Perforeret dampspærre

Hej

Vi har overtaget...købt.. huset vi bor i for ca et år siden. Jeg er derfor nu begyndt at isolere om på loftet. Det er et alm et-plans hus fra 1972 med 25gr spær med lettag. Jeg har fjernet alt isolering for at ligge det om/sortere det dårlige fra og isolere så der er 300mm + hæve gangbro. Men det det drejer sig om er, at vi har spartlet gipslofter(Var der da vi købte huset), i stuerne er det et lag gips der er sat under nogle gamle loftsbrædder, hvorover der ligger alukraft dampspærre. Det viser sig at dem som har monteret gipspladerne har ladet skruerne gå op igennem loftsbrædderne og videre op igennem damspærren således at skruerne stikker 3 cm op over dampspærren og op i isoleringen....

Jeg kan ikke se det skulle være iorden, vi har tegnet ejerskifteforsikring men har en selvrisiko på 10.000kr....vil sådan en reperation koste over det beløb hvis nu alt isolering skal fjernes, dampspær genoprettes, måske nyt gipsloft hvis skruerne ikke kan fjernes uden at trække skruerne igennem gipspladen og ødelægge spartlingen, isolering på igen...NB arbejdet er værre ved at der er rør til genveks som sidder lidt i vejen.

Hvad skal man stille op???

Håber nogle har en god ide...
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal lige siges at jeg selvfølgelig ikke har fjernet alt isolering, kun imellem to spær for at se hvordan det ser ud....
Normalt ligger dampspærren UNDER forskalningsbrædderne, og en skrue igennem betyder så ikke noget fordi man jo så bruger forskalningsbrædden som en del af spærren.
Jeg tvivler på at din ejerskifte vil dække et hul i dampspærren, du bør dog lige prøve. Men jo, du har jo et lille problem i og med at du skal enten pille loftet ned for at lægge en ny spærre, eller du skal igang med lidt silicone fra oversiden hvis du vil tætne den. Afhængig af hvilken løsning ejerskiften vil dække (hvis de vil) så er den ene jo markant billigere end den anden. Men det skal du ikke tage så tungt, for 9 ud af 10 ejerskifte forsikringer har også en maximal betaling på et sted mellem 5 og 15.000 kr i forsikringens levetid. Så hvis du får eks. 3.000 ud af verden nu, så er der 3.000 mindre i betaling ved en evt. senere skade.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Da du har adgang til alukraften, ville jeg vælge at perforere denne yderligere - eller simpelthen fjerne så meget som muligt. Herefter isolerer du mellem spærene (75/100 mm ??). Måske dine skruespidser ikke er mere end 10 mm - så kan du jo lægge 25 eller 50 mm i første lag. Du trykker isoleringen ned over skruespidserne. Da dampspærren må placeres op til 1/3 inde i isoleringen målt fra den varme side, kan du nu rulle dampspærren ud og så lægge resten af isoleringen. (Mindst 2/3). Der kan blive lidt problemer med at tætne langs vægge/tagfod, men måske Orla eller en anden har et bud?

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Du vil aldrig få forsikringen med der..
isoler med papiruld så er det ligegyldigt med dampspærren! Den kan du så fjerne hvis du har lyst

Og en yderligere fordel er at papirulden isolere bedre end glasuld eller hvad du nu propper derop.

Og så kløer det ikke
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nu har jeg spurgt flere tømre og de tør ikke rigtigt svare på om det er ukorrekt...de kan selvfølgelig sige at det i nye huse vil være en fejl som skal udbedres. Men i mine øjne kan jeg ikke se hvorfor et gammelt hus må være utæt, nu der jo fra ny er monteret en dampspærre! Et ældre hus som aldrig har haft dampspærre kan man selvf. ikke klage over den mangler, men her er den jo perforeret pga monterong af nyt loft. Jeg har flamingostuk limet op, men det har det med at gå fra...specielt ved endegavlene. Om det skyldes der ikke er fuget tæt hvor pladerne går ind mod væggen ved jeg ikke...tilmed har pladerne flere steder givet sig lidt og lavet revner pga der kun er et lag gips....lidt ærgeligt.

Hvem skal man henvende sig til for at høre om det er korrekt eller ukorrekt at perforere en dampspærre med skruer....
I håndbog for byggesagkyndige, er fremvist et billede af en gennembrudt dampspærre. Dette kaldes for en konstruktionsfejl. Sådanne er dækket af en ejerskifteforsikring med udvidet dækning.

Dit problem er nok, at det var kutyme at montere dampspærren således dengang, som du har erfaret i dag.
Det er dog vitterligt tragisk at der ikke er en eneste tømrer, der husker hvilken funktion en dampspærre har. Jeg har noget lignede monteret i mit hus fra 1972. En alukraft dampspærre, der er limet sammen i samlingerne. Jeg er oplyst om, at det er en kvalitetsvare. Men at den ikke laves mere, da den blev for dyr.

Mvh.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også