Fuger i massiv parket

Vi har - mod alle forskrifter - lagt Junkcers 22mm bøgeparket på gulvvarme i to rum..

I det ene lod vi brædderne ligge på et opvarmet gulv i 14 dage før de blev lagt - her er efter et halvt år ingen fuger smile

Men i det andet rum svigtede tålmodigheden og brædderne blev åbentbart lagt med for megen fugt.
Dette har så resulteret i grimme fuger 2 - 5 mm

Hvad kan jeg fylde dem med ?
Skal det gøres umiddelbart før en lakering ?

Brædderne er skruet i feren så jeg kan ikke banke dem sammen

Med venlig hilsen

Fladder
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der virkelig ingen der sidder med guldkornene ??

Med venlig hilsen

Fladder
Hej

Det med at akklimatisere brædderne er selvfølgelig godt nok og bør gøres, men hvis brædderne ikke bliver lagt efter 10-brædtsmålene som er opgivet i læggevejledningen, eller hvis temperatur og luftfugtighed i rummet ikke passer til et trægulv, går det oftest galt.

I har ikke de store muligheder ud over at enten lægge gulvet om, eller fræse spor, og lave det om til et skibsgulv.
Hej Fladder.

Har tænkt lidt over dit problem og kom i tanke om, at jeg for et par år siden så en gulv-mand lægge et gulv, hvor han lavede små fuger med vilje.
Det syntes jeg så lidt underligt ud, så jeg spurgte ham hvorfor.
Han sagde at hele gulvet skulle slibes af til sidst og så ville fugerne blive fyldt op. Går ud fra at han har fyldt lim eller lign. i sprækkerne før slibning.
Måske du kan gøre noget lign.

Mvh Jesper
Tømrer

Hej

Hvis 10-brædtsmålet giver sprækker ved lægningen, må de ikke fyldes ud, da det sikrer at brædderne kan udvide sig ved de forskellige årstiders fugtpåvirkninger.

Da det er massive brædder på strøer der er tale om, er det de enkelte brædder der ændre sig, i modsætning til laminerede og svømmende gulve.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis