Citat fra helja
Hej Igen...
Er helt enig vedr den olie du henviser til.. Men det er ikke en fyringsolie.. det er en gas/diesel.. meget fin.. svovl under 1% cetan over 50... har datablade over 3 forskellige gas/diesel/fyrings.. fra DK.. Kan du købe den olie til fyringsolie pris.. så er det jo kanon.. det er bare ikke det DK kalder fyringsolie.. Der er svovl 2-4% og Cetan mellem 10-30..
De sælger en til lastbiler der er lidt bedre... svovl 1-1,5% Cetan 40-50
Men den er også med afgift
Mvh Jan J
Hej igen,
Gas/diesel? Det hele er gasolie, som er betegnelsen for den fraktion af råolien, som idag omfattes af auto-diesel, fyringsolie, og marinediesel (GasOil20, som også er ved at blive udfaset grundet særlige miljøregler i Østersøen).
Gasolie der sælges som fyringsolie er ikke over 0.0500%wt svovl i DK, og ikke uhyrlige 1% som du siger, grænsen er et cetantal på 47, og ikke 50. Autodiesel er max 0.0010%wt Svovl, cetantal 51. Du må have misforstået noget eller refere til ældgamle/forkerte specificationer. Sikker på du ikke taler om fuelolie til kraftværker (som MAX må være 2%wt Svovl)?
Jeg beklager, men du tager altså fejl. Sidder trods alt med dette i hænderne dagligt.
Lastbiler kører på PRÆCIST samme diesel som personbiler. Det du tænker på er måske farvet landbrugsdiesel (som er rød og blåfarvet - ser grøn ud). Den fremstilles i Jylland (af Shell) i 2 versioner, og på Sjælland (af Statoil) kun som alm. EN590-diesel.
Det er værd at bemærke at entreprenør- og landbrugsmaskiner, der er af commonrail-typen (dvs stort set alle idag) kræver EN 590-diesel, hvilket Shell/DLG har gjort en del for at fortælle brugerne.