Ujævn motorgang-mondeo

Hej, efter en længere tur på motorvejen i Tyskland med høj hastighed er min Mondeo fra 97' begyndt at drille lidt. Når jeg om morgenen starter den, er der ingen problemer mens den de første par minutter står i høje omdrejninger i tomgang, ca. 1500 o/min, men når motoren så bliver varmere og bilen normalt vil sænke omdrejningstallet, begynder motoren at ryste og skifter lyd (begynder at hakke) og falder ujævnt ned i omdrejninger til ca. 600 o/min. Dette varer cirka i 10 sekunder indtil omdrejningstallet igen stiger til de 1500 o/min. Dette sker ikke når bilen startes og er varm. Så står den bare ved 900-1000 o/min. Når jeg så stiger ud af bilen, får jeg stød, hvilket jeg aldrig har oplevet før på denne bil.

Jeg har fået mange forskellige svar, men kan ikke finde frem til fejlen mad

Håber at i har nole forslagconfused
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du skal chekke vakum systemet en typisk fejl på mondeoen er en lille vakumslange kaldet y stykket det sider ved enden af motoren hen mod gear kassen lige under tændspolerne prøv at lytte den plejer at hvæse i tomgang tomgangs tallet skal ligge på 800 om
Citat fra srki_p

Når jeg så stiger ud af bilen, får jeg stød, hvilket jeg aldrig har oplevet før på denne bil.



det emd motorgangen kan jeg ikke umidelbart hjælpe med, men der har eksmek også budt ind wink

men det med stød, er nu ganske normalt, specielt når det er koldt og frost.
der er flere muligheder, den ene er at du inden du sætter fødderne på jorden tager fat i dørrammen.
alternativet er at du tager noget skylle middel fortyndet med vand i en sprayflaske og puster let på dine sæder.

jeg benytter selv førstnævnte da jeg periodisk har samme problem, og ikke ønsker at min bil skal lugte af bamseline :p

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Jeg har fået kigget lidt på vakum systemet sammen med en mekaniker og det fungerer fint, men vi kan stadig ikke finde ud af hvorfor motoren begynder at ryste og er ved at gå ud (men gør det ikke).
jag har prøvet lidt af det samme med min, men det var en fejl i computeren..
fænomenet optræder det kun når du starter den fra kold når den varm står tomgangen så stabilt i omdrejninger eller står den og pendler i omdrejninger med hensyn til computeren sæ er det sjældent den men man kan aldrig være sikker men de fleste fejk er næsten altid en sensor fejl ?
Annonce
Det er kun når motoren er kold eller når jeg lige starter bilen. Hvis jeg ikke venter til den er varm og kører med det samme, begynder den også at hakke i de første gear som om den ikke tager imod når jeg giver den gas. Hvis jeg dog giver bundgas trækker den normalt. Igen kun når motoren er kold, ellers kører den normalt. Når det sker begynder motoren at ryste og larme mere (hakke i det). Jeg tænker måske at det er et tændrør, tændkabel eller spole???
Jeg havde engang en Mondeo (95 model, så vidt jeg husker), den med 1.8l, 115 hk, 16V benzinmotor.
På et tidspunkt begyndte den at køre kun på tre cylindre og hakke sådan som du beskriver det.
Det viste sig at nogle af ventilerne "hang". Problemet var vist ventilstyrene og Ford var klar over problemet og reparerede den gratis.
Men det kan du kun finde ud af hvis du får lavet en kompressionstest.

MvH,

Bent.
Måske kan disse oplysninger hjælpe dig.

Jeg har lige haft næsten de samme symptomer på min Mondeo (1,8 zetek) - fra 99- da jeg tjekkede tændkablerne var det ene helt brændt væk i forbindelsen hvor det går ned i tændspolen, efter skift havde den stadig lidt ujævn tænding, hvorefter jeg skiftede tændspolen og dermed var fejlen fundet og bilen kører igen helt super. Uoriginal tændspole ca. pris 750 + m, original fra ford (sikkert samme spole) ca. knapt 2000 + m.
Der er iøvrigt 3 forskellige at tage fejl af men med små visuelle forskelle.
Jeg prøver lige at kigge på de kabler en gang til. De så ok ud men det kan være at jeg skal prøve at måle dem. Har i øvrigt skiftet luftmængde måleren hvilket har hjulpet men ikke helt.
Hej Srki_p

Det lyder som om dit luftspjæld ikke lukker nok til når den er kold, i gl. dage havde man en choker som lukkede lidt mindre luft ind når motoren var kold, prøv at se efter om du har en lille bimetal fjeder som sider ved dit luftspjæld hus. (nu kender jeg ikke meget til de nyere ford).

Men det lyder som en blandings fejl (brændstof/luft).

God arbejdslyst.

Team Eros

Steen Jakobsen

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis