Magnoliatræ og kødædende plante

Hej,

Vi har et magnoliatræ som står i skygge det meste af dagen. Det er to år gammelt og der sker ikke rigtigt noget. Er der nogen der ved, hvor det står bedst???

Vores to drenge syntes det kunne være sejt med en kødædende plante i haven. Er der nogle der kan gro i en almindelig have i DK.

MVH

Morten
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er jeg ikke lige klar over, hvorfor de netop ønsker det.

Er du nu også en rigtig god far, eller synes drengene noget andet?

Og dog har jeg ikke lyst til at svare, for så at høre dig skrive om et år "mit eneste barn" vil godt have råd om, hvordan vi kommer af med den kødædende plante smile

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Der findes ca. 420 arter af kødædende planter (insektædende planter, eng.: carnivorous plants). Desuden findes der over 1000 hybrider, en del af dem naturligt. Planterne vokser på nærringsfattig og sur jord, som konstant er fugtig til våd. De overlever på den fattige jord, fordi de er istand til at fange og fordøje levende organismer og herved få dækket deres nitrogen- (kvælstof-) og phosphat-behov. Således kan de vokse på steder, hvor det er svært for andre planter at overleve. De kødædende planter findes fra tempereret klima over subtropisk til tropisk klima. I Danmark findes arter fra Soldug-familien og Blærerod-familien. En trussel mod de kødædende planter globalt er menneskets fjernelse af planterne fra steder, hvor de vokser frit, men også kvælstofnedfald i de næringsfattige områder med deraf følgende overvoksning med fx. græs er et stigende problem. Ved dyrkning kan de bedste forhold fås ved plantning i én del ugødet spagnum blandet med én del kalkfrit sand/grus, dog skal arter af Kandebærer-familien plantes i lidt grovere spagnum-blandinger tilsat bark eller trækul. Man skal huske at gennemvædde spagnum-blandingen før planten plantes i den! Planterne skal plantes om hver 1-2 år. Planterne skal IKKE gødes - næringen får de fra fælderne. De skal fodres med insekter og IKKE med med kød (fælderne rådner). Vanding kan ske med optimalt demineraliseret vand, men meget blødt vand eller regnvand kan også anvendes. Alle planter er meget lyskrævende og trives godt i direkte sol under tempererede himmelstrøg (fx. i Danmark). Råd om øvrig pasning står under beskrivelserne af de enkelte familier.

Her: Botanisk Haves Butik, Øster Farimagsgade 2B, 1353 København K.
Tlf.: 35322242

------------------
Venligst

Thye

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Mange tak for svaret Thye. Det lyder lidt uoverskueligt, så jeg tror jeg spiser dem af med et brev solsikker - det plejer at være en succes for ungerne.

MVH

Morten
Må jeg så på det varmeste anbefale denne solsikke: "Californian Giant Hybrid" som får over 5 meter høje, meget stærke blomsterstilke - ingen af mine er nogensinde knækket. En helt igennem betagende plante, som underholder med at dreje sit kæmpehovede med solen rundt. (Vogt dig for de langt mindre - og meget svagere - efterligninger)!

Et brev koster 8,- kroner hos Lundhede... http://lundhede.datascan.net/acatalog/Internet_butik_Solsikker_27.html

------------------
Venligst

Thye

Ad. Magnolia

Ja, Magnolia skal vokse frit – altid som solitærtræ – og det bør stå i fuld sol, et vindstille og varmt sted!

Jorden skal være sur – pH 4,5 til 5,2. Hvis Magnoliaens blade bliver blege og gule skyldes det for høj pH-værdi og for meget kalk i jorden. Bland græstørv eller kompost, bestående af blad og træaffald i jorden. Brug aldrig andet end organisk gødning. Magnoliaerne tåler ikke neutral eller basisk jord. Kom aldrig kalk i jorden.

Rødderne vokser i overfladen af jorden og er meget udsatte, så grav aldrig under træet. For at beskytte rodnettet mod frost og samtidig at tilføre næring, bør man dække jorden under træet med visne blade; eller bare lade de nedfaldne blade ligge. Frost skader træet. En Magnolia skal/må ikke beskæres. Man bør nøjes med at klippe visne grene af.

Jeg tror du skal flytte dit træ selvom unge planter er længe om at vokse. Sørg for at bevare så stor en rodklump som muligt, når du flytter træet. For at den nyplantede Magnolia uhindret skal kunne udnytte næringen i jorden, bør jordoverfladen, under og omkring træet, holdes åben og fri for ukrudt. Lug forsigtigt på grund af rødderne i jordoverfladen.

------------------
Venligst

Thye

Annonce
Tak igen

5 meter - de skal helt klart prøves.

Vedr. flytningen af magnoliaen, hvilket tidspunkt på året er det så bedst, at gøre det?
Du skal flytte din Magnolia i det tidlige forår; når du er sikker på at frostfaren er drevet over og den første varme holder jorden lun i en periode frem. Sandsynligvis fra midten af april hen imod første maj vil jeg tro.

------------------
Venligst

Thye

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis