Køb af båd - Assistance

Hej.

Ja, jeg er ny her på siden, så vil da hilse pænt på, før jeg kaster mig vildt og blodigt over dette forum. Jeg kan jo se der sidder nogle meget kyndige folk her, så hber på lidt hjælp, og assistance.

Jeg påtænker og købe et træskib, den er bygget i 1958, af eg på eg. Oprindeligt var skibet fiskeskib, men har ikke sejlet som dette i, i hvert fald 25 år. Den har almindelig kutter styrehus. Lasten er påbegyndt til aptering, men langt fra færdig. Dette er dog ikke mit største problem, hvis man kan kalde det andet for et problem.

Ejeren har oplyst mig, at lønningen på Bb side snarest trænger til udskiftning, da det er ved at være mørt. Han undre sig over det, da Stb side intet fejler. Ved udskiftning af dette, skal det så kalfatres, eller kan man eventuelt lave mellemrum imellem hver plankeconfused Hvilken træsort skal der bruges til en opgave som denneconfused

Derudover har han oplyst mig om, at ved udstødningen der går op gennem dækket på Bb side af styrehuset er den en smule læk. Men han har undersøgt sagen, og dette kan nemt kalfatres.... Alle snakker om specielle kalfatre jern, og diverse andre ting. Jeg mindes nu her min elevtid på Georg Stage, hvor vil kalfatrede dækket, med optrævlet tov, og beg. Her blev der ikke brugt andet end, en slagge hammer, og nogle stumpe vinkeljern, og et par mejsler. Er der andre der har erfaringer med detteconfused

Jeg skal besigtige båden på Lørdag d. 13/2-2008, og vil meget gerne have nogle råd jeg kan følge, eller ting der bør spørges om, ved køb af en ældre træbåd.

Håber på hurtig hjælp
Hej. Ja, jeg er ny her på siden, så vil da hilse... Vis hele indlægget
76 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har du kontaktet havnefogeden ? Der står noget med marinaens lift på deres hjemmeside. Assens Marina. Ved jo ikke hvordan man lægger links ind
Citat fra Blich3

Har du kontaktet havnefogeden ? Der står noget med marinaens lift på deres hjemmeside. Assens Marina. Ved jo ikke hvordan man lægger links ind


Ja, og nej... Jeg har ikke snakket med Havnefogeden... men ejeren oplyste mig om at det var muligt at f den på land, og han havde to gratis "ture" om året. Og normalt kostede det 200,- så det er jo ikke galt. Så hvis jeg besluttede mig for at købe, ville det være gratis, efterosm han jo så ikke havde brug for liften længere, i takt med at hans båd var solgt. Og hvis jeg ikke ville købe, så ville det jo bare koste de 200 kroner..

Men jeg er stadig i tænkeboks, da "finansministeren" stadig grubler over om jeg må få mit "legetøj/ arbejdsprojekt"
Hubs. Min kone ( finansminister ) forærede mig en lille 19 fods kabinebåd, smile hun havde bare ikke tænkt på bådplads, den kostede lige 20 000 oveni, men jeg fik det hele biggrin .
Se, det er sgu kvalitet... Ja, med hensyn tl bådplads, så er det noget jeg tager som en udfordring når jeg har båden... For ved ikke lige hvor det vil være mest fordelagtigt at have den liggende...
hvis båden skal ligge i århus er der så ikke noget med at der er en træskibshavn hvor man kan ligge til en fornuftig pris
mvh kim

der er altid solskin bag skyerne

Annonce
jeg er mere int. i om du mener selv at kunne reparere skaden, det er jo en rep. som på et værft vil koste 30-40000 kr.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra optimisten

hvis båden skal ligge i århus er der så ikke noget med at der er en træskibshavn hvor man kan ligge til en fornuftig pris
mvh kim


Hej Kim.

Jo det er rigtigt, men ved ikke om der stadig er plads... Men det er helt sikkert noget jeg skal undersøge....
Citat fra lynæs

jeg er mere int. i om du mener selv at kunne reparere skaden, det er jo en rep. som på et værft vil koste 30-40000 kr.


Ja, nu har en af mine venner, været ovre og kigge på den, og kan har nogle forslag til en hurtigt reperation, af blandt andet agter dæk... Men jo, altså jg vil mene at jeg i min næste 3 mdrs periode hjemme, kan give den en ordentlig omgang... Og det er hele juli, august og september... Så det er jo en relativt god årstid....
husk nu at kæresten også skal passes. held med projektet

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Opdatering:

Ja, men nu har en skibstømre netop ringet, han havde været nede og se på den, og han ville mene at det ville være uforsvarligt at sejle båden nogen steder, i den tilstand den ligger i nu. Og umiddelbart ville han mene at der i hvert fald lå en investering på 40000 - 50000 for at få den i pæn stand, mht skrog, dæk, og skanseklædning.

Så jeg ser nu på nr. 2 på min liste.... den røde dame bliver jeg nok nød til at afskrive. Da den sum, virker lidt uoverskuelig. Og igen, hvad står jeg med i sidste ende...

Men jeg vil sige alle jer tak, for jeres hjælp.

Vil da lige sige, at er der ogle interesserede, så kan jeg da sagtens sende billeder, af den "nye" damper jeg har kig på...
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også