Pil uden pasning!?

Jeg kunne godt tænke mig at høre om nogen iblandt os har erfaring med at dyrke pil uden at bruge plastik eller flis - eller for den sags skyld at luge omkring planterne…Helt uden pasning faktisk! Er der nogen der ved om pilen kan klare sig hvis man bare stikker en stikling tyve centimeter i jorden og går sin vej!?

Jeg ejer en afsides, lavtliggende græseng på størrelse med en fodboldbane som jeg antager er et glimrende sted at sætte pil. Der går nogle år før jeg får tid til at arbejde med dette stykke land. Derfor slog det mig som en god ide at stikke pilestiklinger i jorden - man kan skabe så meget spændende ud af pil - men alle synes at fremhæve nødvendigheden af at pilen ingen konkurrence får (selv ikke fra nøjsomme græsser?). Jeg kunne virkelig ikke drømme om at gøre noget så uæstetisk som at lægge sort plastik ud over mit land! Og flis er ganske enkelt for stort et arbejde at sprede. Er der ikke en af de utallige pilesorter der har livskraft nok til at vokse blandt græsser på et stykke dejlig fugtigt og solbeskinnet land?

Hvis nogen i øvrigt har ideer til hvad man let kan stikke i jorden - og senere bruge til noget - lytter jeg hjertens gerne til friske forslag! Måske nogle frø!? Da jeg har tusinder af træer jeg kan plante, men bestemt ikke har tid til at plante, er ideen netop at det skal være noget man bare kan stikke i jorden til foråret - stiklinger eller frø. Noget der først behøver omsorg og opmærksomhed efter et par år…

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har brugt stiklinger på en eng, og de kom fantastisk flot, selv i konkurrence med græs og ukrudt.

Hvis du skal plante mange stiklinger ud, ville jeg nok købe "podede" stiklinger fra en pilefarmer. De kommer bedre, end dem man selv skærer af et træ.

------------------
bodker
"Don't complain about farmers
with your mouth full!"

Mvh.
bodker

Det var da befriende at høre! Har du erfaring med om alle sorter er i stand til at klare sig eller om der skulle være særligt sarte - respektivt stærke - sorter?

Jeg husker ikke sorten, men pil er generelt meget hurtig voksende.

Hvis du selv laver dine stiklinger, kan du jo bare lave dem længere end de normale 10-12 cm. Jo længere stikling, jo hurtigere får den "hovedet" oven vande (græsset), og kan derfor bedre klare sig i konkurrencen om sollyset.

Mvh
Bodker

Mvh.
bodker

Og når du så har pilen plantet og den vokser jo meget hyrtigt har du en skov/krat hvad gør at du ikke længere kan nyde synet af engen og den ellers omliggende natur.
Du vil også få svært ved at fordrive pilen igen, for på samme måde som en kvist gene skyder hvor man vil have det ja på samme eminente måde vil den også skyde hvor du IKKE ønsker det..

Venligst Njord, ikke så vild med de mange pile plantninger !!!

MVH Njord
Annonce
Jam… Njord sætter naturligvis nogle tanker i gang. Men hør; engen ligger lidt afsides og tilbagetrukket. Den ligger op mod en skov der er tyve meter høj og den er omkranset af fortrinsvis birketræer samt et stendige på en enkelt side. Hvor der ikke gror tæt skov går der får og græsser udenfor engen – derfor tror jeg ikke at pilen vandrer udenfor engen. Den må derfor gerne blive til en ”skov” hvor man kan gå ned og hente alle de pilegrene man lyster. Jeg agter at sætte pilestiklingerne sådan lidt tilfældigt så de gror asymmetrisk og det hele kommer til at se forholdsvis naturligt ud. Og så sørger jeg for at vælge en pilesort der ikke bliver ”hysterisk” grøn men som passer godt ind i pågældende naturs farvenuancer. Pil fås jo fra ”hysterisk” grøn over ”tempereret” grøn til ”vissen”- og mørkegrøn. Ja sågar grå og sort…

Er du, Njord - som pileskeptiker – formildet?!

hej TriumfThye
Ideen om at tilplante din eng med pil, syntes jeg er vidunderlig, men det er i 11 time nu, hvis du ikke har været til selvhøst og klippet pil til stiklinger.

Selvhøstet pil koster 10- 15 kr. og giver 50 - 100 stiklinger, en pilestikling koster 1-2 kr. pr. stk, hvis de skal købes klar til udplantning

Jeg er selv ved at være klar til at udplante omkring 4500 stiklinger af 15 forskellige arter, som jeg møjsommeligt har klippet i 25 cm's længde, med en en gammel brødskærer og pakket i poser, som gemmes mørkt og køligt til det bliver til at stikke dem i jorden.
http://salix.igroups.dk er et godt dansk pileforum, hvor du kan lære mere om pil.

MvH Tony Bülow
Skal pil stå solrigt??
Der hvor mit hus grænser op til naboes, har hun stillet en mase gl. lort. Der er max sol 2-3 timer om dagen, er det nok? desuden ligger min grund temmeligt højt, så jorden kan blive meget hård. Hvordan forbereder jeg i øvrigt jorden?

M.v.h.

------------------
FalckManden fra Fakse, Sydsjællands smørhul.

FalckManden fra Fakse, Sydsjællands smørhul.
Nu er pil ikke en art, jeg tidligere har beskæftiget mig med, men hvis jeg skal forholde mig til litteraturen (og mine egne iagttagelser), kan pilen ganske udmærket vokse, selvom der er skygge det meste af dagen! Men der er mange, mange sorter - og måske er nogle mere lyskrævende end andre!?

------------------
Venligst

Thye

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis