Downlight kabel

Jeg skal ha lagt noget kabel op til mine downlights inden jeg får monteret gips og min elektriker er selvfølgelig ude og sejle med den danske flåde smile så han er ikke pisse let at få fat i, så jeg er blevet lidt i tvivl om hvilket kabel der skal bruges.....

Det er 230v spots der skal monteres i safebox med låg. Skal der bruges SIHF kabel? og hvis ja, er det 1,5mm2 x 2 eller ??? Må jeg sætte kablet fast på siden af spærerne eller skal det trækkes i rør ??? På forhånd tusind tak smile
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og forresten, kan det virkelig passe at det skal koste 12,- meteren ???
Dvs. uanset hvilket kabel det er der bliver brugt så må det godt trækkes i rør ??? Synes ü stadigvæk det ville være lettere at trække med det samme inden man fik loftet op....
så vidt jeg husker er SIHF et silikonekabel som er brandhæmmende. Dette skulle ikke være nødvendigt. Og det er ikke ok at bruge som fast installation med midre det er som tilledning eller lavvolt. Hvis det er en alm lampe/spot ville jeg anvende PVIK/NOIKL (alm. fast installationskabel.) som gerne må klipses fast på spær osv. Læs på fabrikantens anvisninger på lampen som nok skriver alt.

 

Nu er jeg ikke kommet så langt i mit projekt at jeg har købt lamperne endnu, så det er ikke rigtig en mulighed. Skal der jord med rundt til spots eller er det fint med 2 x 1,5mm2 ???
Annonce
Ja det afhænger jo af din spot wink Nogle spots er dobbeltisoleret og ses med mærket 2 firkanter (den ene, inde i den anden) andre er ikke og skal ekstrabeskyttes.
edit: Træk altid jord med i systemet. Der er ingen grund til at spare den ene leder væk. Kunne jo tænkes at du alligevel fik brug for den. Kan ikke huske SB afs.6 som vidst nok skriver at der skal være jord i alt ny installation til lampesteder. Benyttes den ikke, afsluttes den i muffe.

 

Vil efter bedste overbevisning mene at man skal fremføre 3x1.5 pkai frem til safeboxen, evt i rør, men inden man går gennem forskruning i dåse bør man fortsætte med varmebestandigt silikonekabel i samme dimension. Denne skal selvfølgelig samles med presmuffer og isoleres med krympeflex, eller endnu bedre presmuffer med påbygget krympeflex. Dette er i hvert fald min foretrukne mode at lave halogenbelysning på, både set fra en håndværksmæssig synsvinkel og den økonomiske. Er eller enig i ovenstående ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis