Rep af plankegulv efter nedrivning af mur.

Vi har nu fået væltet to stk mure imellem køkken og alrum. PLanen er egentlig at vi gerne vil beholde det originale plankegulv. Dels er det blevet superflot i overetagen og del vil vi nødigt kaste penge efter et nyt nu - der er en del andre ting der trænger mere.

Vi har noget familie som har nogle gamle gulvplanker af godt kernetræ til overs så det påregner vi at bruge der hvor murene har været. Den ene mur går på langs af brædderne og der kan man umiddelbart let sømme en ny planke i.

Den anden går til gengæld på tværs. Æstetikeren i familien (min kone) har ikke noget imod at vi lægger en planke ned på tværs af de øvrige - det fortæller lidt om husets historie.

Problemet er at der ikke umiddelbart er noget at sømme planken fast i underneden idet den gamle mur (hvoraf der stadig står en rest tilbage) er bygget ovenpå et I-jern som endvidere er lidt for højt i forhold til de øvrige plankers tykkelse.

En mulighed kunne være at bore i I-jernet og skrue brædtet fast i den. En anden mulighed kunne være at bygge klodser op på siden af den og sømme i disse. Begge muligheder taget dog ikke højde for at der kun er plads til et meget tyndt brædt.

Skulle vi vælge ikke at gå efter denne løsning bliver det nok noget med magnoliumstern ovenpå 22mm plade, men der er vi ikke rigtigt nået til endnu.

Nogen som har noget input til en plan?

Mvh Torben
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved såmænd ikke om jeg har en plan...

Et par gange har jeg været ude for situationer, hvor anvendelsen af søm og skruer har været umulig. Her har jeg i stedet anvendt montagelim (Casco Superfix), hvilket har vist sig uovertruffen til de respektive opgaver. Det hæfter på stort set alting. Måske er det en løsning her. Jeg ved godt, at det lyder som klamp, men alligevel...

Ulempen er naturligvis, at den dag gulvet eventuelt skal udskiftes, så skal der noget mere vold til.
Løsningen med lim er ikke helt dårlig.... Kunne nemt selv finde på at bruge den.

Hvis du altså får støtte nok i bredden af din I-bjælke, for det bliver jo den den nye planke kommer til at ligge på.

Du kan fræse af tykkelsen i den bredde hvor planken kommer til at ligge på I-bjælken. Så det passer med tykkelsen på gulvplanken. Husk at tage tykkelses målet på den nye planke rolleyes

Hvis du vil have flere svar er det nok en god ide at smække et par billeder ind her på siden.. det plejer at fange kreativiteten i svarene.:p

MVH Njord
Havde lidt samme problem,- Jeg havde dog også det problem at de planker der stødte op til, hvor der skulle lægges en planke i på tværs, de var ikke savet af så de var lige lange. Dvs de ville ikke slutte op imod den planke jeg ville lægge i hullet.
Jeg tog en overfræser. Fræsede så på tværs af de tilstødende gulvplanker så de blev lige lange, men jeg lod et stykke af bunden af dem blive. Dette kunne jeg så bruge til at lægge den tværgående planke på, og den kunne sømmes fast lige så. Det var lidt et stykke arbejde, men det blev meget godt synes jeg.

mvh jan
Tak for svarene alle. Desværre har jeg været syg og internet forbindelsen var røget en tur så jeg har ikke kunnet svare før nu.

Umiddelbart synes jeg at limløsningen lyder ok. Jeg tror ikke at brædtet bliver for tyndt, men det vil jeg checke nærmere efter i sømmene.

Jeg prøver at smide nogle billeder på ved lejlighed.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis