Spartling af furer i gamle gips lofter

Jeg skal til at fixe vores gæste toilet op, og skal i den forbindelse have gjort noget ved loftet som kan ses på det vedhæftede billede

attachment.php?attachmentid=6326&stc=1&d=1203261419


Jeg vil have et helt glat loft uden rillerne/furerne og tænkte først at jeg kan skrue nogen gipsplader op i det eksisterende loft og så sætte glasvæv på det og male.. Men faktisk vil enhver forminskelse af frihøjden være dårlig, så tænker at jeg måske faktisk bare kan spartle alle rillerne op med en god vådrums spartel og så sætte glasvæv op på det. så slipper jeg for lige at tabe 1 cm frihøjde til pladerne, og da rummet heldigvis ikke er så stort kan opgaven med at spartle godt lade sig gøre. MEN hvad siger I til den løsning, kan det komme til at virke og holde ordentligt ??
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hey der

Du kan sagtens spartle samlingerne, som med nye gipsplader starter du med filler og slut med sandspartel - du skal bare være sikker på at pladerne sidder fast og pladerne har samme højde, ellers må du skrue efter og slibe samlingerne til de er plane, Du gør selvfølgelig klogt i at sætte filt op bagefter til at holde samlingerne. Har selv gjort det med fint resultat.

Det man sparer i Jem og Fix bruger man i x-tra tid
Hej

Hvis det er 40 x 60 cm pind-up plader ,ville jeg ikke gøre det, men hvis de er sømmet/skruet direkte på forskallingen, skulle det nok kunne lade sig gøre at spartle dem, men husk armeringsstrimler i alle samlinger, og spartl med en bred spartel på min 30 - 35 cm.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Pladerne sidder heldigvis ret godt fast,

Har jeg forstået det rigtigt at arbejdsgangen bliver:

"at spartle gips-filler i revnerne efterfulgt af sandspartel og slibning, efterfulgt af armeringstape over alle fugerne, efterfulgt af glasvæv og grunder+maling"

???
Citat fra Prodigy

Pladerne sidder heldigvis ret godt fast,

Har jeg forstået det rigtigt at arbejdsgangen bliver:

"at spartle gips-filler i revnerne efterfulgt af sandspartel og slibning, efterfulgt af armeringstape over alle fugerne, efterfulgt af glasvæv og grunder+maling"

???


Ikke helt - først spartle, så på med papirstrimlen i den våde spartelmasse og så spartle 1-2 gange mere, med evt. mellemslibninger.

Så papirstrimlen skal altså "ned" og ligge inden i spartelmassen, ellers duer den ikke.
Hvis loftet ikke er så stort, kunne det så ikke betale sig at fuldspartle det?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jo, men du skal stadig starte med at forstærke samlingerne som Staun beskriver

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Ok det du omtaler som papirstrimlen er det det samme som armeringstape?

Hvad vil jeg vinde ved at fuldspartle hele loftet? slipper jeg så for at sætte væv op, og kan bare nøjes med spartling og maling?
Citat fra Prodigy

Ok det du omtaler som papirstrimlen er det det samme som armeringstape?

Hvad vil jeg vinde ved at fuldspartle hele loftet? slipper jeg så for at sætte væv op, og kan bare nøjes med spartling og maling?


Der findes to typer armering til gipssamlinger;
1. Papirstrimmel - som er den godkendte løsning
se: http://malershoppen.dk/product352/category96/subcategory95/Perf-A-tape-sparteltape-50-mm---75-mtr.

2. Armeringstape - som er den gamle løsning
se: http://www.qualitya.dk/vaerktoej_og_tilbehoer/armeringstape_5_cm_25_cm_58_da.html

Du bør bruge papirstrimmel da det er stærkere end den gammeldags armeringstape (selvklæbende net af fibertråde)

I min bog vinder du intet ved at fuldspartle loftet da jeg ville sætte glasfilt på under alle omstændigheder. Men for det flotteste resultat ville jeg trække en bred spartle over hele loftet mindst een gang.
Ok tak for hjælpen, så vil jeg da vælge papirstrimmel løsningen. Og først køre filler ned i revnerne så presse papiret ned i den bløde filler og bagefter når det er hærdet køre bredt med alm sandspartel, efterfulgt af slibning og væv og maling til sidst.. er det hele så som det bør være?

Jeg skal forresten også have indbygnings spots op i loftet, men kan det ikke bedst betale sig at lave det helt færdigt med væv og maling og så bore sine huller til spotsene? eller ville I lave nogen forberedelser til montagen inden I lavede loftet færdigt?
....jeg kender en maler der lavede det hjemme i sin egen stue ...........som forsøg ........den nemme løsning med 2 x spartling og en god kraftig filt ......ikke noget med armering over samlinger ....... og det holder stadig endnu , det er flere år siden han lavede det ..........

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også