Afkalkning af vaskemaskine :)

Hej der ude.
Sad lige og snakkede med fruen.
Vi købte ny vaskemaskine for godt 2 år siden, vi har ligeledes brugt "minus kalk" tabeletter fra nette af til hver vask.
nå men snakken gik på om der evt var noget andet som var billigere og bedre for maskinen?

Vi bor i København K, og der er meget kalk i vandet skal jeg sige=)

Derfor.
Hvad ville vores maskine have bedst af, skal den have citron syre en gang i mellem eller er det nok med de tabletter vi bruger nu?.

Med Venlig Hilsen
Peter Nielsen
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja citronsyre må du ikke stoppe i den, så fortsæt du bare med dine tabs. Det er dog billigere at købe Hexafosfat i Matas, det har jeg gjort med min maskine og den køre upåklageligt på 25 år.

V.h. Håndværkeren
Der er ikke noget galt med Citronsyrer, det er blot et voldsomt resurce spild at køre sin vaskemaskine igennem med det, for det første skal maskinen køre et kogeprogram for at det er efektivt, og skal køres en tom tur også så man er sikker på at det er helt ude af maskinen. Dernæst mørner det gummislanger og sidder der rester, mørner det også tekstilerne. Jeg har hørt om menesker der tilsætter edieke i stedet for skyllemiddel, hurra for dem de giver mere arbejde til menesker i min gamle branche.

V.h. Håndværkeren
Hej og mange tak for de svar=)

Hexafosfat, Bleger det ikke tøjet lidt?
Eller er det bare mig som har hørt forkertsmile

Ja det kunne være sjovt at åbne maskinen for at se hvordan det ser ud med hensyn til kalk, den er nemlig begyndt at sige lidt sjovt en gang i mellem, så tror at lejerne er ved at gå.
Men det er jo en hel anden historie rolleyes

MVH
Peter
Citat fra PMNielsen

Hej og mange tak for de svar=)

, den er nemlig begyndt at sige lidt sjovt en gang i mellem, så tror at lejerne er ved at gå.
Men det er jo en hel anden historie rolleyes

MVH
Peter


Hvor pudsigt at du lige netop nævner det.
Vi har også en ca. 2 år gammel vaskemaskine, og lige netop i går studsede jeg over, at den har fået et noget højere lydniveau. I starten kunne man næsten ikke høre noget til den når den centrifugerede, men efterhånden lyder den næsten som den gamle vi drønede ud.confused
Når den ellers kører har jeg ikke bemærket at det lyder som lejestøj.
Er det muligt selv at skifte lejer, hvis det bliver aktuelt, eller er det noget biks man skal holde sig fra?

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Hejsa..
Det er desværre noget der sker meget tit at lejerne skal skiftes alt for hurtig. Nogle mener at det er de mange omdr maskinerne kan løbe med i dag, samt at folk ofte har maskinen til at løbe max under centrifugering..
Hvis det er lejerne i motoren der larmer er det en let og billig opgave.. er det trumlen er det noget bøvl, men selvf. kan det lade sig gøre..
pil kileremmen af og drej motoren rundt, så kan man høre om det er det ene eller det andet sted larmen kommer fra.. evt. sætte motoren til at køre (uden rem ;-) )
Det kan også være remmen der er slidt.. den kan larme fælt (det er let at se)

Mvh Jan J
Jeg syntes det lyder rigtig fælt hvis en maskine efter blot to år begynder at have problemer, i betragtning af at min er 25 år gammel.
Men måske ligger det i brugen.
Jeg finder det ganske usmageligt at menesker skal vaske deres tøj lige så snart de har haft det på en time/dag. Jo hvis de har et job hvor det kræves at komme i 100% rent tøj p.g.a. hygiejne forhold. Men sådanne steder får man udleveret beklædning til formålet.
Tænk på det enorme resurce spild det udgør at svine med vores grundvand på denne måde, udover unødvendig energi forbrug.
Jeg vasker mit tøj når det er synligt snavset, ikke fordi det dufter af MENESKE. Måske derfor min gamle maskine har holdt så mange år.

V.h. Håndværkeren
hold nu op - det er sgu da temmelig normalt at vaske sit tøj ofte. Og nej, bare fordi man skal have rent tøj på hver dag er det da absolut ikke ensbetydende med at man får det udleveret af sin arbejdsgiver - det er noget sludder

Jeg vasker nu også største delen af mit tøj når det har været brugt en gang. Hvem pokker gider dog gå rundt i de samme sokker, skjort, t-shirts eller boxershorts mere end en dag ad gangen. Om ikke andet burde du vaske det af hensyn til dine medmennesker....

Fair nok at trøjer og bukser kan klare mere end en dags brug - men det er sgu da for klamt ikke at sørge for at ens tøj er rent. Der er jo noget der hedder personlig hygienje ....men det er naturligvis op til en selv at fortolke på hvad det betyder ....rolleyes
Citat fra Håndværkeren

Jeg syntes det lyder rigtig fælt hvis en maskine efter blot to år begynder at have problemer, i betragtning af at min er 25 år gammel.
Men måske ligger det i brugen.
Jeg finder det ganske usmageligt at menesker skal vaske deres tøj lige så snart de har haft det på en time/dag. Jo hvis de har et job hvor det kræves at komme i 100% rent tøj p.g.a. hygiejne forhold. Men sådanne steder får man udleveret beklædning til formålet.
Tænk på det enorme resurce spild det udgør at svine med vores grundvand på denne måde, udover unødvendig energi forbrug.
Jeg vasker mit tøj når det er synligt snavset, ikke fordi det dufter af MENESKE. Måske derfor min gamle maskine har holdt så mange år.

V.h. Håndværkeren

Tror nu ikke at det er brugen af maskinen, da vi kun er 2 mennesker på 24år som bruger den, og alt mit arbejdstøj bliver vasket på job=)
Tror nærmere at i "gamle" dage lavede man ting fordi de skulle holde i netop +30 år. idag bliver der jo slet ikke kræset sådan for delene som der gjorde dengang.
Bare tag en normal motor, for 15år siden havde man skiftet viklingerne i den hvis de var beskadiget, idag smider man hele skidtet ud uden at kikke mere på den, og sætter en ny på, da det er langt billigere end at ofre tid og penge på at lave den gamle motor, med mindre det self. er en særlig motor eller der er andre faktore som spiller ind.

Tror skam bare at det er for billige lejer der bliver brugt til det, og som i også rigtig nok skriver, så køre vores maskine stort set altid 13-1400omdr. med mindre det er en uld vask. =)

Har set en som fik skiftet lejer på sin maskine, og altså delene koster jo ikke det store, i forhold til hvad en ny maskine koster, det er mere det at det tager tid, men hvis man ikke har andet at lave en søndag så er det jo hurtigt en god timeløn kontra en sprit ny maskine til +6000kr =)
Citat fra Håndværkeren

Jeg har hørt om menesker der tilsætter edieke i stedet for skyllemiddel, hurra for dem de giver mere arbejde til menesker i min gamle branche.

V.h. Håndværkeren


Jeg benytter alm Heidelberg eddike og JA det er det bedste at benytte, du kan endda benytte det til dressing...Så det er ikke giftigt. og JA det afkalker, jeg benytter det i min elkedel. Og Ja mine farver på tøjet holder længe uden at blive bleget. (Ikke at jeg vasker tøjer i min elkedel hehe)

Ja det er også en godt gammlet råd fra de gamle koner...
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis