Lakering af liste på køkkenbord

Hej LDS'ere,

Vi har købt et hus, hvor der sidder en træliste på køkkenbordet, jeg kender ikke trætypen.

Som det kan ses, trænger listen der fungerer som bordkant til en lille opfriskning, jeg har tænkt lidt på at lakere listen, men er lidt i tvivl om det er det bedste og hvilken type lak der skal bruges.

Da det kun er nogle stedet kanten er grim, vil jeg helst nøjes med at "plet male" medmindre det bliver for let at se.

Er der nogen der har nogle erfaringer de vil dele ud af?

Mvh
Claus
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En forkantsliste.
Jeg har ikke tidligere set sem lakeret. Normalt er de enten af plastik eller alu, eller også er de af træ og skal træbehandles.
Men hvis den allerede ER lakeret, og du gerne vil beholde den sådan, så skal du tage lidt fint kornet sandpapir, og slibe rundt om alle de steder du gerne vil omlakere, og så bagefter med en meget tynd rulle, rulle lidt ekstra lak på. Det ligner en ret tyk skibslak der er på den forkantsliste du har lavet et billede af.

Du bør under alle omstændigheder foretage lakering af en HEL flade, dvs. til nærmeste "naturlige" ophold, eks. ved hjørner.
Med den liste så er der 2 muligheder.
1. Slib ned til frisk træ, behandel det med det du mener best.
2. Skift den, og behandel det med det du mener best.

En lappe løsning på den liste, vil i 99,9999% tilfælde blive grimt, måske tåligt.
Det er ikke skibslak den har fået. Nok nermer fernis, og det skal af for at få noget der er pænt.

Mvh.
Flemming

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Det er sikkert nemt nok at sætte en ny liste på, men den der nok lidt svær at få af uden at ødelægge bordpladen, så jeg går efter at slibe den ned og behandle den igen.

Det skal være noget der holder, men ikke nødvendigvis noget der er lige så mørkt, medmindre det er svært at slibe alt det mørke af.

Hvilken behandling vil I anbefale?
Det afhænger jo lidt af træsorten.. Er det kirsebær bliver det nok svært at slibe det mørke af.
Men det er ikke så svært at tage en liste af og sætte en ny på. En dremel og et stemmejern er nok.
Anyways. Hvis du gerne vil slibe listen, så skal du starte med at slibe ned til rent træ, og hernæst træbehandle, er træet mørkere end du kan lide, kan du jo lige give den lidt lys olie, er det lysere, kan du give det mørk olie. Jeg har ikke lakeret mine forkantslister, og det vil jeg fortsat lade være med, da det er meget nemmere at vedligeholde rent træ end lakeret, specielt i et køkken hvor man roder meget med vand, metal og skarpe ting. Lidt vand og et strygejern og træet rejser sig efter slag, og en årlig oliering af listen holder den meget pæn i mange år. Bare husk at skrive det på dinårlige tjekliste, og så er den potte ude.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også