reversgear

Hej. Jeg har lige købt en meget ældre motorbåd med en 14 HK 4-takts benzinmotor og et Watermota reversgear. Jeg er i gang med at rigge kabler til for fjernbetjening af gearskiftet. Den tidligere ejer brugte en lang gearstang.

Af hensyn til den lange vandring på den korte gearskifter (11½ cm fra frem til bak) har jeg været nødt til at bore hul for kabelfastgørelsen 30 mm længere nede for at reducere gangen til max. 9 cm, som er det højeste for kabler.

MEN med håndkraft er den lille gearskifter på reversboxen næsten ikke til at mase i bakgear og i fremadgående er den meget tung. Jeg er bange for at gearkablet enten ikke kan klare det eller ikke kan holde til det i længden.
Måske kan det skyldes, at motoren vist ikke har kørt i længere tid (måske et par år eller længere).
Det tilføjes at gearolien er fin og klar.

Ved nogen, hvordan man kan lette et gearskift uden at skille hele gearboxen ad? Og kan det hjælpe, når motoren kommer til at køre igen og blive varm?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg kender ikke lige dit gear, men hvis det er mekanisk med planetgear og bremse for bak, kan du glemme alt om at bruge en fjernbetjening. af omtalte type.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
et planetgear er ca. det samme, som sidder i bagtøjet på biler, og når det render med rundt kører udgangsakslen samme vej, hvis gearet forhindres i at dreje rundt (med en bremse , i nogen tilfælde med hydraulik ) drejer udgangsakslen den modsatte vej, så der skal bremses konstant. Der er jo også en kobling til fri, den skal også håndteres

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej med jer.

Jeg kender ikke den omtalte revers. Men googlede lidt og fandt denne eksploderede tegning. http://www.stephensonmarine.i12.com/wmrga.htm er det en revers som denne, du har?

Måske kan det hjælpe, i din søgen hvis du kan finde en type betegnelse, eller evt en eksploderet tegning. Google er din ven wink

Held med projektet.

MVH Njord
Til min nydelige og endnu jomfruelige LM 16 har jeg købt en nyrenoveret 5 hk marstal motor som kører fint nok, men da jeg så ville sætte den i, viste det sig, at der var en lille forskel i afstanden mellem hullerne i motorfundamentet, de fire foreste passede fint til boltene i båden, men der manglede et par cm. i at de to agterste bolte ville gå op i hullerne.....
-Ved nogen, hvordan disse bolte sidder fast i båden, er det kombineret træ/maskinbolte? kan de rykkes ud?
Hilsen
Fiffensad
hej igen. Jeg ved ikke om du kan se på tegningen hvordan det virker.
men kort fortalt. ved bak. Pos. 35 på nederste tegn. har et konisk stykke i den ene ende, det bevirker at akslen pos. 38 forskydes og bremsen pos.41 aktiveres så planetgearet forhindres i at rotere, det får så nogle tandhjul i gearet til at løbe den anden vej rundt, samtidig er der normalt en reducering af skrueakslens omdr. Jeg har i tidernes morgen renoveret bremsen på nogle Parkinson gear, som i princippet var det samme, men bremsen blev aktiveret med en lille hydraulikcylinder, så der var ikke brug for kræfter, det kunne aktiveres med en lillefinger.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak for Jeres svar, og undskyld min noget forsinkede tilbagemelding. Jeg har i den mellemliggende periode monteret kabler til gearskiftet, og det har fungeret fint, bortset fra at gangen fra max frem til max bak er meget større end kablet kan klare.
Jeg har startet en ny tråd med dette problem, men i praksis virker det, selvom Lynæs var skeptisk.
Jeg skal bare finde en løsning på at få tandhjulene både hen og hjem i fuldt indgreb.
Jeg er stadig skeptisk, for hvis du ikke får det rigtigt i hak begge veje, risikerer du at noget slirer, og så får det en meget kort levetid.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis