Windows XP lukker selv ned???

Hvorfor lukker windows ned af sig selv?? Skal siges at jeg har kørt med det styresystem i et år og der har ik tidligere været problemer.. Men nu sker det oftere og oftere.. (Min Pc står og kører længe ad gangen). den lukker alle programmer ned og lige inden den lukker windows ned kommer der en dialog boks hvor der står "fatal error during installation" Har jo som sagt ik haft det problem fra starten????

På forhånd tak! smile
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som et problem med en automatisk opdatering. Prøv at slå automatisk opdatering fra, og se om ikke det hjælper.
Tja NOGET forsøger den vel at installere.

Start med at kigge i "Start" -> "programmer" -> "Start". Står der nogle spændende programmer her ?

Du kan herefter forsøge at diagnosticere problemet ved at trykke på start -> kør og skrive "sysedit". Der vil fremkomme et vindue med 4 tekster. Ingen af disse må indeholde executables (filer der slutter med .EXE)

Er problemet heller ikke her, så skal du istedet vælge start -> kør og skrive "regedit". Der kommer et vindue frem. Under punktet "denne computer" vælger du "HKEY_LOCAL_MACHINE" -> "SOFTWARE" -> "Microsoft" -> "windows" -> "CurrentVersion"
Herunder er der to kataloger der er interessante: "RunOnce" som skal være tom, og "Run" som indeholder alt hvad der starter op som ikke står i de to tidligere punkter. Hvad indeholder dette menupunkt ? Er der nogle programmer som du ikke ved hvad er ? Undersøg hvad de er, og hvis der skulle være en der hedder "install" eller "setup", så er det ikke utænkeligt at det er den.

Har du herefter fortsat problemer, så prøv at geninstallere XP, det virker næsten hver gang.
der var ikke nogen prog. under start der er mistænkelige.. og under sysedit var der heller ik nogen.. men der ligger en fil som hedder nwiz.exe.install under Regedit-run men har tjekket og mener det er en prog. fil til mit grafik kort Nvidia... kan det passe eller skal jeg slette den??

Ville jo helst undgå at geninstall. ;-)

På forhånd Tak for det uddybende svar :-)
Det er slet ikke sikkert, at man skal lægge for meget vægt på den fejlmeddelelse, der fremkommer under nedlukningen. Efter beskrivelsen kommer meddelelsen først når de øvrige programmer er nedlukket.

Man skal måske snarere se på, hvorfor XP starter nedlukning, og her kunne det være på grund af en for høj processortemperatur. Prøv at give maskinen noget mere luft, f. eks. ved at afmontere en af sidepladerne. Samtidigt kan du jo lige kontrollere, at maskinen ikke er fuld af støv, der isolerer.
Jeg tror altså ikke på at spyware begynder at lukke en PC ned. Men jo... Der kan måske være noget der forsøger at installere, og det fremprovokerer nedlukningen... Det vil dog oftest være hvis man kører med Microsoft Internet explorer, og tillader active-X objecter.... Gør du det, Candy ? Eller hvad er dine sikkerhedsindstillinger ?

Du skriver også at du kører uden automatiske opdateringer, hvornår har du sidst opdateret din XP ?

Herudover, så jo, efry er måske nok inde på noget der kan være "kød på", problemet KAN jo godt være hardwaremæssigt. Har du nogen i nærheden der kan ordne hardware problemer, kan du selv, eller vil du vide hvordan man gør ?
nwiz.exe hører til videokortet. Er vistnok et grønligt ikon nede i værktøjslinien.
Download et program som AIDA32 (gratis), som fortæller det væsentlige om din komputer. Her kan du også kontrollere temperaturen på bundkort og CPU.

Mvh. Christian

Citat fra Twist

Jeg tror altså ikke på at spyware begynder at lukke en PC ned. Men jo... Der kan måske være noget der forsøger at installere, og det fremprovokerer nedlukningen... Det vil dog oftest være hvis man kører med Microsoft Internet explorer, og tillader active-X objecter.... Gør du det, Candy ? Eller hvad er dine sikkerhedsindstillinger ?

Du skriver også at du kører uden automatiske opdateringer, hvornår har du sidst opdateret din XP ?

Herudover, så jo, efry er måske nok inde på noget der kan være "kød på", problemet KAN jo godt være hardwaremæssigt. Har du nogen i nærheden der kan ordne hardware problemer, kan du selv, eller vil du vide hvordan man gør ?

Jeg bruger firefox og tillader ikke active-X objecter.. Den er sidst blevet opdateret 29.08.07 og problemet er opstået langt senere.. jeg har været inde i bios og kigge strøm forsynnigen er ok og ligeledes blæseren.. temp. var måske en anelse høj så jeg vil prøve at fjerne støv og give den lidt luft i siderne smile samtidig geninstall. jeg så håber det løser problemet.. Har garanti på endnu så hvis det er hardware må de tage sig af problemet ;-)..

Mange tak for alle de gode svar smilesmile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis