Køb af Flishugger

Er der nogen der har erfaring med en hobby flishugger. Hvad skal der kikkes efter m.m. Jeg påtænker at købe en som skal kunne hugge grene af ca 50-70 mm tykkelse til træflis.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Anders.

Jeg har talt med min nabo, som er gartner.
Han siger at en hobby-flismaskine ikke duer ordentligt. Man kan kun stå og fedte med småpinde. De kan som regel ikke tage de største grene fra en hæk.
Han anbefalede at man lejede en ordentlig maskine 1 gang om året.

Mvh
ThomasB
Jeg er den lykkelige ejer af en Bosch fliskværn. Den er jeg rigtigt godt tilfreds med. Græne op til 4 cm gnasker den til flis. Alt hvad der er større kan min gode ven bruge til brænde. Det vigtigste er at du får købt en langsomtgående kværn. De hurtigtgående støjer rigtigt meget.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

FASCINATION

Anekdoten om min Flismaskine

Jeg er vokset op med professionelt kvalitetsværktøj og ditto maskiner. Min far døde for nylig; han var anlægsgartner - og selvfølgelig havde han en flismaskine. Det er nu min flismaskine. Og jeg skal snart bruge den oppe på min fritidsgård i Småland, hvor jeg indtil videre har vinterskovet omtrent et hundrede løvtræer. Jeg kender den nu ganske godt og holder rigtig meget af den; det er en herlig flismaskine.

Det er en grøn kvalitetsmaskine med klassiske linjer. Den kan spændes efter en bil, men hvis man forbereder sig ordentligt – og i øvrigt sørger for at varme godt op - kan det lade sig gøre for en enkelt mand at slæbe den op ad en rampe til et lad for eksempel. En solid tragt, der omtrent går et menneske til armhulen, dominerer indtrykket af en maskine der er bygget til at yde noget. Centralt sidder en 480 ccm, firetakts Honda-motor der trækker to akser i bunden af tragten. Disse to parallelt placerede akser bærer hver en serie af i forhold til hinanden forskudte plejle. De tunge, skarpe plejle af hærdet, lamelleret stål hænger løst ned når maskinen ikke kører. Men når den kører… Den æder alt op til tolv, femten centimeter – og sprøjter det ud i småstykker en halv meter over jorden, et par meter bagud.

For en del år siden var mine forældre på sommerferie i udlandet og jeg havde lovet at passe deres hus imens. Snart blev det til en grillaften med venner på besøg. Jamen det var jo så dejligt at sidde ude i den milde sommernat og nyde stilheden og hinandens selskab. Det var der sikkert andre som syntes dér i periferien af det gamle parcelhuskvarter. Nå, men omkring midnat slog det mig at jeg havde chancen for at vise en af mine venner vidunderet. Drevet af entusiasme fik jeg kæmpet maskinen ud i sommernatten. Med den ene fod stemt mod maskinen trak jeg motoren i gang - først brummende i lave, rystende omdrejninger, så hurtigere og hurtigere for at ende for fulde omdrejninger med en behersket brummende lyd uden rystelser. Min ven nikkede anerkendende. Nu måtte jeg præsentere hovedattraktionen.

Allerede inden han kunne se det fornemmede han det… Kraften, suset. Plejlene kører med en sådan fart at man nede i tragten ser de to akser omkranset af to gennemsigtige ruller som overlapper på midten. Man fornemmer klart tyngden og kraften. Og den insisterende susen, der akkompagnerer synet, pirrer farehormonerne. Det er så fascinerende et syn at man føler en vis trang til at røre, men man skal slippe jorden og kæmpe sig til det hvis man skal nå derned. Se; det gik lige an at have denne maskine kørende med sin brummen og susen i den stille sommernat uden at føle samvittighedsnag overfor naboerne – men entusiasmen blev jo ikke ligefrem mindre af at min ven også var fascineret af maskinen. Så jeg forsvandt selvfølgelig ned i haven efter noget jeg kunne bruge til at demonstrere effektiviteten med.

Jeg husker ikke hvilke træsorter jeg vendte tilbage med, blot at det var store, tykke grene – hvad jeg derimod husker, og jævnligt bliver påmindet af omtalte ven, er hvordan natten pludselig blev fyldt med en infernalsk støj… Flisen bankede imod de indvendige sider imens de kraftige grene blev sønderslået af plejlene og det øverste af grenene bragede imod tragten. Jeg tror man kunne høre det helt nede i den nærmeste by. Det virkede fuldstændig overraskende at støjen var så intens og overvældende – det er trods alt noget helt andet at gå på en arbejdsdag og larme med den. Men det var fantastisk og dybt fascinerende at se de tykke grene blive smadret til flis på et øjeblik. Da jeg stoppede maskinen og fulgte plejlene langsomt miste fart for til sidst kun at gynge under akserne sneg en anklagende stilhed sig ind på mig. Det kan nok være at jeg fik sat maskinen væk i en vis fart. At der ikke kom nogen og brokkede sig tror jeg faktisk skyldes at jeg er opvokset netop der – og jeg har sandt for dyden ikke ligget på den lade side med hensyn til aktiviteter lige fra barnsben.

Nu har jeg ganske vist kun prøvet store - og meget store – flismaskiner, men mit budskab er: Udvælg omhyggeligt maskinen - også selvom den er lille; glem ikke køreglæden!

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Hold da ferie en dejlig malerisk beskrivelse, som kun kan give en hver lav-det-selv-mand lyst til at hygge flis...

Tak smile

MVh
ThomasB
Ja, ærlig talt - vi har en forfatter i blandt os, der kan beskrive noget der ikke er særligt sjovt, så man næsten har lyst til at prøve, selvom man måske ikke lige har behovet.

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Husk der er stor forskel på en flishugger og en kompostkværn. Alle de maskiner du ser i byggemarkedet til under 5-6000 kr. er kompostkværne! Jeg købte selv en kompostkværn i den tro at det var en flishugger. Det skal siges at jeg har stor glæde af kompostkværnen, men det der kommer ud af den kan ikke bruges til bundstrøelse.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også