almindeligt kun at have et system.

Kan det virkeligt passe at hus/ejerskifte ikke dækker fejl og mangler på kloaker, og er der så kun den tidligere ejer at skrabe en evt. udgift ind hos??

Nu er der ingen sag endnu (der skal jo først undersøges og tages stilling osv.) - men det ville nu være rart at være lidt på forkant.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der mangler nogle konkrete oplysninger f. eks.:

Er der en klausul på grunden om at kloarken skal være separeret? I store dele af landet er der da ikke nogen separering af de to typer spildevand.

Hvem ejer de kloarkrør, der ligger under din indkørsel? Det må da være en særdeles relevant oplysning, for det er vel ejeren, der skal betale.

Hvorfor mener du, at den tidligere ejer viste eller burde vide, at kloarken ikke var i orden? Det lyder som om det er en problemstilling, der først er opstået efter du overtog huset, og så kan den tidligere ejer da ikke gøres ansvarlig.
Hej Staun

Det kommer helt an på forsikringsbetingelserne.
Min udvidede forsikring dækker kun hvis der er tale om ulovlige installationer (herunder kloakker). Og med ulovlige forstås ulovlige på det tidspunkt, hvor de blev etableret. Dvs. hvis din kloak var lovlig dengang den blev etableret, eller der blev givet en dispensation dengang, så er det nok tvivlsomt om forsikringen dækker. Omvendt bør du naturligvis bore i, om kommunen overhovedet kan pålægge dig at leve op til nogen helt andre krav end dem der var gældende dengang huset blev bygget og kloakken etableret. Det er normalt sådan, at nye regler ikke gælder med tilbagevirkende kraft, og at de regler man skal leve op til er dem der var gældende da man fx. lavede kloakken.

Håber du kan bruge det til lidt.

Mvh
Rasmus
Citat fra efry

Er der en klausul på grunden om at kloarken skal være separeret? I store dele af landet er der da ikke nogen separering af de to typer spildevand.

I lokal plan står at alt kloak if. med nybygning/udstykning skal udføres med seperate systemer. Om den så var gældende i '87, ved jeg ikke lige pt.

Citat fra efry

Hvem ejer de kloarkrør, der ligger under din indkørsel? Det må da være en særdeles relevant oplysning, for det er vel ejeren, der skal betale.

Tjaa, det gør jeg vel nok, måske??
Der findes pt. ingen dokumentation for hvem der ejer den, men da den ligger på min grund (med stikledninger til kommunens bygninger) så regner jeg da stærk med at det er min kloak.

Citat fra efry

Hvorfor mener du, at den tidligere ejer viste eller burde vide, at kloarken ikke var i orden? Det lyder som om det er en problemstilling, der først er opstået efter du overtog huset, og så kan den tidligere ejer da ikke gøres ansvarlig.

Det var den tidligere ejer som udstykkede ejendommen og efterfølgende solgte længerne fra til kommunen. Der er endnu ikke fundet evt. dispenssation fra kommunen vedr. dette.
Citat fra Rasmus_3460

Min udvidede forsikring dækker kun hvis der er tale om ulovlige installationer (herunder kloakker). Og med ulovlige forstås ulovlige på det tidspunkt, hvor de blev etableret. Dvs. hvis din kloak var lovlig dengang den blev etableret, eller der blev givet en dispensation dengang, så er det nok tvivlsomt om forsikringen dækker.

Det er nogenlunde hvad min forsikring også siger ;-)

Citat fra Rasmus_3460

Omvendt bør du naturligvis bore i, om kommunen overhovedet kan pålægge dig at leve op til nogen helt andre krav end dem der var gældende dengang huset blev bygget og kloakken etableret.

Hvis alt kommer til at stå på spidsen (hvad jeg nu ikke tror det kommer til), tror jeg nu ikke selv at kommunen kan kræve det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis