Afkalkning af vaskemaskine :)

Hej der ude.
Sad lige og snakkede med fruen.
Vi købte ny vaskemaskine for godt 2 år siden, vi har ligeledes brugt "minus kalk" tabeletter fra nette af til hver vask.
nå men snakken gik på om der evt var noget andet som var billigere og bedre for maskinen?

Vi bor i København K, og der er meget kalk i vandet skal jeg sige=)

Derfor.
Hvad ville vores maskine have bedst af, skal den have citron syre en gang i mellem eller er det nok med de tabletter vi bruger nu?.

Med Venlig Hilsen
Peter Nielsen
Hej der ude. Sad lige og snakkede med fruen. Vi... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lige et besyv til eddike snakken.

Vi har anvendt eddike som afkalkning altid, og der er sgu aldrig dannet noget karamel i vores kaffemaskine. Den kører på 7. år uden problemer. 1 liter vand, 2dl eddike, og så en tur bagefter med rent vand, så er det væk.

Og i vaskemaskinen med en kogevask og efterfølgende skyl må være samme princip.

Vi anvender det også som skyllemiddel (og har gjort i lang tid) da eddike også opløser sæbe. Sæberester i tøjet er specielt et problem i forbindelse med nylontøj/træningstøj, som kommer til at lugte kronisk af sved.




Tja... Jeg har for ikke så længe smidt en af mine Sand skjorter ud, den nåede at blive 10 år gammel, men til sidst blev den lidt for slidt for enden af flipperne og for enden af ærmerne. og det vil jeg mere se som alm slid...
Sjovt sådan som der er masser af artikler på nettet om hvordan man sagtens kan bruge eddike til både skyllemiddel, desinfektion og afkalkning - men ingenting om det modsatte??

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af BOFH på 12 aug 2013 11:39
Sjovt sådan som der er masser af artikler på nettet om hvordan man sagtens kan bruge eddike til både skyllemiddel, desinfektion og afkalkning - men ingenting om det modsatte??

/BOFH

Ja det forstår jeg heller ikke, for jeg har lært at edieke (almindelig husholdnings ) indeholder glycose der bla. skulle brænde sig fast i varmelegemet på kaffemaskiner og at det nedbryder fibrene i uld og bomuld som før beskrevet. At det virker disenficerende ved jeg godt, det blev jo mest brugt i forbindelse med syltning før hen
Annonce
Man kan bruge eddieke som skyllemidddel - skulle efter sigende tage lugt fra især sportstøj.

Farvet eddike - d.v.s. brun eddike - er vist nok farvet emd "karamel", er det ikke her glukosen kommer ind?

Man kan i stedet bruge ufarvet eddike.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Prøv selv at læse om hvad edieke fremstilles af, så vil du nok se at al edieke indeholder glycose.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis