Små glasfiberskader før maling

Hej
Jeg er en af de nok mange, som læser dagligt, men sjældent skriver smile

Foråret er på vej, og før båden skal i vandet skal den males. Men jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal behandle småskaderne som ses på disse billeder http://picasaweb.google.dk/carl.dragert/Capri21SejlbD

Hvordan behandler jeg dem?

mvh Carl

Jeg har en lang liste med ting jeg vil ordne i de næste par måneder, så dette er nok kun første spm. i en lang række rolleyes
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her Dragert / Carl.
Det er helt tydeligt at du har haft for stor en belastning på de beslag, så inden du reparere gelcoaten skal du have støbt bedre forstærkninger under beslagene, ellers vil revnerne opstå igen i det nye lag gelcoat også. På karmen må der have været et kraftigt slag der har skabt stjernene. Når du skal reparere dem skal du slibe den gamle gelcoat af, brug en rystepudser med groft sandpapir, slib ind til glasfiberen og smør et nyt lag gelcoat på. Du vil nok få svært ved at finde en i helt samme farve, da din ser ud til at være hårdt medtaget af sol og saltvand ( måske du skulle være lidt mere flittig med noget voks i fremtiden)
Ps. du skal have beslagene af selvfølgelig.

V.h. Håndværkeren
Tak for svaret.
Jeg købte båden sommeren 2007, i den tilstand, for 8000 kr. hvilket jeg fandt var en rimelig pris. Det er min første båd, og den har givet mig mange gode ture i Køge bugt. (jeg tror godt jeg kan lære at sejle :-)

Har afsat en del timers hyggearbejde med at få den til at se lidt pænere ud, før den atter skal i vandet.
Har du et billede af båden du kunne sætte ind her, det kunne tænkes jeg kunne hjælpe dig lidt mere på vej.

V.h. Håndværkeren
Det er et dejligt lille sejlskiv du har erhvervet dig der, og jo jeg kender dem godt har repareret et par stykker af dem. De er berygtede for deres tynde fordæk og ruf tag, nærmest som at hoppe rundt på en trampolin. De har desværre også en tendens til at delaminere omkring dæksbeslag og røstjern fordi de er for dårligt understøttet. Det bedste råd jeg kan give dig er at fjerne samtlige beslag slibe gelcoaten af på indersiden og lægge mindst to lag 450 g. måtte i nogle striber på ca. 10 x 25 cm. Når du skal monterer beslagene igen skal du have nogle større og kraftigere beslag under. når du har fastspændt dem (ikke knokle) støber du to lag mere over og afslutter med gelcoat. Så er du også fri for at der trænger søvand ind ved bolthullerne.
Annonce
Det med tynde dæk og ruf tag, kan jeg bekræfte, men hvis det ikke bliver værre, er det til at leve med. Røstjern til vanter og agterstag er fastgjort i bådens sider og ikke dækket, og ser ok ud. Men jeg kan nok ikke løfte båden i fortøjningsklampen på fordækket, og fastgørelsen af forstaget i dækket overvejer jeg at erstatte med et røstjern i stævnen.

De fleste beslag skal blot fjernes og hullerne lukkes, så her bliver der ikke behov for understøttelse. Tilbage bliver der så 5-7 steder der skal forstærkes, og nogle af dem er svært tilgængelige, kan jeg ikke lave nogle rustfri plader som understøttelse.

Tidligere ejere har ikke ofret alle weekender på vedligeholdelse, (hvilket du selv har påpeget), så der har været, og er stadig, vand i ruftaget. Og båden skal have en gang maling.

Jeg har købt båden for at få erfaring i at sejle (alene), lære en masse omkring vedligeholdelse samt eksperimentere med ændringer. Om et par år skal den skiftes til en noget større.

Men en ting jeg er rigtig ked af, er at den er med sænkekøl. Den vil jeg meget gerne udskifte til en fast køl, men kan ikke overskue hvordan.
Se da din båd stadig blev produkceret kunne den fås med fast køl også, og til dem der gerne ville have svingkølen udskiftet var dette også muligt. Der var bar lige det at båden mistede en del af sin brugsværdi. Du har den meget store fordel at du stort set kan snige dig ind på stranden, eller komme ind mange af de steder hvor der er rigtigt hyggeligt at opankre for natten. Så vidt jeg kan se er der ikke svingror på din båd, hvilket er en nødvendighed for at kunne udnytte svingkølen bedst. En svinkøl har også den fordel at du kan hive den op når du sejler agten for tværs og plat læns og derved forøge bådens fart da der så er mindre vandmodstand fra kølen.
Dit forslag med at forstærke med rustfrie plader er ikke den optimale løsning. OG du må ikke flytte forstaget ud over stævnen da du så ændre på bådens oprindelige sejlcenter, derved bliver den meget lægerrig og det er virkelig surt at skulle kæmpe med sådan en båd.
Tak for dine svar. Jeg skrinlægger forstag ideen. Jeg har en del 'bekymringer' om kølen, men det vender jeg tilbage med i en efterfølgende tråd, når jeg får samlet tankerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også