polering

Hej

Min bil er sort, 4 år gammel, og trænger til en ordenlig gang polering, jeg overvejer at gøre det selv, men bliver resultatet lige så godt som når de proffer gør det (hvad gør de egentlig anderledes end os alm. dødlige) , og hvad skal man bruge.

MVH
Flemming
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Emnet har været vendt nogle gange før - prøv at søge lidt på det!

Bemærk, at der er forskel på polering og forsegling. Poleringen renser op ved at slibe lakken let samt opløse "skidt, fedt og voksrester", mens forseglingen lægger et beskyttende lag på lakken (det var den "korte" version).

Min erfaring er, at forsegler man to gange årligt og holder sin bil godt mellem disse, så er polering normalt overflødig, med mindre du vil have "show-room shine".

Har jeg forsømt bilen lidt, bruger jeg normalt en kemisk polish, der ikke sliber lakken, men fjerner urenhederne. Dertil en god voks - har gode erfaringer med Turtle, men tests viser, at der findes bedre produkter.

Du kan ikke selv lave noget, der kommer i nærheden af en Ditec-behandling, men det kan holde bilen pæn. Min sidste bil rundede 10 år og +300.000 km, og den stod rigtig flot, til trods for den måtte tåle en husrenovering og et par børn wink

Mvh.

Jan R.
Tak for svaret, min bekymring gik på om man selv kunne gøre det lige så godt som en prof. men det kan man altså ikke. ikke engang noget der ligner. Så er det jo nok ikke besværet værd.

Jeg fandt ellers denne vejledning på en anden side.
http://www.honda-klub.dk/moduler/medie/artikel.php?id=310

Jeg havde eller søgt, men jeg har nok ikke væres grundig nok.
Hej igen,

Bemærk, jeg skriver Ditec-behandling. Ditec lægger en kemisk hinde på lakken, som langt overgår en alm. forsegling - og den kan man ikke lave selv.

Jeg har tidligere set ovennævnte link - generelt er jeg meget enig med ham (trods han lige får modsagt sig selv et par gange - og bemærk, at de fleste nye biler ikke har en klarlak som slutlak).

I praksis er det, han beskriver, mere end en dags arbejde, hvis du også tager paneler, dørstolper m.v. med. Men er lakken virkelig i ringe stand, er det også arbejdet værd.

Jeg "nøjes" normalt med:
Let afvaskning med sulfo
Fjernelse af tjærepletter med petroleum
Grundig vask - 2 gange med sulfo
(lakrens hvis nødvendigt)
Voks og forsegling med "kombiprodukt".

Jeg har rigtig gode erfaringer med ovenstående, især hvis man i det daglige vasker med en voks-holdig shampoo.

Mvh.

Jan R.
Hej Jan

Igen tak for svaret

Jeg har bestilt en undervognsbehandlige, ved ditec, så jeg spørger lige hvad de skal have for en lakforsejlig også, og hvis det er helt ublu, gøre jeg det selv.
Jeg har kigget lidt på sonax produktet, de anbefaler også en rensning og herefter en kombivoks, så det lyder meget fornuftig.
Der er jo en fornøjelse selv at gøre det syntes jeg, især hvis resultatet bliver godt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis