vindvandpumpe

Når jeg er kørt tur langs den jydske vestkyst
flere gange stødt på en slags vandpumpe drevet af en vindmølle.Er der nogle der skulle ligge inde med viden om hvordan disse
er bygget vil jeg meget gerne høre fra jer.
Pfh.tak
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg formoder at det enten er en lille klapsejler eller en vindrose du har fundet.

Hvad savner du oplysninger om ? Pumpen eller vindmøllen ?? Og hvilken type vindmølle snakker vi om ???

Vindrosen er en mølletype som du ser dem i Amerikanske westerns, alså en type med mange vinger, der sidder ganske tæt. Denne type er specielt velegnet i letvind.

Den anden er noget mere kompliseret at forklare. Her er der typisk to pladeformede vinger, disse vipper efter et system med nogle fjedre og nogle stænger.. Tag på biblioteket og kig efter bøger om landbrug og gerne af den lidt ældre type.. Forklar bibliotekaren om dit ønske og de vil formodentligt kunne hjælpe. Ellers må du ud til en skrothandler og kigge om der skulle ligge en i et hjørne og så købe den med hjem !!!

Venligst Njord

MVH Njord
Jeg er sikker på at du tænker på de møller der kaldes husstandsmøller. De producerer el. Jeg tror at du associerer til vandmøller fordi husstandsmøllernes lette netkonstruktion afslører røret (med kabler) med igennem midten. De blev udviklet i midt i halvfjerdserne men blev nærmest glemt igen i firserne. Siden elpriserne begyndte at stige for alvor i halvfemserne vakte husstandsmøllerne fornyet interesse. Og udviklingen fortsatte.

Ideen er at få billig og forureningsfri el. Vind har vi jo nok af i dette land. Jeg ved at man fra officielt hold har et ønske om at få tusinder af disse møller opsat – om man så også bakker ønsket op økonomisk aner jeg ikke. Møllerne tilsluttes den eksisterende el-installation med en ekstra el-måler således at man sælger sin ”overskuds-el” når man har en overproduktion.

------------------
Venligst

Thye

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Jeg har set små vindmøller brugt til at pumpe vand op i et trug til kreaturer.
Den simple form er en møllevinge på en aksel, hvor der på den anden side af aksellejet er en rund jernplade. I denne plade er der et forskudt hul (leje), hvori der kører/glider (på kuglelejer?) en rund indsats, der passer til hullet. Fra indsatsen går der en (pumpe)stang ned til den pumpe, der sørger for vandforsyningen.
Når møllen drejer, bliver dens rotation omsat til en op- og nedadgående bevægelse for pumpestangen. - Og så er der vand, hvis man har en pumpe, der passer.
Det kan formentlig gøres endnu mere simpelt ved at svejse et stykke rundjern på jernpladen og sætte et "øje" øverst på pumpestangen.

NielsB
Nej jeg tænker ikke på "husstandsmøller", dem kender jeg godt, som vindrose modeller blev de produceret i Frederikshavn, og havde vist en størrelse på 15KW.
Den type jeg tænker på er meget mindre og du finder dem typisk i græsningsenge og andre steder hvor kreaturer og får sendes på sommergræsning langt væk fra beboelse. Typisk enge og i Vejlerne i det nordjydske, men der er sikkert tilsvarende områder andre steder.

Og som beskrevet er det en simpel pumpe der drives af en krumtap. Modellen vil sikkert ( og er det formodentligt ) også kunne bruges i Ulande hvor der ofte er meget dybe brønde hvor vandet hentes op manuelt, til såvel vanding af kreatur som til drikkevand osv.

Venligst Njord

MVH Njord
Vindmøllen hedder Sparco, og produceres af et firma A/S Næsbjerg i 75 området.

Møllen fungerer godt, selv i let vind, og er meget driftsikker. Den eneste roterende aksel er kugleleje monteret, ligesom krumtappen, der påvirker en membran. Derudover er der en kontraventil

Mvh
Bodker

------------------
bodker
"Don't complain about farmers
with your mouth full!"

Mvh.
bodker

Mange tak for hjælpen.Bodker du ramte rigtigt.Vindmøllen var lige den jeg
ledte efter.Virkelig god hjemmeside.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis