montering på gipsvæg.. HJÆLP!

Hej, jeg er igang med et lille projekt i stuen. Har tænkt mig at smide et reolsystem op og en 47# fladskærm, samt en soundbar og 4 hylder (2 på side af fjernsynet) Jeg har læst om at man kunne bruge nogle rawplugs, men er ikke sikker på at det ville kunne holde. Har også hørt noget om, at man kunne sætte en mdf plade op for at fordele vægten. Men kunne en tredje løsning ikke være at bore igennem gipsvæggen og ind i murstene bagved og derefter sætte nogle store skurer eller bolte i?
[url=http://img151.imageshack.us/my.php?image=stuegk4.jpg][img=http://img151.imageshack.us/img151/774/stuegk4.th.jpg][/url][URL="http://img183.imageshack.us/my.php?image=stueyh0.jpg"][/URL]

Tak for hjælpen- smile
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var dog et uhyggeligt link du har sat på der, det ændre på de underliggende åbne vinduer, til lorte reklamer.
FØJ !
Spørgsmålet er vel lidt i to ting:

1) Hvor tyk er din gipsvæg, og dermed hvor meget vægt kan den holde (er der eks. isolering under, og er den monteret på stålprofiler eller hva' ?

2) Hvordan fordeles den vægt du ønsker at lægge på væggen ?

Hvis din 47" er en helt normal skærm, så vejer den vel omkring 40 kg eller deromkring, og skal derfor have en ret stor monteringsplade.
Hvis din gips er 2 lag kan du bruge nogle ret grove gipsplugs som man skruer i gipsen, og som der derefter skrues en skrue igennem. Med fire skruer fordeles vægten nogenlunde pænt og kan holde til de mange kilo.
Har du derimod kun ET lag gips, så er det med vægten lidt mere tricky, for så kan plugsen ikke holde så meget. Det er MULIGT at den kan holde på dit TV, men så skal gipsen også være god, og der må ikke være problemer med skæret på plugs'en.
Hylderne der kommer det lidt an på om du vil have konsoller, for så kan det sagtens bære, men hvis du vil have skjulte ophæng, så bliver det igen lidt tricky. Selv med to lag gips. Men har du ikke så meget vægt på reolerne så er problemet nok ikke så stort.

Som du selv er inde på, så kan du vælge at fjerne en del af gipsen og lægge en MDF eller spånplade op istedet, den kan jo males og behandles ligesom gips, men det er lettere at skrue i den, og vægt kan fordeles lidt lettere. Den skal du dog nok stadig have nogle store bolte i hvis den skal bære al den vægt alene (eller du skal have den ned og støtte på gulvet).
Det er en et lags gipsplade og med ingen isolering bagved. læste på en anden tråd at man kunne bruge en Expandet rosset (de blå) som hver kan bære 40kg. Og hvis bare man skruer 4 af dem i burde det hele holde.
ang. hylderne, så nej de skal ikke bære ret meget højest 3-4kg smile
Men kan man ikke som en tredje mulighed borer længere ind i væggen indtil murstene og borer noget i dem?
Har tjekket tv'ets vægt og den vejer 35kg.
.. Mangler også lidt oplysninger om, om at man kunne finde lægterne og måske udnytte dem istedet, men jeg har ingen lægtesøger, og hvis nogen måske vidste hvor man enten kunne leje en eller lign. så ville det være til stor hjælp biggrin

Mvh- Emil
Jeg har en liggende... men postnummer 6000 er ikke lige rundt om hjørnet. Jeg kan dog godt finde en der vil sælge dig en online til noget billigere penge end det lokale byggemarked. Jeg ved ikke om de kan lejes... Ellers prøv at spørge nogle naboer.
Du kan normalt også prøve at sætte en lampe helt tæt på væggen og så kigge efter skygger, da der ved samlinger ofte er en meget lille forskel man kan se som en skygge. Prøv at banke lidt på gipsen der hvor det ser ud som om der er en samling. Prøv så at banke ved siden af.. hvis de to "bank" lyder forskelligt, så har du lige fundet en af lægterne. De gentages normalt hver 90 eller 120 cm afhængig af plade størrelse, selvom de fleste tømrere vil sætte lægter op i midten af pladen også (altså hver 45 eller 60 cm) for ekstra forankring.

Mht. de plugs der laver knuder, så jo.. de kan da godt bære noget, men de er bedst til lofter ol. da du hurtigt kommer til at stramme den for meget. Men skal du "kun" have 35 kg, så ville jeg nok prøve med et par skrueplugs først..
Og med et par kg på hver hylde, så husk igen på at hvis det er uden konsol, så er det også et spørgsmål om hvor BRED hylden er da vægten så bliver underordnet, og trykket bliver det vigtige da 1 kg i 30 cm bredde er markant "tungere" end 3kg i 10 cm bredde. I så tilfælde vil "knude" plugs'en være markant bedre end skrueplugs'en.
Jeg ville under ingen omstændigheder forsøge med montageskruer igennem gipsvæggen med mindre der ikke er mellemrum mellem gipsen og den underliggende mur (men det er der nok), da du så kommer til at have dem "hængende" et godt stykke ude af væggen, og det er de normalt ikke beregnet til, og de har ikke så store hoveder, så du risikerer at knække dem, eller have et tilstrækkeligt ustabilt arrangement til at det vil "vippe" lidt. Dermed ikke sagt at du ikke KAN gøre det, men jeg tror på at gips plugs vil være et bedre alternativ.
Annonce
Okay, mange tak for hjælpen. Det var altsammen nogle meget gode råd :p
Men ang. de hylder så må jeg skuffe dig lidt.. Det er 110cm brede hylder og med "skjulte" skruer.. men der kommer nok ikke til at stå mere end et par lamper eller lign på dem.
Men du siger at jeg skal bruge de der skruer der skrues i isedet for ekspandenterne som laver en stjerne bagved væggen.. Men bare for at være på den sikre side.. er det så ikke godt at sætte ekspandent skruerne i?
Det er jo et 1 lags gipsplade og det er omtrent 1-2cm vil jeg tro.
Selve belsatningen ved det øverste reolsystem, tv'et og soundbaren, har vel ikke noget at sige, selv om de "hænger" på samme gisplade?

Jeg skal have lavet det her i denne her uge, så jeg takker endnu engang for den gode hjælp biggrin .. I forhold til nogen andre
Jeg ville bruge "de blå fra expandet"... det er helt klart en af de stærkeste løsninger der findes, og hvis du er forsigtig/omhyggelig med at bore og derefter skrue, vil der ikke være nogen fare for nedstyrtning.
Jeg har tidligere brugt dem i forbindelse med mit arbejde som elektriker, her hængte vi kabelbakker op i "rosetten"(vinkelknægte på væg) der var 400mm brede, og i disse kabelbakker lagde vi et kabel som vejede et godt stykke over 30kg pr. meter.
Held og lykke.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Problemet er vel lidt at hvis du har en "skjult" skrue, så sidder alle skruer normalt horisontalt, og vægtfordelingen er derfor ret ringe. Med hyldeknægte eller konsoller, så sætter man skruer i to forskellige højder, og man flytter samtidigt løfteevnen længere ud på hylden (der ellers kun har maximal løfteevne helt tæt på væggen) når man monterer det L-formede stykke træ eller stål.
Det er ligesom når du kigger på en flyttelastbil med vippelåge bagtil. Jo længere ud du kommer fra akslen jo mindre vægt kan du stille på lågen.
Men jeg må da NOK sig at 110 cm bredde hylder er meget... Jeg har aldrig før set noget lignende, ikke engang trælasten sælger melaninplader bredder end 80 cm. Du skal da også have jordens længste arme for at nå bunden af hylden, og hvis du skal have lamper stående på hylden så må hylderne selv da skygge gevaldigt. Herudover, så tror jeg også at i den bredde så kan du slet ikke lave en skjult samling da vægten af hylden de 110 cm fra væggen bliver for stor til at et par skruer (næsten uanset type) kan bære den.
Men lykke er at gips er et enormt let materiale at arbejde i... Hvis plugs'en river et hul i væggen, så kan du "bare" bruge en lidt stærkere løsning 5 cm fra hullet, og lappe det gamle hul med lidt pollyfilla, eller hvis det bliver et stort hul, så skærer du hullet bare op til en firkant eller lign, og laver en tilsvarende firkant i et andet stykke gips og sætter de to sammen, evt. igen med lidt pollyfilla.
Jeg tror nu nok at det er ham den Funny der bytter lidt rundt på begreberne, du skal se det er nok en længde på 110 cm. han mener, alt andet er urealistisk.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også