Hvordan etablerer jeg en støttemur?

Vi har en have med en stejl skrænt som vi gerne vil udnytte bedre.
Derfor vil vi bygge en støttemur på ca 10 x 2 m og plane grunden ud.
Vi er imilertid noget i tvivl om hvordan man dimensionerer sådan en mur. Vi mener selv at fundablokke med armeret beton er en god løsning, men vil meget gerne have nogle bud på om det overhovedet holder og om man skal lave nogle foranstaltninger på bagsiden af en sådan mur (jeg tænker på dræn o.l.)?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Fundablokke er ikke så pæne, men de skal vel pudses?

Jeg kan næsten garantere at muren ikke vil holde til presset - især i "regntiden".

Du skal lave nogle skråstivere, som forankres 45 grader fra næstøverste række sten ned til "bunden" af jordbunken - ikke ud mod det fri, men ind mod skrænten. Her skal de støbes fast. Jeg ved ikke om vindtræksbånd kan holde i længden (rust), ellers skal du have fat i noget rustfri stålbånd/stålwire.

Mvh
ThomasB
Hej

Puha, det lyder som lidt af et projekt.
Ved du om der skal graves helt frit for at sætte skråstivere ind i skrænten, eller kunne man klare tingene med et jordbor, nogle stålwire og noget tørbeton. Dette vil betyde, at de enkelte forankringer ikke når til bunden af jordbunken.
Jeg tror ikke det er realistisk at grave skrænten fri, da der står en større carpot umiddelbart foran skrænten.

De bedste hilsener
Lasse

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Hobbyfar (den 24-03-2003).]
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis