Oliefyr til Fjernvarme - Kold kælder?

Hej alle,

Jeg er ved at købe et hus hvor der står en olie-tank uden mærke. Derfor skal jeg fjerne den inden 01/09-2008.

Der er pålagt køber af huset at overgå til fjernvarme. Så det er ok at tanken alligvel skal ud.

Nå men mit spørgsmål er sådan set:
- Vil jeg potentielt stå overfor at få en for kold kælder nu hvor jeg fjerner olie-fyret fra kælderen?
- Hvad kan jeg gøre? Opsætte en radiator i kælderen?

- Har i nogen ideer til hvad det kan koster? (Kommunen graver rør for ca 15.000 kr)
- A: Fjerne gammelt anlæg+tank
- B: Opsætte nyt anlæg (forudsat at radiatorer/rørføring godt kan bruges)

Info: 1. sal er 115 kvm i grund plan. Kælder er 38 kvm (i 3 rum).
Huset er fra ca 1900.


//ChristianC
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra christianc

Hej alle,

Jeg er ved at købe et hus hvor der står en olie-tank uden mærke. Derfor skal jeg fjerne den inden 01/09-2008.

Der er pålagt køber af huset at overgå til fjernvarme. Så det er ok at tanken alligvel skal ud.

Nå men mit spørgsmål er sådan set:
- Vil jeg potentielt stå overfor at få en for kold kælder nu hvor jeg fjerner olie-fyret fra kælderen?
- Hvad kan jeg gøre? Opsætte en radiator i kælderen?

- Har i nogen ideer til hvad det kan koster? (Kommunen graver rør for ca 15.000 kr)
- A: Fjerne gammelt anlæg+tank
- B: Opsætte nyt anlæg (forudsat at radiatorer/rørføring godt kan bruges)

Info: 1. sal er 115 kvm i grund plan. Kælder er 38 kvm (i 3 rum).
Huset er fra ca 1900.


//ChristianC

Hej ChristianC

Prisen vil afhænge af hvor meget du selv kan, og hvilken løsning du vælger.

Jeg ville gøre sådan her:
Selv pille fyret ned og tage tanken ud.
Få VVS installatør til at sætte en varmevæksler op og koble den til fjernvarmen.
Selv koble centralvarmen på varmevæksler. Hvis ekspentionsbeholderen er i god stand kan den genbruges, jeg ville dog kun gøre det hvis det er en trykekspentions.
Det vil nok være en fordel med en radiator i hvert rum, i kælderen.

Prisen er det ikke let at sige ret meget om, men prøv at se hvad delene vil koste på nettet. Og husk at fittings mm. altid bliver noget dyrer end beregnet.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Lad os tage udgangspunkt i at jeg ikke har arbejdet med rør - overhovedet smile

- Vil en VVS installatør gå med til at jeg selv køber materialer? (f.eks. det mærke han anbefaler?)
- Vil man spare noget ved at installatøren ikke behøver tage det gamle fyr/tank med?
- Er prisen 10.000 kr for materialer? Eller taler vi 20.000 kr?
- Er prisen 10.000 kr for arbejdsløn? Eller taler vi 20.000 kr?
- Eller er vi oppe i 50.000 kr? Jeg har desværre ikke meget erfaring at gætte efter :S
Tah en snak med din lokale VVS'er... Syntes du han lyder for dyr, så snak med en til.

Du skal nok regne med at jo mindre du laver, jo mere joster det.
Jeg vil tro en total entreprise vil løbe op i omkring kr. 50-55.000,- De fleste VVS'ere har ikke noget imod at du køber materialer, men så forventer de også at ALLE materialer de skal bruge findes på stedet. Og så giver de dig i øvrigt ikke noget nedslag i prisen af denne grund. En timepris VVS'er kan derfor være en måde at spare lidt på, men så skal du s'gu også holde øje med at de laver det helt rigtige, og uden at daldre rundt og lave ingenting. Jeg HAR haft en VVS'er der havde en svend der hele tiden var syg (men pudssigt nok alligevel tog sig betalt for at være hos mig hele dagen), og en lærling der bare rendte rundt og røg pot hele dagen. Hver gang de gik hjem skulle jeg lave næsten ALT om efter dem... Pisse irriterende, så de holdt ikke mange dage.
Så kom varmen på plads.
Det endte med 50.000 kr (og 15.000 til gravearbejde) for VVS arbejder.
Alt det gamle blev fjernet og en Metroterm med veksler og 100 liter beholder + ECL 200 blev monteret.

Der er nu varme i radiatorerne og vandet er nu ikke brunt.

Hvis det er nogen der søger VVS pris at gå fra Olie til fjernvarme kan man tage udgangspunkt i mit eksempel. Det tog ca 3-5 dage inkl alt.

Sagen lukkes ... smile
Hvorfor dælen en VVB??????

Hvorfor fik du ikk installeret en Akva-Vita vx20.000?? Jeg fik vores gamle VVB ud, og over til sådan en...det er helt vildt så meget vi sparer både i vand, og så sandelig også i fjernvarme.

Vi gav ca. 25.000 for at få den installeret.
Annonce
Vores hus er meget gammelt og radiatorerne kan ikke klare det direkte tryk. Derfor en veksler og VVB. Jeg er dog ikke VVS mand, så jeg ved ikke om man i teorien kunne undgå en VVB helt.

Jeg prøvede at kontakte nogen udenbys som havde tilbud til ca. 30 k, men de gad ikke køre så langt.

//Chr
Akva-vita vx-2000 er skam en veksler, så ingen undskyldning der...den STORE fordel er at du ikke har en VVB der står og skal varme op hele tiden. og du fx. kun har 100 liter til rådighed...

Citat fra christianc

Vores hus er meget gammelt og radiatorerne kan ikke klare det direkte tryk. Derfor en veksler og VVB. Jeg er dog ikke VVS mand, så jeg ved ikke om man i teorien kunne undgå en VVB helt.

Jeg prøvede at kontakte nogen udenbys som havde tilbud til ca. 30 k, men de gad ikke køre så langt.

//Chr
det kan være at fjernvarmeværket forlanger en VVB..det gør de hvor vi bor..der skal man ha en på min. 110 L..og der må ik være en veksler
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis