Gulvvarme, både vand og el

Da jeg i mit badeværelse alligevel skal til at støbe nyt gulv, leger jeg lidt med tanken om at ligge el-måtter sammen med den eksisterende vand-gulvvarme.

Grunden til det, er at vi typisk slukker for fyret om sommmeren, og så bliver det nemt fugtigt og koldt på badeværelset. De andre rum, bliver primært opvarmet af brændeovn om sommeren.

Med el-måtter, kan jeg have tændt en lille smule om sommeren, så gulvet i det mindste ikke er koldt.

Det skal siges at arealet kun er ca 2,5 m2.

Skulle der være noget i vejen for at lave den løsning?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, den skal jordes, og her må du ikke snyde wink, det samme skal iøvrigt dit rionet til den vandbaseret gulvvarme.

Hvis du ikke har jord i badeværelset, kan du for få penge købe et jordspyd, du kan banke ned inden du lægger din vandbaseret gulvvarme og støber.

Men husk nu at det efter dansk lovgivning ikke er gør det selv arbejde wink

Venlig hilsen

Klaus
... og husk nu at efter danske lovgivning er det ikke altid strengt nødvendigt at jorde nettet i gulvet... :-)
Du BØR altid jorde dit net, men jeg mener at huske det ikke længere er lovpligtigt at gøre det... Jeg kan tage fejl selvfølgelig, men hvis man jorder, så er man på den sikre side, og det er jo ikke en specielt stor udskrivning for lidt 2,5# kabel.
Det er under alle omstændigheder kun for at lave en uligningsforbindelse man jorder (nettet).

Husk dog lige at hvis du lægger et jordspyd, så er det RIGTIGT rart at du får fat i noget god, og gerne fugtig jord, dvs. lige under centrum af dit hus, eller hvis du har kælder eller omfangsdræn er ikke superfedt. Så er det smartere at lægge spyddet udenfor, evt. under en haveflise, og så få ført jorden ud af huset med en 2,5# De fleste installationer har dog gerne jord i tavlen også.
Hvordan har du jordet din vaskemaskine ?
Klaus: Det var vel ikke mere ½ info end dit bud?

Forbindelsen skal jordes som du selv korrekt siger, men hvis der nu ikke er jord i installationen så har du jo ingen steder at forbinde den?
Derfor er der ikke noget krav til supplerende udligningsforbindelser i boliger opført før 1. april 1975.

Twist: Har du nogensinde målt på et jordspyd? Jeg har i et enkelt, måske to, tilfælde haft problemer med modstanden ved et enkelt spyd, men hvis man så banker nr. to ned har jeg aldrig haft problemer med modstanden - ej heller hørt om nogen der har haft disse problemer ved boligbyggeri.
Jo, jeg har målt på et spyd. Og nej, det er normalt ikke et problem ved nybyggeri hvor man som oftest bygger midt på en gammel pløjemark med masser af god og fugtig jord under.
Men i gamle huse der har ligget på tør grund i et århundrede eller mere, der KAN det altså godt være svært at få tilstrækkelig modstand hvis man skyder spyddet ned i den knastørre jord, og det vil jo være dumt IKKE at sikre sig at man har en velfungerende jordforbindelse, hvis det eneste man skal gøre for at være på den sikre side er at plante spyddet hvor det får godt fat, og dermed yder tilstrækkelig modstand. Det vil jo være dumt at skulle gøre arbejdet TO gange bare fordi man ikke lige gad at flytte sig et par meter til den ene side når man skal slå spyddet i jorden, ikke ?

Anyway, selvom det er normalt at have jord, så som steinaa er inde på, så KAN man jo have en installation der er så gammel at det er muligt at man ikke har, og at man måske ikke efterfølgende har fået gjort noget ved det. Det er også derfor jeg lige spørger til vaskemaskinen, hvor dan er den tilsluttet ?
For er der jord på den, så må man da også kunne få jord på både rionettet. og gulvvarmen.
Læg ikke varmeslangen sammen med el-varme-måtten, lad der være 2-3 cm beton i mellem. Varmeslangen kan tåle max 90 grader og hvis el-varme-måtten ofte er omkring de 90 grader, kan der ske skader.

 

Jeg vil da anbefale at du lægger din el varme ummidelbart under dine fliser, præcis som man plejer

Steinaa: Det er ved bedre at anbefale en jord som sikkerhed, frem for at sige at den måske ikke behøves

Venlig hilsen

Klaus
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis