Selvbyg af brændekløver

Jeg går med planer om at bygge en brændekløver selv. Den skal være ret kraftig, ca. 4 - 6Kw elmotor.
Er der nogen der har nogle erfaringer med et sådant projekt. Jeg er interesseret i at vide hvad der er vigtigt ift. stempel, hydralikpumpe, afbryder osv.
Venlig hilsen
BK

Med venlig hilsen

Michael
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Søg lidt på emnet på diverse søgemaskiner.
Jeg har set noget engang på en ingeniør side.. Men husker ikke lige adressen.
Men det er en meget kraftig motor du har tænkt at anvende....

MVH Njord
Jeg har efterhånden søgt på alle de søgemaskiner jeg kan komme på, også på inginiørnet, men uden resultat.
Grunden til at jeg vil bruge så stor en motor er, at det træ jeg arbejder med, er udgået og frisk elm i store dimensioner. Dette er både i tykkelse og længde.
Flere brændekløvere vi har lånt har været for små, med det resultat at vi skulle have fat i hvert stykke træ flere gange.

Venlig hilsen BK

Med venlig hilsen

Michael
Hej BK

Jeg har ikke erfaringer med et lignende projekt, men har dog et par kommentare.

Det var en voldsom en du har planer om at bygge. Når du bygger en maskine med så mange kræfter kommer der nogle sikkerhedsaspekter ind i billedet. Ligeledes bør du holde alle andre langt væk den, da din ansvarsforsikring nok ikke dækker hvis der sker noget.
Er det et must at lave kløveren med hydraulik? Jeg mener det gør jo det hele lidt mere kompliceret.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Så må vi jo igang med en kraftig model.
Du kender jo opbygningen fra dem du har haft lejet. Det er sikkert den samme du skal bruge, Altså en kraftig jernbjælke hvorpå Cylinderen montere og "kløvehovedet" enten kører eller er fastmonteret. Om du vil montere kløvehovedt i enden, fastmonteret eller om du vil have det sidende på enden af cylinderen er kun en sag om smag !!

Så må du have en kraftig pumpe, her skal du være klar over hvilket tryk du maximalt vil arbejde med, og det gælder også for hvilken cylinder du køber. Der arbejdes mormalt med max tryk på 150bar 300bar og 500bar. Vær sikker på at alle dine komponenter kan holde til det tryk din pumpe genererer.

Her et par link til billeder. http://www.hafog.dk/braendeklover.htm

Ja undskyld at jeg ikke kom længere i beskrivelsen, Men jeg kom lige i tanke om hvor jeg havde set noget om kløvere med tilhørende beregninger, så her er linket det forhåbentligt kan løse dine problemer. http://www.b-2-b.dk/konf/root/hvemhlp/html/5349.all.html

Hvis jeg kigger på din mootrs ydelse vil jeg tro at du skal kunne lave en model med en trykkraft på omkring 25 ton.

Det vil jeg også tro er nok .. Jeg har selv kløvet noget lignende træ på en gammel hjemmebygget kløver. Den kunne vi ikke vippe fra vandret til lodret men vi kunne fjerne understellet og trille de største kævler ind på plads. Hvis jeg husker ret kom denne cylinder fra en mindre gravemaskine !! Og pumpestationen fra en gammel lastbil. Hvis du ikke kan finde en cylinder der er brugt og billig, kan du få en til en rimelig pris hos et firma i Lem, det hedder noget i retning af LJM. De laver cylindre til landbrugsmaskiner og har fornuftige priser.

Venligst Njord smile


MVH Njord
Et alternativ?!

Hvis du har en stor motorsav, så køb en kløvkæde (se "Kædesav? Sådan!") - og eventuelt et langt sværd - og sav træet op (på langs) i passende dimensioner!?

------------------
Venligst

Thye

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Annonce
Tak for de gode råd, beskrivelser og links. Det er meget brugbart og en fornøjelse med så hurtig en respons.
Alternativet til hydralik ved jeg ikke hvad er, hvis det skal være stærkt og stabilt nok.
Den med motorsaven og kløvekæden er jeg ikke meget for. I forvejen skal der saves rigtig mange gange og når der så skal kløves måske 100 rummeter træ, så er der lettere metoder.

jeg vil gå i gang med projektet, når jeg har fået samlet de forskellige dele

Mvh BK

Med venlig hilsen

Michael
Et alternativ til hydraulik, når man skal kløve 100 m" træ må da være dynamit !!!
Men så må man selvfølgeligt sårge for at noboerne ikke har noget imod sprængte ruder og at man bagefter kommer rundt i kvarteret for at samle brændestykkerne ind !!!

Nej jeg kender heller ikke noget realistisk alternativ, det skulle da være Danfoss's nye vand drevne hydraulik, stortset et hydraulikanlæn men med vand istedet for olie..

Men lad os se billeder ar dyret når det står flunklende klar..

Venligst Njord smile

MVH Njord
Hej BK

Nu er det godtnok noget tid siden dette emne var oppe... Men fandt du ud af noget???
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis