gipsloft. hjælp!!!

Hej derude!!

Jeg har lige brug for jeres ekspertise.
Jeg har lige sat gipsloft op og er igang med og spartle det. Der hvor der er fals går det sådan set meget godt, men jeg har en samling midt i loftet som er en endesamling mellem 2 gipsplader. Der bliver spartlen ved med og flække. Hvad gør jeg? Der er skåret ca. 45 g i hver plade så spartlen burde have noget og hænge i, og revnen er ikke særlig stor, men den er der. Det hjælper vel ikke noget og bare spartle ovenpå igen?? og malingen vil vel heller ikke skjule revnen?? loftet bliver i øvrigt malet med rulle. Håber i kan hjælpe mig. Mvh Sonni.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du lagt en papirs strimmel i samlingen ?

Er pladerne skruede sammen i enderne ? de skal i teroien skrues lige så tæt som siderne, men mange snyder og skruer kun i siden og midt.

Endeligt kan det være det er spartlen der synker, hvor mange gange er det spartlede..?

Du skriver det skal males med rulle...
Skal det ikke grundes og evt filt på.. det holder jo også lidt på samlingerne ?

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Kan også have noget med selve spartelmassen at gøre. Mener der findes en lidt "grovere" "fylde"-spartelmasse, som ikke revner så let?

Armeringstape bruges kun på den lange led, nede i falsen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er altså en misforståelse...
Papirs strimmel bruges på både på langs og i ende samlingerne..

Armerings tape, er ikke godkendt/holdbar. da den i teroien kan vrides og trækkes... papirstrimlen, er derimod fast.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
det jeg har set og gjørt er , at jeg har skåret enderne i smig og spartlet med vådrumsspartel.
selv on du har sat pladerne op kan du skære dem i smig i enderne. der hvor du har sat enderne sammen forhåbentlig har du sat forsakaling bredt under?? skurene skal heslt sidde over for hinanden.
Vådrumsspartel er mere elastisk og lettere at arbejde med.
go fornøjelse

p /p
tak for jeres svar.. Der er ikke lagt papirsstrimmel i endekanterne da jeg ellers havde hørt det ikke skulle være nødvendigt. Der ligger kun armeringstape der hvor der er fals, og det fungere helt fint. Der er blevet spartlet 2 gange, og det var faktisk da jeg spartlede anden gang at det flækkede. altså da det blev tørt. måske skulle man prøve og ligge et nyt tyndt lag ovenpå og se om jeg kan mindske revnen så.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Den sikre måde at lave en endesamling:

- Kanterne affases ca. 5 mm
- Pladerne monteres over fast underlag (bræt, lægte, profil)
- Montering udføres med 5 mm afstand mellem pladerne
- 1. lag spartel trykkes godt ned i samlingen og der lægges papirstrimmel i den våde masse og 2. lag spartel trækkes på med det samme.
- Efter endt tørretid slås høje kanter af med en spartel og 3. lag påføres med en bred spartel.
- Sidste punkt gentages (evt. med mellemslibning) til du har et tilfredsstillende resultat.

OG HUSK endelig grunding (microdispers) inden videre behandling !!!

Spartelbanerne på endesamliger bliver nødvendigvis bredere end på langkanter med spartelkant. Netop for at få et pænere/mere ensartet resultat er man (iflg. pålidelig kilde) begyndt at overveje om man skal indføre fuldspartling af gipsplader som standard. Har hørt at dette allerede er sket i Sverige, men jeg arbejder dog ikke selv i branchen...

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Der findes allerede plader med spartel kanter i enderene også..!
lige netop til lofter, hvor man næsten aldrig kan undgå ende samlinger.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også