Ingen kabinevarme i min bil :(

Hej

Håber nogen kan hjælpe mig! Her til morgen bemærkede jeg at der kun blæste kold luft fra ventilationssystemet. Jeg kører i en golf 4, 1,9tdi fra 2002.
Blæseren kører ok og motor temperaturen står som limet til 90 grader som den plejer under kørsel. Derfor skilte jeg en del af instrumentpanelet af for at tjekke kablet til drejeknappen, men alt ok her. Jeg overvejede om vandpumpen er stået af, men hvis pumpen er defekt, hvordan kan motoren så holdes afkølet?

Hmmmm

Gode råd velkomne...

Mvh

Christian
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra depth

Hej

Håber nogen kan hjælpe mig! Her til morgen bemærkede jeg at der kun blæste kold luft fra ventilationssystemet. Jeg kører i en golf 4, 1,9tdi fra 2002.
Blæseren kører ok og motor temperaturen står som limet til 90 grader som den plejer under kørsel. Derfor skilte jeg en del af instrumentpanelet af for at tjekke kablet til drejeknappen, men alt ok her. Jeg overvejede om vandpumpen er stået af, men hvis pumpen er defekt, hvordan kan motoren så holdes afkølet?

Hmmmm

Gode råd velkomne...

Mvh

Christian


Din vandpumpe kan godt være "stået" af, forstået på den måde, at hvis jeg hisker ret er skovlhjulet på vandpumpen af plastik, og kan finde på at gå løst. Prøv om der er i motorrum er varme på de vandslanger, der går gennem torpedopladen ind til kabinen. Der er 2 og de er ca 2,5 cm udv. diameter. Har du nogensinde fået skiftet tandrem? på vort værksted skifter vi altid vandpumpen i forb. med tandremsskift på biler, hvor pumpen bliver trukket af tandremmen
Citat fra Torben Fugl

Din vandpumpe kan godt være "stået" af, forstået på den måde, at hvis jeg hisker ret er skovlhjulet på vandpumpen af plastik, og kan finde på at gå løst. Prøv om der er i motorrum er varme på de vandslanger, der går gennem torpedopladen ind til kabinen. Der er 2 og de er ca 2,5 cm udv. diameter. Har du nogensinde fået skiftet tandrem? på vort værksted skifter vi altid vandpumpen i forb. med tandremsskift på biler, hvor pumpen bliver trukket af tandremmen


Hej Torben

Tak for dit svar.

De to slanger er kun lidt lune, jeg tror at du har ret. Jeg købte bilen brugt, og ifølge manualen blev der skiftet tandrem ved km 90.000, men der er ikke angivet noget om vandpumpen.

Blot for at udelukke alle muligheder:

Sidder der nogen form for "radiator" inde i kabinevarme systemet? Det kan jo være at den eller slangerne er stoppet?

/Christian
Citat fra depth

Hej Torben

Tak for dit svar.

De to slanger er kun lidt lune, jeg tror at du har ret. Jeg købte bilen brugt, og ifølge manualen blev der skiftet tandrem ved km 90.000, men der er ikke angivet noget om vandpumpen.

Blot for at udelukke alle muligheder:

Sidder der nogen form for "radiator" inde i kabinevarme systemet? Det kan jo være at den eller slangerne er stoppet?

/C
hristian

Ja, der sidder en "radiator" også kaldet et varmelegeme, men det er næppe dette, der er "stået" af, hvis der sker noget med dette, er det, at det bliver utæt og så lugter der af kølevæske i kabinen, og så mangler der kølevæske på køleren, hvilket der næppe gør, siden din temperaturmåler viser normaltemp. Hvad har bilen kørt?
Citat fra Torben Fugl

Ja, der sidder en "radiator" også kaldet et varmelegeme, men det er næppe dette, der er "stået" af, hvis der sker noget med dette, er det, at det bliver utæt og så lugter der af kølevæske i kabinen, og så mangler der kølevæske på køleren, hvilket der næppe gør, siden din temperaturmåler viser normaltemp. Hvad har bilen kørt?


Hej Torben

Nej, den mister ingen kølervæske, så en utæthed er udelukket.
Bilen har gået 140.000
Kan jeg på nogen måde tjekke om der er gennemløb igennem dette system?

/Christian
Citat fra Torben Fugl

tag begge slanger af, hvor de går gennem torpedopladen og sæt vand på den ene studs ved hjælp af en haveslange, hvorefter det gerne skulle komme ud af det andet hul. Simpelt!


Torpedopladen? Er det den plastikplade det ligger oven på selve motoren?
Jeg er jo nok lidt i tvivl om hvilke af slangerne det er?
torpedopladen er hele den metalplade, der adskiller motorrum og kabine, der skulle de før omtalte slanger gerne være ført igennem, og derinde gemt under/bag instrumentbord sidder varmeelelmentet, men du skal finde to slanger i motorrummet tæt på hinanden, på ca 2,5 cm i diam. de fører lølevandet ind og ud igen, men hvis dit problem er pludseligt opstået er det ikke fordi, varmeelementet er stoppet
Citat fra Torben Fugl

torpedopladen er hele den metalplade, der adskiller motorrum og kabine, der skulle de før omtalte slanger gerne være ført igennem, og derinde gemt under/bag instrumentbord sidder varmeelelmentet, men du skal finde to slanger i motorrummet tæt på hinanden, på ca 2,5 cm i diam. de fører lølevandet ind og ud igen, men hvis dit problem er pludseligt opstået er det ikke fordi, varmeelementet er stoppet


Ok, problemet opstod fra dag til dag, så det er nok rigtigt, det er nok spild af tid at forsøge sig med det. Jeg må nok bide i det sure æble og få skiftet vandpumpe og tandrem. Har du nogen idé om hvor meget mit dankort kommer til at smelte?

Tusind tak for hjælpen, det var pænt af dig at tage tid til at hjælpe...

/Christian
Ja det er trist, men jeg tror jeg har ret i min formodning, men prisen afhænger nok noget af hvor du får lavet bil, men her på Lolland, hvor jeg arbejder (mekonomen autoteknik) vil jeg tro 3500-4000 inkl arbejdsløn, men held og lykke og lad høre om jeg havde ret!
Citat fra Torben Fugl

men held og lykke og lad høre om jeg havde ret!


Jeg skriver resultatet i starten af næste uge....

Mvh

Christian
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis