sænke og isolere loft

Hej alle

Min kæreste og jeg har købt et ældre hus med fladt tag (ensidigt fald 1:40)

Der er kun 100mm isolering i dag. Det eksisterende loft består af loftplader på ca. 40x60 cm hvor der er fuget godt til i kanter ved væggen, det virker "tæt". Lofhøjden er 2,70m så ingen problemer der.

Jeg vil gerne sætte et træskellet op på det gamle loft og isolere med 50-100mm og derefter en TÆT dampspærre og profilbrædder.

Giver det problemer at sætte et nyt loft op under det gamle hvis det er for tæt? Jeg har endnu ikke tjekket om der er en dampspærre idag, men det gør jeg selvfølgelig inden jeg går i gang, for så er det smartest at hive det gamle loft ned.

Men hvis der ikke er en dampspærre i dag, hvad er jeres mening om løsningen så?

Har I andre ideer eller tips må I meget gerne skrive, da det er en del kvm jeg skal i gang med.

tak for hjælpen og tak for et fedt forum til en ny husejer af et gammelt hus.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg havde selv noget tilsvarende i en tilbygning. Noget værre 70'er bras med fladt tag og gipsplader i loftet. Men du kan da glæde dig over at du HAR et fald på taget.
Anyways, du bør lige pille en plade ned og se efter om ikke der skulle være en dampspærre, for det var altså meget normalt at lave tidligere også. Og som du selv er inde på, så skal du kun have EN dampspærre.
Samtidigt, skal du også være opmærksom på evt. ledninger inlkusive føringsveje og samlinger, da du jo nok skal have ændret lidt på disse når du sænker loftet, og alle samlinger skal man have adgang til (evt. gennem lampested eller lign).

Min "løsning" var at pille alle indvendige lofter ned, inklusive den gamle dampspærre, udskifte al isoleringsmateriale der var medtaget af vind og vejr, vaske alle spær i svampedræbende middel, tage alle de gamle forskalningsbrædder ned, og så sætte nye forskalningsbrædder på (evt. i lidt lavere højde), så føres der evt. nye ledninger, og monteres lampesteder (gerne med magnet så de er lette at finde centrum i igen), du fylder ny isolering i taget, husk ikke at klemme det. Hernæst en dampspærre under det hele, husk at den skal være tæt, også ved lampestederne og væggene. Til sidst sætter du så gipsplader eller panellofter eller lign. på.
Til slut males der evt. og elektrikkeren får lov til at komme og bore ud til lampestederne og sætte dåser i.

Jeg kunne sagtens nå 50 kvm på 2 uger uden at have travlt. Vi var dog to om at sætte gips op og slibe, da det er noget værre pille arbejde hvis man er alene om det. Husk dog at der skal være ventilation til taget i denne løsning, så du må ikke fjerne evt. ventilationshuller til isoleringen udefra. Du kan dog med fordel lægge lidt fluenet over evt. ventilationshuller, så du ikke får alt for mange bier boende i dit tag.
Hej Twist

Godat høre med svamperens osv den var lige smuttet. Det lyder til, at den bedste og længst holdbare løsning er, at pille lofterne ned og lave det hele på ny og ordentligt. Og det er da rart at høre at du kun brugte et par uger, jeg havde ikke lige noget overblik over tidsforbruget ved sådan en omgang.

Jeg slipper dog for el-arbejdet, for jeg har lige brugt oceaner af tid på at fræse alt el i elektrikerrør i væggene i hele huset, og loftudtag sidder også i væggene 20cm nede af hensyn til nyt loft. Så der er ikke noget der fremadrettet kommer til at bryde dampspærren.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også