Diesel - Fyringsolie. Hvad er forskellen?

Hej folkens, jeg har et par spørgsmål. Kan er dieselbil køre på fyringsolie, og kan et oliefyr køre på diesel, hvad er forskellen på fyringsolie og diesel. Håber der er en der kan give mig et svar

Assumption is the mother of all fuck up's !!!

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Dedra

I princippet ingen, da det er samme distilat, der af afgift grunde har forskellige navne.

Fyringsolie er dog tit mindre ren end diesel, da olieselskaberne tager bundsjatterne med alt lortet i til fyringsolie.
Tidligere var der nogle mindre tankstationer der slogte fyringsolie, der kun havde en diesel tank, så dem der købte fyringsolie fik autodiesel. Jeg mener dog at kunne huske noget om at der skal være to tanke idag.
Det er også farvet, og farven bliver i tanken i meget lang tid efter at der har været fyringsolie i den.

Du kan godt bruge fyringsoile på en dieselbil, men dine filtrer vil hurtiger stoppe til, og hvis du er rigtig uheldig vil din pumpe og dine dyser blive slidt for hurtigt.
Og da afgiften er laver er det ulovligt.

Dit oilefyr samt skorstensfejer vil elske dig for at bruge diesel, da der ikke er så mange urenheder i det.

Jeg håber at dette var svar nok.

Mvh.
Flemming

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej Dedra.

Kulstofskæder for Diesel ligger på: C10-C18, hvor fyringsolie ligger på: C10-C20. Ud fra dette kan du se at fyringsolie hovedsagelig er diesel. Men som Flemming nævner risikere du tilstopning i filtrene pga. de sidste C19-C20 kulstofskæder som er i fyringsolie.

Men ellers kan du læse meget mere om benzin, diesel og fyringsolie på miljøstyrelsens hjemmeside:
http://www.miljoestyrelsen.dk/common/Udgivramme/Frame.asp?pg=http://www.miljoestyrelsen.dk/udgiv/publikationer/2001/87-7944-585-3/html/kap02.htm

/Jimmi
Citat fra Dedra Ejer

Hej folkens, jeg har et par spørgsmål. Kan er dieselbil køre på fyringsolie, og kan et oliefyr køre på diesel, hvad er forskellen på fyringsolie og diesel. Håber der er en der kan give mig et svar


Hejsa..
Hvis du kikker på et datablad hvilke forskel der er, er den store forskel cetan tallet og svovltallet.. Der er mere svovl i fyringsolie, og derfor vil din bil forurene mere hvis du kører på det.. Vedr: cetantallet er det med diesel og cetan som med benzin og oktan.. des højre tal des bedre for motoren.. Til diesel biler står der i din man. at din bil skal køre med en cetantal typisk over 50.. I fyringsolie er cetantallet ca. 20-30..
Det betyder at dine ventiler vil "banke" lidt og din forbrændning er ikke optimal. Det har selvf kun betydning for motore der går med mange omdr. En bådmotor er ligeglad
Men det er rigtig at nogle firmaer bruger diesel som fyringsolie, og kan du finde dem, sker der ingenting ;-) Kunsten er at finde dem..
Men ja... der er stor forskel.. på trods af at jeg ved der vil komme mange og sige de har kørt på det i mange år.. Det beviser bare at en dieselmotor tåler meget :-)
Men skal du have den ydelse ud at dit motor som den nu har, står der i alle de manualer jeg har set et cetantal.. og det er altid over 50.. alså over fyringsoliens..

Mvh Jan J
Fyringsolie er generelt en anelse tungere end diesel, men den væsentlige forskel ligger i additiveringen (tilsætningsstoffer).

Fyringsolie har et cetantal på omkring 40-45 (og ikke 20-30, som en skriver). Autodiesel efter normen EN590 kræver min 51.

Det er denne norm moderne commonrail (HDI)-motorer er konstrueret efter.

Derudover er diesel tilsat et additiv som forbedre oliens smøreevne, det er fyringsolie IKKE.

Det er IKKE korrekt at fyringsolie indeholder "alt lortet". Det er et rent destillat og ikke en residual. Så filtrene er ligeglade.

Konsekvensen af at anvende fyringsolie i en moderne dieselmotor er en betydelig risiko for:

1) Slid/ødelæggelse af højtryks-brændstofspumpe
2) Tilkoksning af dyser

Reparationer efter haveri er typisk 60-80.000 kr.
Så brug fyringsolien i dit fyr, ikke i din bil.

Omvendt kan du sagtens bruge diesel i dit oliefyr.
Hej skovmand
Vi er jo tildels enig.. men vil da gerne lige vide hvor du kan købe fyringsolie med et cetantal på 40-45.. det kan jeg nemlig bruge til noget wink .. det olie jeg har kunne købe ligger mellem 10-30.. så de 20-30 var lidt optimistisk.. Vil gerne høre hvilket firma.?? har datablade på " OK Q8 Shell" så det må være et andet firme ..

Mvh Jan J
Annonce
smile Tak for svarene folkens, nu har jeg fået belyst hvad der er hvad. Mvh. Ras

Assumption is the mother of all fuck up's !!!

Jeg køber ingen fyringsolie, men kan forsikre dig for at den fyringsolie, som leveres i DK har et cetantal er noget over 40.
Jeg tror aldrig, jeg har hørt som de lave tal du taler om. Selv petroleum og jet-fuel ligger som regl pænt over 35.
Danske exchange specs, som er de der ligger til grund for udleveringen af fyringsolie i DK tilsiger et cetantal på 47 på såkaldt "GasOil5", som er fyringsolie.
Mon ikke du har fået noget galt i halsen?
Citat fra Skovmanden

Jeg køber ingen fyringsolie, men kan forsikre dig for at den fyringsolie, som leveres i DK har et cetantal er noget over 40.
Jeg tror aldrig, jeg har hørt som de lave tal du taler om. Selv petroleum og jet-fuel ligger som regl pænt over 35.
Danske exchange specs, som er de der ligger til grund for udleveringen af fyringsolie i DK tilsiger et cetantal på 47 på såkaldt "GasOil5", som er fyringsolie.
Mon ikke du har fået noget galt i halsen?


Hej Igen...
Er helt enig vedr den olie du henviser til.. Men det er ikke en fyringsolie.. det er en gas/diesel.. meget fin.. svovl under 1% cetan over 50... har datablade over 3 forskellige gas/diesel/fyrings.. fra DK.. Kan du købe den olie til fyringsolie pris.. så er det jo kanon.. det er bare ikke det DK kalder fyringsolie.. Der er svovl 2-4% og Cetan mellem 10-30..
De sælger en til lastbiler der er lidt bedre... svovl 1-1,5% Cetan 40-50
Men den er også med afgift :-)


Mvh Jan J
Citat fra helja

Hej Igen...
Er helt enig vedr den olie du henviser til.. Men det er ikke en fyringsolie.. det er en gas/diesel.. meget fin.. svovl under 1% cetan over 50... har datablade over 3 forskellige gas/diesel/fyrings.. fra DK.. Kan du købe den olie til fyringsolie pris.. så er det jo kanon.. det er bare ikke det DK kalder fyringsolie.. Der er svovl 2-4% og Cetan mellem 10-30..
De sælger en til lastbiler der er lidt bedre... svovl 1-1,5% Cetan 40-50
Men den er også med afgift


Mvh Jan J


Hej igen,
Gas/diesel? Det hele er gasolie, som er betegnelsen for den fraktion af råolien, som idag omfattes af auto-diesel, fyringsolie, og marinediesel (GasOil20, som også er ved at blive udfaset grundet særlige miljøregler i Østersøen).
Gasolie der sælges som fyringsolie er ikke over 0.0500%wt svovl i DK, og ikke uhyrlige 1% som du siger, grænsen er et cetantal på 47, og ikke 50. Autodiesel er max 0.0010%wt Svovl, cetantal 51. Du må have misforstået noget eller refere til ældgamle/forkerte specificationer. Sikker på du ikke taler om fuelolie til kraftværker (som MAX må være 2%wt Svovl)?
Jeg beklager, men du tager altså fejl. Sidder trods alt med dette i hænderne dagligt.
Lastbiler kører på PRÆCIST samme diesel som personbiler. Det du tænker på er måske farvet landbrugsdiesel (som er rød og blåfarvet - ser grøn ud). Den fremstilles i Jylland (af Shell) i 2 versioner, og på Sjælland (af Statoil) kun som alm. EN590-diesel.
Det er værd at bemærke at entreprenør- og landbrugsmaskiner, der er af commonrail-typen (dvs stort set alle idag) kræver EN 590-diesel, hvilket Shell/DLG har gjort en del for at fortælle brugerne.
Hej Skovmand..
Jamen det kan da sagtens være det er for gamle data de fleste er fra 1990. da det var dengang jeg arbejde med det.. vil da have det undersøgt, da jeg meget gerne vil bruge " Billig" oli med et cetan over 40..
Men kunne du ikke fortælle mig hvor jeg kan skaffe de data i dag.. Har ikke de samme forbindelser som jeg havde engang.??
Så takker mange gange.. som sagt håber jeg du har ret.

Mvh Jan J
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis