Minigraver - kan man selv ?

Hej,

Brugte store dele af 2007 på at få lavet en 60 m2 tilbygning til vores hus + omfangsdræning - så nu ligner haven l... Derfor er "projekt 2008" at få lavet haven + indkørsel og carport.
Jeg har en del jord-arbejde der skal laves:
- Oprydning og ny muld efter omfangsdræningen
- Etablering af flise terasse
- Etablering af indkørsel og indgangsparti med fliser
Altsammen noget jeg egentlig selv gerne vil lave - men har ikke lyst til gorilla-arme smile. Jeg lurede derfor på at leje en minigraver eller bobcat + motortrillebør til alt det hårde arbejde.
Jeg vil derfor høre om folks erfaringer med minigravere. Jeg har aldrig tidligere kørt/arbejdet med sådan en fyr, men besidder almindelig intelligens og omtanke.
- Hvor svært er det at køre/arbejde med sådan en, for en uerfaren ?
- Hvad er fordelene/ulemperne ved en minigraver vs. en bobcat ?
- Hvor stor en minigraver skal man leje - der ser ud til at være en "familie" af små 8-900 kg maskiner, og en noget større på 15-1600 kg. Prisforskellen er ret lille, så det skal være den størrelse der passer bedst til min erfaring og jobbets størrelse ?
- Hvis du har en god erfaring med en billig og god mini-graver-udlejer i nordsjælland, så vil jeg også gerne høre om detsmile

Med venlig hilsen

Hans
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja man kan, jeg ville vælge graver, den er ikke svær at køre med. Spørg udlejer ang. størelse, han har forhåbentlig lidt erfaring med det.
Har kørt lidt minigraver sidste sommer, det er forholdsvis nemt. jeg havde ingen erfaring med at køre sådan en ... jeg har igen lejet en her i foråret når 60 meter hæk skal tages op... pengene er givet rigtigt godt ud.... det spare ryggen for meget arbejde....


jeg har også lige haft lånt en selvlæssende motortrillebør. flyttede 24 m3 stabil grus med den. den var alle pengene værd igen. den skal bare have et fliseunderlag når den skal selvlæsse.

spørg hvis der er mere du vil vide

mvh ulrik
Ham der vil kan jo nok.....

Men at regulere plant er ikke helt så let som det lige ser ud til....

Du skal have den store af de størrelser du har skitseret. den lille har ikke magt nok til at lave større jordarbejde.

MEN overveje om ikke du er bedre tjent med at ofre de samme penge på at få en prof ( find en der kører lidt ved siden af.. efter fyraften ) med en rendegraver. Han ved lige hvad der skal rykkes i af styrestænger....
Og ikke mindst så bed ham tage en bredplanerskovl og en grube arm med. Så kan du også få grubet din underjord. ellers skal du ikke forvente der kommer til at gro ret meget.

Men gerne lavet en aften eller i en weekend så du dels kan give lidt oplysninger om hvad du vil... Og give en hånd med undervejs.

Husk på at det vigtigste ved LDS arbejde er at vælge hvor man skal hyre maskiner og ikke mindst at kende sin egen begrænsning. rolleyes

MVH Njord
Eller spørg en lokal entrepenør ! Det kan være du bliver overrasket !!

En minigraver koster vel nemt en 5-600 kr/dag -hvis du spørger en lokal entrepenør -og ikke presser ham med tidspunktet -kan det være at du sparer al besværet smile

Men det er jo knap så sjovt biggrin Man er vel mand -og har vel lidt macho over sig !

Skulle du vælge at "lege" selv - så tak en mini-gummiged i stedet for en bobkat ! En bobkat laver store skader på jorden -indtil man har lært det !

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Citat fra shortcut

En minigraver koster vel nemt en 5-600 kr/dag !


Tror nærmere du skal gange med 2.... Og lægge diesel til samt leje af en entrepenørtrailer.. Og bøden hvis politiet vil kontrol veje køretøjet.. Medmindre du altså kører rundt i en stor 4hjulstrækker....

Jeg lejede selv en mindre gummiged en weekend og brugte den til at læsse en masse jord med på en traktorvogn. Og få gravet ud til terassen og indkørslen samt at få bragt 120 kubikmeter sand rundt hvor den skulle bruges.... Jeg sad vist bag rettet 18 - 20 timer den weekend... Min lejede gummiged havde en 0,9 kubikmeter skovl, en 4 i en skovl hvilket gør det noget nemmere at planere med. Og et sæt pallegafler der kunne udskiftes med skovlen.. det gjorde det meget nemt at gå ryddet lid op på pladsen..

Det blev rimelig OK... Men for at få lavet et ordentlig plant have område fik jeg siden kørt 80 kubikmeter champignonmuld på haveområdet.. Planeret det og ikke mindst grubet. Siden blev haven traktor fræset. Dette fik jeg en lokal entrepenør til at klare, det kostede ikke det vilde...

Siden fræsede jeg med en mindre maskine og motoriseret stenrive. Og planerede til slut med en palle med lidt fliser på.. den blev håndtrukket en del gange frem og tilbage....

MVH Njord
Annonce
Jeg er ening med njord, få en prof til det, jeg køre rendegraver til daglig, og har os kørt mini graver, en mini graver er god til og grave hæk ned med, men hvis man skal rette en hel have til er det meget nemmer med en rendegraver, det vil ik tage 2 timer for en prof og gøre det, jeg bor desvære i jylland ellers ville jeg gerne have hjulpet.
Tusind tak for jeres input og overvejelser - jeg vil helt sikkert lige have fat i en af de lokale entrepenører og høre hvad han skal have for arbejdet.

Mht. minigraver vs. rendegraver, så overser jeg måske noget, men er en rendegraver ikke typisk 7-9 tons (og tilsvarende stor) ?
Det vil være total overkill til mit projekt (og gøre at hele haven skal grubes) - jeg har kun 100-150 kvm have som skal have overfladen renset op + afgravning til 50 kvm indkørsel + stabilgrus på do.

/Hans
Jo en rendegraver er større... men den er også yderst fleksibel med sin lange bagarm. Den kan en masse fra samme position.

Men det er da også muligt at en entrepenør mener det er bedre at lave arbejdet med et par forskellige maskiner.

MVH Njord
skal vi ikke afholde os fra at opfordre til sort arbejde herinde...(se njords indlæg)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også