Finer - Hvilken lim

1. Hvis man har en tynd finer på 1,5 mm og skal lime den på en krydsfinerplade - hvilken lim skal man så bruge. Fineren er ca. 25 cm bred og 50 cm lang.

2. Jeg kommer til at støde finerpladerne samme for at de dækker pladen. Hvordan gør man det med et pænt resultat, så overgangene ikke bliver så markante?

Det hele skal bruges i cockpit på min båd til skuffer, skabe, dørk m.v.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En vandfast trælim vil være det oplagte valg. I et tyndt lag, og husk at lægge emnet i pres for at sikre den helt rigtige vedhæftning.

Sørg for at de kanter der skal stødes sammen er helt rette og passer sammen i åreretningerne og farven.
Eller endnu bedre, at får fineren "syet" sammen i det stor størrelser du skal bruge. Det gør man på møbelfabrikker osv.

MVH Njord
Egentligt ikke... men det må ikke være en opskummende, medmindre du kan komme til at trykke på hele arealet.

Har kun limet med alm hvid trælim, men ikke en vandfast.....

MVH Njord

jeg er nytilmeldt her på sitet, men har været inde for at snuse et par gange. Med mindre du finerer et flade, der er sikret mod at slå sig (Rufside, der i forvejen er spændt op), bør du uanset limtype altid finere begge sider. En plade, der kun er fineret på den ene side, vil tage facon som et stykke smørrebrød, der har ligget frit fremme i solen.
Eneste undtagelse jeg kan komme på er 2 finerplader, der skal limes sammen.
Ellers limes finer altid op af et ulige antal blade.

Ved stødning af 2 finerblade høvles kanten mellem 2 sammenspændte planker (pudshøvl).
Har erfaring fra både snedkeri og bogbinding, hvor et bind uden afspændingspapir (forsats) aldrig vil kunne presses plant.

De få gange, jeg har lavet tilsvarende, har jeg holdt stykkerne sammen med gaffatape, og brugt kontaktlim på spray. Da det hugger fast omgående, skal man være omhyggelig når det skal limes på pladen. Jeg brugte en klods med afrundede kanter, til forsigtigt at banke tingene sammen. Opskummende lim vil, selv om det sættes i pres, trænge igennem porerne i det tynde finér og kunne ses på overfladen.
Skal det siden lakeres, er det bedst med en lak uden opløsningsmidler, da kontaktlim ikke tåler alt.
Tonkinlak kan bruges, varm det lidt op for at få det tyndere i de første lag.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Hej

Jeg har selv renoveret en del i de sodste par både jeg har haft, og mht til finer har jeg fået fineret nogle krydsfinerplader hos en finercentral ( Brabrand finercentral ) og det koster så lidt og er så godt at det ikke kanbetale sig at bøvle med det selv ( pris ca 80 - 100 kr pr m2 og så er det lavet på begge sider med en sapela finer ) derefter giver jeg det 5-6 lag god lak. Er man lidt ferm med en overfræser kan man lave mange gode kantlister i noget bøg, det ser rigtig godt ud.
Nu var det godt nok kahytssider og anden aptering jeg finerede, ikke lige til at ta' med til finercentralen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
En almindelig hvid vandfast lim, alt efter hvor stor en flade det skal på limes kan man påføre lim på begge flader, lade det tørre derefter kan man bruge et strygejern til og stryge det på, det virker lige som kontakt lim, men er nemmere at styre. Har brugt denne metode flere gange til kabinetter til højtalere ogl.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis