Basilikum i potte, hvordan?

Da vi bruger basilikum næsten dagligt specielt i salater ønsker jeg meget at få en kæmpestor frodig basilikum i en stor potte som kan stå enten ude eller inde! Mit indre billede af den er at den er mere bred end høj, men mine forsøg har indtil nu kun resulteret i lange skravlede stængler, primært når jeg har forsøgt at omplante færdigudviklede potteplanter fra grønthandleren. jeg tror jeg fik færten af en anvisning for et stykke tid siden, som (vistnok) gik ud på at knibe nogle blade lige over de nederste kimblade. Er der nogen her der har en sikker opskrift på hvordan jeg fremelsker en stor basilikum vil jeg blive meget glad. Tips om sorter (og farver) modtages også gerne.
Venlig hilsen
Mogens Aagaard
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Mogens,
Det er kun en grund til at du får sådan nogle lange javerter, der ikke kan bruges til noget somhelst....og er samtidig årsdagen til at dyrkning af basilikum ikke er "bare lige". Dine planter mangler LYS+LYS+LYS. Når de så har fået det...mangler de VARME! Med andre ord: Basilikum bør dyrkes i drivhus...eller et sydvendt vindue.
Det er rigtigt, som du har hørt, at de skal knibes. Det skal de faktisk i tide og utide.
Nye skyd knibes konsekvent over 1. eller andet bladpar. Skudene bruger du slevfølgelig i køkkenet. Henpå sommeren har du en busket plante, som giver MASSER af skud.
Håber det hjælper.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Mogens

Jeg plejer at så min basilikum i potter som ikke er fyldt helt op og lader dem spire med en urtepotte omvendt oven på. Når frøene er spiret sætter jeg potten i en klar plasticpose og lukker den. Det giver varme og høj luftfugtighed. Når planterne er kommet godt igang og har fået lange stilke, så fylder jeg forsigtigt potten op med jord efter jeg har tyndet godt ud i planterne. Planterne sætter rødder ud, og planterne overlever lettere. Det er ikke længere nødvendigt med posen, men potten skal stå mod syd i sol. Knibningen skal ske opfte, og man kan godt gå hårdt til værks, desto mere busket bliver planterne. Det er nødvendigt at potte om flere gange i løbet af sommeren da planterne udvikler dybe rødder. En dyb potte løser noget af planternes behov. Husk at tilføre næring, det er mit indtryk at de har stort behov. Jeg plejer at kunne holde liv i planterne til jul eller længere.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis