ang gulvvarmeshunt

Hej...!

idag har jeg samlede og installerede en gulvvarme shunt, med motore termostater monterede på returen...!

Jeg fuldte tegningen, men kom så til at se, da jeg var færdig, at den anden gulvvarme shunt jeg har et andet sted har motorene på øverste række - fremløb

Hva er forskellen ?

de skal styres med samme styring...!

Har jeg fået noget forkert.. og kan det redes.. kan man evt. bytte "vandtrykmålerne" og motor termosterne om.
håber der er et hurtigt svar så jeg kan sove i nat

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ikke noget praktisk belæg for min påstand, men vil mene at det er ligegyldigt rent funktionsmæssigt - om der lukkes for cirkulationen ved fremløb eller returløb.

Ideén med gulvarmestyringen er jo at telestaten skal virke som en prop i et kredsløb, når den indstillede temperatur nås.Falder temperaturen igen. skal "proppen" fjernes så nyt varmt vand i slangen kan opvarme arealet ovenover.

Hvilken ende telestat og flowmåler sidder, kan i mine øjne kun have en teoretisk betydning - tænk over mængden af vand der strømmer i slangerne kontra reaktionstid for telestaters lukning samt forholdet omkring termostatens reaktionstid.

Placerede man flowmålere i begge ende af kredsløbet skulle de jo gerne vise det samme - bortset fra når systemet er læk hvilket jo er en helt anden sag

Håber du sov roligt trods et sent svar.

Mvh
Det er den med mor og datteren igen.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jeg tror der menes at nogle bruger retur og andre fremløb, og begge dele kan være lide gode.
Mundheldet "Moderen og datteren" hentyder jo til at nogle foretrækker den ældre model mens andre er til den yngre model, men de kan begge bruges til formålet, hvis du forstår.

mvh
Melin
Annonce
Jeg har et problem med min gulvvarmeshunt, som jeg ikke rigtig forstår.
Shunten er med flowmåler på returen, men på nogen af kredsene, selvom de er ca. lige store (ca. 20 m2 og med ca. samme afstand til shunten), bevæger flowmåleren sig næsten ikke og kredsene forbliver kolde, selvom jeg skruer op og ned. På andre kører den helt op for et godt ord og når jeg lukker på håndskruen sker det med et dunk og flowmåleren ryger i bund.

Bytter jeg om på flowmålerne flytter jeg problemet, men jeg kan ikke se eller mærke nogen forskel på flowmålerne, men et eller andet må der være forkert, men jeg kan bare ikke regne den ud. Jeg har prøvet at skylle kredsene igennem med vand direkte fra vandhanen - og her er der god knald på dem alle. Hjælp - så jeg også kan få en rolig nat smile

Mvh Ole ben
Hej Ole ben

Hvis jeg forstår dig rigtigt, så virker nogle af kredsene og dine flowmåler viser flow. De andre virker ikke og viser ikke flow.
Når du flytter en flowmåler fra en kreds der virker, til en der ikke virker, kommer den til at virke. Og den du tog den fra vil ikke virke med den anden flowmåler.
Hvis det er sådan så har du nogle flowmålerer der er ikke virker. Om de er stoppet eller hva der er problemet kan jeg ikke sidde her og sige. Men prøv at skylle den igennem med vand, kan du ikke rense dem. Må der nye til. Eller er det over hovedet nødvendigt, og ikke kun lidt at blære sig med.

Mvh.
Flemming

Ps. Ole næste gang så start din egen tråd, så kan det også være at der kommer flere med svar.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej Flemming,

Selvfølgelig kunne jeg have startet min egen tråd - men da jeg købte min shunt spurgte jeg også til om det var bedst med flowmåler på indløb eller retur - men fik kun lidt mumlen i skægget til svar - nu står jeg så med nogle som virker forskelligt på en helt mystisk og ulogisk måde.

Jeg har idag prøvet at ryste 2 af dem fri for vand i plastrøret - idet jeg tænkte at det måske kunne have noget at gøre med om der stod mere eller mindre luft i rørene - men det gav ikke rigtigt noget. Jeg har også prøvet at trykke 2 mod hinanden for at se om der skulle være forskel på fjedertrykket - men det er ens og alligevel virker de forskelligt.

Jeg har også prøvet at skrue helt op for pumpen og lukke ned for de andre kredse - de flowmålere som ikke vil komme helt op og ringe, kan jeg så kun få til at bevæge sig en lille smule ekstra opad.

Der må der være nogen som kan sige noget mere fornuftigt mht. flowmålere end den med moren og datteren - eller hvem kan se forskel, når lyset er slukket?
Hej ole

Du skrev at dine kredse var ca. lige lange.
På din shunt er der en flowventil til hver kreds.
Nu kender jeg ikke opbygningen af dit system, men jeg regner med at hvis du fjerner flowmåleren, så vil der blive en afstand mellem slangen og manufolden.
Til den afstand laver du en dummy, et rør der passer istædet, så tager du den bedste flowmeter, og regulerer hver kreds ind med. Der ved får du samme flow i hver kreds. Dummyen skal blive siddene.

Jeg håber at dette kunne hjælpe, ellers spørg igen.

Mvh.
Flemming

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis