Køb af båd - Assistance

Hej.

Ja, jeg er ny her på siden, så vil da hilse pænt på, før jeg kaster mig vildt og blodigt over dette forum. Jeg kan jo se der sidder nogle meget kyndige folk her, så hber på lidt hjælp, og assistance.

Jeg påtænker og købe et træskib, den er bygget i 1958, af eg på eg. Oprindeligt var skibet fiskeskib, men har ikke sejlet som dette i, i hvert fald 25 år. Den har almindelig kutter styrehus. Lasten er påbegyndt til aptering, men langt fra færdig. Dette er dog ikke mit største problem, hvis man kan kalde det andet for et problem.

Ejeren har oplyst mig, at lønningen på Bb side snarest trænger til udskiftning, da det er ved at være mørt. Han undre sig over det, da Stb side intet fejler. Ved udskiftning af dette, skal det så kalfatres, eller kan man eventuelt lave mellemrum imellem hver plankeconfused Hvilken træsort skal der bruges til en opgave som denneconfused

Derudover har han oplyst mig om, at ved udstødningen der går op gennem dækket på Bb side af styrehuset er den en smule læk. Men han har undersøgt sagen, og dette kan nemt kalfatres.... Alle snakker om specielle kalfatre jern, og diverse andre ting. Jeg mindes nu her min elevtid på Georg Stage, hvor vil kalfatrede dækket, med optrævlet tov, og beg. Her blev der ikke brugt andet end, en slagge hammer, og nogle stumpe vinkeljern, og et par mejsler. Er der andre der har erfaringer med detteconfused

Jeg skal besigtige båden på Lørdag d. 13/2-2008, og vil meget gerne have nogle råd jeg kan følge, eller ting der bør spørges om, ved køb af en ældre træbåd.

Håber på hurtig hjælp
76 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg ville helt afgjort medbringe en dertil egnet bådebygger og få båden gået igennem inden køb. Specielt stikprøver af spigrenes tilstand. Hvilken træsort ?, ja brug samme,som er brugt i forvejen. Spørgsmål vedr. lønning forstår jeg ikke men er det fribord, der skal skiftes, skal det gabe, så der kan slås værk ( ikke bomuld ) i. Kalfakterjern kan ses på min side.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra lynæs

Spørgsmål vedr. lønning forstår jeg ikke men er det fribord, der skal skiftes, skal det gabe, så der kan slås værk ( ikke bomuld ) i. Kalfakterjern kan ses på min side.


Hej Lynæs.

Det er ikke fribordet, men lønningen, nu ved jeg ikke om lystsejlere kalder det lønningen, men ude i de store skibe kalder vi "gelænderet" for lønningen. Men det skal i hvert fald efter, ejerens eget udsagn, skiftes inden for det næste år.

Har du nogle ideer til hvordan man nemmeste kunne tætne dækket omkring udstødningenconfused ejeren siger at udstødningen er gennemført professionelt gennem dækket. Og da dækket er skiftet for 3½ år siden, mener han det kan være "sløseri" der gør at det nu er en smule utæt, lige netop i Bb side ved udstødningen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Citat fra hubs

Hej.

Ejeren har oplyst mig, at lønningen på Bb side snarest trænger til udskiftning, da det er ved at være mørt. Han undre sig over det, da Stb side intet fejler. Ved udskiftning af dette, skal det så kalfatres, eller kan man eventuelt lave mellemrum imellem hver plankeconfused Hvilken træsort skal der bruges til en opgave som denneconfused



Nu er det jo dig der foreslår at der skal kalfatres, mellem lønningsplankerne.
Og med det forslag, forstår jeg da helt klart at Lynæs stiller et spørgsmål ved hvad du skriver rolleyes

Lønningen er som Lynæs også skriver da ikke noget man kalfatrer!! Men derimod planker der blot sættes kant mod kant. Og det mest normale i træsort er vel en fyreplanke. Men brug den sort der nu engang er anvendt i forvejen. Så arbejder det nok bedst sammen.

Sørg for at få lavet en ordentlig gennemgang, og ikke mindst få sat pris på hvad det skal koste at udbedre.

Erfaringsmæssigt dukker der altid mere op under diverse renoveringer.

Gennemføringen til skorstenen kan vel også fixes, men hvordan må en skibsbygger også kunne hjælpe med svaret på.. Det kan sikkert laves på mange måder.

Betal en annerkendt skibsbygger for at tage med ud for at se på skiwet... Så er der langt mindre chance for at du køber katten i sækken.

MVH Njord
Hej Njord.

Nå, jeg vil så lige for god ordens skyld, sige at jeg så har misforstået Lynæs, med hensyn til lønningsplankerne. Dette var rent faktisk et tip jeg fik af netop en skibsbygger, at man kunne kalfatre mellem plankerne. Men dette var ikke en nødvendighed, men han havde været med til det mange gange, da han arbejdede på beddingen i Esbjerg. Nå, men nok om det... Da jeg selv også bare ville sætte planke mod planke. (Har jo gået en tur på diverse havne, for at se hvad der er "normalt" at gøre.

Men dækket, hvor det er utæt, kan man vel kalfatre påny, med optrævlet tovværk? Eller er jeg helt skæv på den. Desuden fejler udstødningens gennemføring intet, så der er ikke behov for rep der. Det er kun en utæthed.
det er ikke optrævlet tovværk, det hedder værk og der skal beg ovenpå

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Lynæs; ok værk wink Ved du også hvor man får fat i det, samt beg? Jeg så i et tidligere indlæg der var et emne vedrørende kalfatring, og der blev nævnt forskellige typer beg. Alt afhængig af hvor på skibet det skulle bruges.

Med hensyn til at sætte nye lønningsplanker på, dukkede der et spørgsmål op. Bliver de sat fast med spir, søm, eller skruer?

Ja, jeg har ikke meget styr på, det, men giv mig en aframax tanker, så er jeg med igen ;-) Håber i bærer over med migrolleyes
er det ikke lidt voldsomt at starte din bådbyggerkarriere med.
Spir eller skruer.
Beg , det er så mange år siden jeg har brugt det, men prøv dog på et værft

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Lynæs:

Nej for selve skibet er jo egentlig i en god stand, men som sagt så er det lønningen, og en utæthed i dækket. Resten er efterset af en professionel, og jeg har set regninger, og rapporter derfra. Så det er jo egentlig en overkommelig opgave, da jeg samtidigt sejler, og har fri, 6 ud af året 12 måneder, så er der jo rigeligt tid for mig.

Og igen, som jeg lærte på Georg Stage, Learning by doing.... Så kan det ikke gå helt galt. Det er i hvert fald det jeg har gjort lige siden...

Men tak for din bekyring, hvis man kan kalde det det...

Forøvrigt... Jeg var en tur på din hjemmeside. Det er noget virkelig flot håndværk du har lavet på dine både. smile Og med det in mente, så er du jo også startet et sted, ikke sandt?
Ja Ja du, det lyder som om du har tiden og lysten. Learning by asking and watching is a fine thing too. Min måske lidt pylrede bekymring skyldes jo nok alle de strandede projekter, jeg har set gennem tiden. Derudover er der jo den økonomiske side, træ i kraftige dimensioner er ret dyrt, men det ved du jo bedst. Jeg vil ønske held med sagen, og du er altid velkommen med spørgsmål.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra lynæs

. Learning by asking and watching is a fine thing too. Min måske lidt pylrede bekymring skyldes jo nok alle de strandede projekter, jeg har set gennem tiden. Derudover er der jo den økonomiske side, træ i kraftige dimensioner er ret dyrt, men det ved du jo bedst.


Ja, jeg er naturligvis klar over at dt vil tage en del af månedshyren, det er jo ting der er drøftet med "finansministeren".

Men kender du følelsen af at se et billede af et skib, eller se et i virkeligheden og så tænke, havde den haft to ben, så skulle jeg giftes med den. Så det bliver mit første projekt, og formentlig også det sidste. Du ved, kærlighed gør blind... Men i hvert fald skal der sejles en tur i den på lørdag, og min far, der har sejlet trækuttere en stor del af hans karriere tager med, og kigger de "slemme" steder. OG ja, går det som forventet, så kan jeg overtage i næste uge.

en takker for din hjælp indtil videre, det er jo nok ikke sidste gang jeg beder om din ekspertise, eller andres for den sags skyld på dette forum
Der er yderligere 66 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også