Hvordan - Bådkant

Hej Landkrabber og Matroser

Jeg til et vinterprojekt købt en mindre båd. En enkeltskroget lille motorbåd, så vi kan komme ud og sejle til sommer. Båden er i virkelig virkelig dårlig stand. For et godt ord er der faktisk kun skroget, og intet andet, bænke, osv, mangler. Båden er ca 2x5 meter, 4-5 personers båd. Købt for en kasse tuborg.

Det største problem for mig PT er, at båden mangler "kanten" også kaldet rælingen i båden, den der stiver båden af, den er ret elastisk nu.

Spørgsmålet går på, hvordan/ud af hvad laver jeg kanten billigst, lettest, og pænest muligt? Mit bedste bud var af vandfast krydsfiner, savet ud med en stiksav så det passer, og så betrække det med glasfiber? Det er for mig at se det letteste, men så kommer det næste problem, kontanter. Jeg har været ude og forhøre mig ved en havnekøbmand, han vil have 250 kr for 1 m2 glasfiber med polyester, og hvis det skal have 2-3 lag hele vejen rundt, løber det op i hvad jeg kunne købe en færge for.

Håber der er nogle der kan hjælpe.

Carsten Madsen
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med at kigge i www.dba.dk www.gulgratis.dk og lignende steder.
Eller evt kigge ind hos gel-top i Vejle www.gel-top.dk Eller besøg en der støber med det i store mængder og spørg om du kan købe noget af dem, men hav embalage med da de kun får leveret i 200 liter tromler. Check evt hos EM glasfiber i Hornsyld.

Så skulle du nok kunne finde noget glasfiber til en rimelig pris.

MVH Njord
Hej Carsten.

Ville nok gribe det helt anderledes an.

En kammerat og jeg byggede for 25 år siden en 13' glasfiberjolle i ungsomsskolen, og rælingen blev lavet ved at lime et antal trælister ind- og udvendigt, det giver en robust og solid konstruktion, som afstiver båden rigtig godt.

Træet fik vi af skolen, så jeg ved faktisk ikke, hvilken sort det var, men mon ikke Lynæs eller Håndværkeren kan komme med et godt bud på en træsort, der kan holde til livet til søs?

Én liste indvendig, en tynd liste over skroget og så 2-3 lister udvendigt, som på første vedhæftede billede. Rustfri skruer med 20 - 30 cm's mellemrum, både indefra og udefra, og både foroven og forneden.

Ude i stævnen 'krydser' du listerne fra styr- og bagbord (billede 2), og til sidst sliber eller høvler du en pæn runding. Hvis funktion er vigtigere end udseende, sømmer du et halvt trillebørdæk på stævnen, a'la slæbebåd.

Henne ved agterspejlet laver du igen en overgang hvor listerne krydser hinanden (billede 3). Igen kan du banke to kvarte dæk på for at tage skrammerne.

Når listerne skal monteres, skal de limes med en opskummende lim, der kan klare miljøet - igen læner jeg mig op af Lynæs og co. da jeg ikke kender navnet på noget egnet. De skal holdes fast med mange skruetvinger, mens det står på, og gerne skrues fast hurtigst muligt, så det ikke pludselig siger 'SPOIIIIIIING' og hele skidtet ligger ved siden af båden.

Den færdige ræling skal naturligvis slibes/høvles glat på over- og underside og enten lakeres eller have et solidt skud olie eller træbeskyttelse.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Lyder som en fin idé, men tror ikke det passer til båden. Der er en slags kant på båden i forvejen, som nemlig er beregnet til at gøre en ny kant fast i, nedefra. Men synes også det lyder overvurderet, da det bare er en meget lille båd? Hvor tykke skal listerne evt. være?
Lad os få et par billeder af båden, så er jeg sikker på at idéerne nok skal komme strømmende... Men vores lister var vel 10 x 50 mm

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Og forresten... en 2x5 meter båd er da ikke lille... Vores jolle var 4x1½ m og den bragte os i 5 år rundt i hele Nakskov fjord mange gange, og havde vi haft mod til det, kunne den også sagtens have taget en tur over til Langeland eller sågar helt om i det Sydfynske.

Hvor skal hun sejle? Limfjorden?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Jeg synes nu det er en forholdsvis lille båd, men billeder comming up. De er rimelig mørke, men man kan da lige se hvad det er.

Billederne fyldte for meget til at være her på sitet, de kan hentes her:

http://www.speedyshare.com/185118628.html

Var de lister af limtræ?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også