fundament

Hej,

Håber der er nogen der kan give mig en forklaring?

Jeg er i gang med at lave et fast fundament til mit sommerhus, men i den forbindelse skal jeg inde i huset lave 2 punktfundamenter 40cm*40cm, som skal føres til fast bund, oven på disse fundamenter skal der stå træstolper som skal bære et tungt tag (loft til kip). Bladingsforholdet for betonen er folk dog noget uenige om, jeg tror dog nu, at jeg har lagt mig fast på 1 cement, 2 grus, 3 sten. Men jeg har hørt flg. forslag og lad mig lige sige det er fra folk jeg alle anser som eksperter, hvorfor uenigheden gør mig noget nysgerrig:

Cement:grus:sten
1:3:1
1:2:3
1:3:4
1:3:5

Jeg skal ligeledes udendørs lave 2 punktfundamenter til at bære taget på den overdækkede terrasse.

Mit spørgsmål er således, hvad er bedst, det skal jo trods alt bære en del, og
hvad sker der hvis man laver det stærkere end nødvendigt, er det en stor ulykke?. Og hvad er det stærkeste iøvrigt? er det 1:2:3 eller 1:3:1.

Mvh

JK
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på at behøver et fundament til din træstople, "normalt" bliver den bare stillet på klaplaget.

Eller dvs. den står på trægulvet, og under trægulvet er der klodset med mursten eller fliser, ned til klaplaget

Udenfor skal du ned i min 90 cm. eller til bæredygtig grund

Der sker intet ved at lave betonen stærkere, jeg kan ikke lige rådgive dig om blandingsforholdet, da jeg plejer at bruge støbemix

Venlig hilsen

Klaus
HVIS det kræver en egentligt punktfundament kan du evt. tjekke side 18 i denne vedr. betonstyrker (jeg skal ikke kunne sige om et klaplag er nok)





http://www.aalborg-portland.dk/media/pdf_filer/inspi_goer_det_lettere.pdf

Bemærk, at betonstyrken er under forudsætning af en cementstyrke på 52,5 (svarende til Aalborg Portland Basis Cement) - de billigere cemeter har typisk lavere styrker (42,5), og du skal så anvende tilsvarende mere cement for at opnå samme betonstyrke.

1:3:4 er det som Aalborg Portland angiver som blandingsforhold for "fundamenter i større bygninger" - så det burde nok være stærkt nok.

Min logik siger mig i øvrigt, at 1:3:1 er svagere end 1:2:3 pga. grusmængden (og gruset fylder jo mere end stenene, som der er luft mellem) i den første blanding.

Mvh

Rasmus

Hej,

Tusind tak for svarene

Iflg. Tegningerne skal der laves punktfundament inde i huset, og det er aalborg portland basis jeg benytter.

Og sådan som jeg forstår det I skriver kunne jeg formentlig nøjes med 1:3:4 (1 cement:6 støbemix), men at der ikke sker noget ved at jeg bruger 1:2:3 (1 cement:4 støbemix). Jeg synes bare at jeg hørte på et tidspunkt at grunden til at beton revner er fordi der er for meget cement i, men det er måske en and?
Jeg så iøvrigt et sted at blandingen 1:2:3 kaldes jernarmeret beton. Betyder det at der skal jern i eller er det ligegyldigt i og med 40*40 er så småt?.

JK
Hej igen

Jeg synes ikke jeg har hørt at meget cement får det til at revne - som du kan se i pjecen fra Aalborg Portland kræver forskellige opgaver forskellig styrke og dermed forskellige cementmængder - og det skulle så betyde, at de blandinger med mest styrke skulle revne lettere - og det virker umiddelbart ikke logisk (men måske er der nogen der ved bedre).

Jeg støbte i øvrigt et fundament til et skur i forholdet 1:4 (støbemix), og det står meget stabilt, og der er ikke en eneste revne i det- så mit bedste (ikke fagligt baserede) bud er, at 1:4 ikke er helt ude i skoven selvom det altså er stærkere end det Portland skriver, og at du så får et meget rubust fundament.

Jeg har ikke hørt det med at jernbeton skulle være betegnelsen for én bestemt styrke - man armerer jo beton i mange forskellige styrker. Ift. om det er nødvendigt at armere er jeg ikke sikker - men det kan givetvis ikke skade at putte armering i, og det er jo ikke nogen større eller dyr operation, når man alligevel er igang (Det er der sikkert nogen der ved bedre end jeg).

Mvh
Rasmus
Du har helt ret i at hvis du putter tentorstål i din beton så skal du have en større styrke på betonen.

Jeg kan ikke lige forklare det fagligt korrekt, men det må vel være et eller andet med at "ingen kæde er stærkere end det svageste led"

Hvis det er et typehus, du bygger, så undersøg det lige nærmere, der er rigtig mange typehus firmaer der skriver at der skal punktfundamener, men i praksis (når det selv bygger huset) bliver der ikke støbt specielt ved tøjler

F.eks, så da jeg støbte til mit sommehus, der var der også tegnet et punktfundament til tøjlen til højre i billedet, typehusfirmaet kom så og satte huset på som skalhus, og her var denne søjle og den udvendige søjle ikke monteret, det skulle man selv gøre efterfølgende. Begge søjler plejer de bare at stille på det færdige gulv, med understøtning til klaplag og udvendigt bare med fliser til jord

Venlig hilsen

Klaus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis