IFA Diesel

Hej.

skulle nogle herinde kende noget til en IFA diesel, det er produceret i Østtyskland, i 60´erne og 70´erne....
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med den i Skagen ?
Citat fra Blich3

Hvad med den i Skagen ?


Ja, det er en noget trist historie... Vi kom derop, og ejeren var nede i båden, og pillede lidt ved motoren, den havde sat sig i ventilen, den ene stødstang, var hoppet af... Nå, men hans makker kom, og fiksede den, og derefter skulle vi jo ud og sejle en tur, og mens snakkede han jo varmt for bden, som virkelig var go´, og særdeles sødygtig... Vi kom også frem til en pris, og han nævnte, at han jo gerne ville af med så meget som muligt, fra hans fiskerskur, så jeg kunne selv gå op, og tage alt hvad jeg skulle bruge af maling, vinkeljern, garn, tovværk og så videre... Så vendte vi skuden, og sejlede mod, havn, og jeg følte sgu at det var et godt køb... Da vi så er ca. 50 m fra kajen, så tager han gassen af, og vil slå den i bak, men regulatoren reagerer overhovedet ikke... Så med godt og vel 6 kn, brager vi lige ret ind i en rimelig heavy bølje der holdt en lille nedgangsbro, til en ponton. Da vi har fortøjret skibet, ser vi resultatet... En ordentlig indtrykning i Bb side af stævnen, og hele styrbord side var sprængt, altså det vl sige, at mellem alle planker, havde den givet sig en lille milimeter, så det betyder jo at spanterne og så videre har fået et ordentlig tryk.... Ja, umiddelbart mente han at det kunne repareres, men båden er pludselig ikke så attraktiv, når man kan risikerer at den ikke vil holde tæt... Den er højst sandsynlig skæv... Så der gik den bådhandel i vasken.. Men jeg havde godt nok ondt af ham...
er det en 4 eller 2taktsdiesel? Det kunne jo være en aflægger af Hanomag , men IFA er jo mest kendt for sine totaktsbiler, som var næsten identiske med DKW's biler for mange år siden. Umiddelbart ville jeg ikke sætte dens værdi til mere end 0, og bådens pris indrettet derefter. I øvrigt var min føste bil, som jeg købte i min læretid en DKW fra 1936, hvor hele karossen var af træ, pap og kunstlæder, som var meget lyddæmpende, det var som at køre Rolls Royce rent lydmæssigt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra lynæs

er det en 4 eller 2taktsdiesel? Det kunne jo være en aflægger af Hanomag , men IFA er jo mest kendt for sine totaktsbiler, som var næsten identiske med DKW's biler for mange år siden. Umiddelbart ville jeg ikke sætte dens værdi til mere end 0, og bådens pris indrettet derefter. I øvrigt var min føste bil, som jeg købte i min læretid en DKW fra 1936, hvor hele karossen var af træ, pap og kunstlæder, som var meget lyddæmpende, det var som at køre Rolls Royce rent lydmæssigt.


Jeg vil mene at det er en 4 takter.... Men maskinen var ikke afgørende, for den kører fint, og lyder lidt som en Deutz, den har samme karakteriske måde at lyde på lige efter opstarten. OG den trækker fint skibet på godt og vel 6,5 tons, på trods af sine beskedne 56 hk.

Men jeg havde selv fundet ud dette omkring Dkw, det var et samarbejde mellem, Audi, Vw, og andre relativt kendte mærker. Men igen, mit største problem, bliver nok reservedele ved størrer reparationer. Selvom, den tidligere ejer har lavet den ferskvandkølet, og konverteret alle filtre til ford.
Hej

Jeg kender ikke noget til disse motorer.

Men IFA lavede da vist også lastbiler, så måske der kan fines lidt viden den vej rundt?

Ellers prøv at kontakte folkene bag skibsmotormuseet de kan sikker fortælle et eller andet, eller måske henvise til den rette person.Klik her www.skibsmotor.dk så kan du finde dem.

MVH Njord
Annonce
Hej Hubs.
Hvad er det så for et skiv ?
NJORD: Tak for hjælpen... Havde gopdt nok selv overvejet at kontakte et museum, f.eks B&w i Kbh. Men havde kun tænkt det indtil videre... Men jeg prøver at kontakte dem mandag

BLICH:

Jamen det er et stålskib, tidl. patruljebåd. Den er ca. 32 fod lang.... Skal l'nok lige sende dig et par billeder, men du bliver nød til at vente lidt endnu, da jeg er nede ved sviger mekanikken indtil en gang i næste uge.
inde på e-bay er der IFA motorer og instruktionsbøger

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også