Badeværelsesgulv på sand

Da jeg ville udskifte fliserne på mit badeværelsesgulv, opdagede jeg til min store skræk at der ikke ligger beton under mine fliser - der ligger kun sand.. sad

Jeg har gravet ca 15 cm ned under fliseniveau, og jeg kan derfra stikke en skruetrækker helt i bund, så der er umiddelbart ikke andet en sand..

Det som ærger mig mest nu, er at jeg har vandbåren gulvvarme, så en hurtig løsning er vel ikke lige om hjørnet..?

Ca 10 cm under de nuværende fliser, ligger rio-net med gulvvarme-slanger, som heldigvis er af Pex og af god stand.

Hvis jeg skal bibeholde gulvvarmen, er løsningen så at grave ned til ca 15 cm under Rionet, løfte det op og ligge flamingo-plader, støbe beton, og fliser ovenpå?

Kan jeg gøre andet?

Det skal siges, at mit badeværelse er i to niveauer, og dette er det øverste, hvor der ikke er bad, gulvafløb eller lignende. Kun toilet og vask.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har selv været ved at søge lidt på nettet, og har kigget på Litex plader - da rummet er i to plan, burde jeg kunne grave af under rio-nettet så jeg kan komme til at skubbe plader ind under nettet og de eksisterende varmeslanger.

Så vil jeg kunne komme til at lave en opbygning som følger(taget fra Litex's hjemmeside):
litex-gulvtegning.jpg

Men hvor underlaget til pladerne( A+B+C på tegning) bliver sand. Varmerørene kan så dækkes med fliseklæb eller gulvspartel inden fliserne til sidst monteres.

Kan dette blive en løsning, eller bliver det for ustabilt?
Hvordan fliserne så er kommet til at klæbe er jo lidt af et mirakel.
Anyways, det er MEGET svært at få en litex plade ind under rio nettet. Lidt afhængig af størrelsen af dit badeværelse, bør du nok lige prøve at "stille" rio nettet lodret op (hvis det er småt nok til det), så har du en chance for at arbejde under det. Men pas på at du ikke tvinger PEX rørene ud i nogle alt for spidse vinkler.
Jeg har kun en enkelt gang måttet prøve at bakse noget ind under rio nettet, og det er altså næsten umuligt. Så skal du til at lave "hele" gulvet om, så kan det nok bedre (tidsmæssigt) svare sig at tage rio nettet op, og så lægge ny PEX bagefter, hvis du har denne mulighed.
Lige en tanke...

Jeg tænkte på, om det ikke vil være lettere for dig at købe nogle Leca-perler og bruge dem i stedet for flamingopladerne. De kan jo hældes direkte ned gennem rionettet og du slipper også for udskæringer til rør mv.

De øverste 5 cm af lecaen kan iblandes lidt vand og cement (blandemaskine) - så bliver overfladen fast og nemmere at arbejde videre på.

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Citat fra Buch

Lige en tanke...

Jeg tænkte på, om det ikke vil være lettere for dig at købe nogle Leca-perler og bruge dem i stedet for flamingopladerne. De kan jo hældes direkte ned gennem rionettet og du slipper også for udskæringer til rør mv.

De øverste 5 cm af lecaen kan iblandes lidt vand og cement (blandemaskine) - så bliver overfladen fast og nemmere at arbejde videre på.

~ Buch


Det lyder umiddelbart som en meget fin løsning - det vil nok gøre tingene lidt lettere.. Hvor tykt et lag skal man ca ligge, for at få en fornuftig isolering..?
Citat fra mojojojo

Det lyder umiddelbart som en meget fin løsning - det vil nok gøre tingene lidt lettere.. Hvor tykt et lag skal man ca ligge, for at få en fornuftig isolering..?


Leca har en lidt mindre isoleringsevne end styrolit, så jo mere jo bedre.
Husk at vibrere/stampe efter udlægning - det kan du gøre oven på rionettet inden du hæver nettet for støbning af betondæk.
Husk:
- det skal være coated Leca
- hold Leca og jernrør adskilt af (tæt) isolering med rørskåle

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Du kan bruge støbebats oven på legaèn.
Ellers hvis muligt så 300 - 400mm lega, 100mm støbebats. Så er du bedre stillet end 300mm flamengo.

Mvh.
Flemming

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis