Kædesav? Sådan!

Pas din kæde ordentligt - for så passer du på dig selv!

Jeg er i bund og grund så ”forfærdet” over at læse herinde at nogle behandler deres motorsavskæder så voldsomt og ukærligt, at jeg simpelthen er nødt til at reagere. Jeg troede virkelig ikke mine egne øjne til at begynde med da jeg læste at nogle vitterlig ”filede” deres kæder med en vinkelsliber! Jeg bider mig i læben og undlader at kommentere det yderligere – jeg håber bare at der ingen ulykker sker!

Jeg har arbejdet med motorsav i femogtyve år – og kan med denne erfaring stå inde for at alle de producenter af motorsave, kæder, sværd, kædefile og mobile savværker jeg har kendskab til har ret i deres anvisninger for pasning af savkæder…

Skæretænderne på en motorsavskæde er belagt med et tyndt lag krom der giver en meget skarp æg. Således kan man save en del med en ny kæde før man filer den første gang. Når man mærker en svag træghed – når kæden ikke skærer lige så hurtigt mere – filer man den for første gang. Man skal fra nu af altid file sin kæde lige så snart den udviser en smule træghed. Fra nu af skal man altså file sin kæde meget ofte! Venter man for længe med at file sin kæde er der en risiko for at æggen er slidt forbi kromlaget og så er der yderligere risiko for at man ikke får filet sig frem til kromlaget igen. Og så kan man ganske vist godt file kæden skarp – den holder sig bare ikke skarp ret længe…Og får således et kort liv! Det forholder sig nemlig sådan at jo oftere man filer sin kæde jo længere tid holder den fordi sliddet minimeres under brug! Det burde sige sig selv at man overhovedet ikke må presse med sværdet når man saver – kæden skal selv æde sig vej ved et let tryk – ellers bliver både kæden og sværdet meget varmt med et alt for stort slid og fare for alvorlige ulykker til følge. Her skal så tilføjes at det er vigtigt at bruge en kvalitetskædeolie. Der findes faktisk flere dårlige olier på markedet. Bemærk at olien skal være sej og danne ”tråde”.

Har man ikke håndelaget er det en god ide med en fileholder hvor både rundfil og fladfil sidder i ét greb (dobbeltfil) og filer både skær og rytter på én gang – for rytteren er ikke noget man først filer når skæret ikke kan komme til! Skæret skal kun have et ”touch”. Man skal kun skubbe filen frem – læg aldrig tryk på tilbagetrækningen! – en eller to, højst tre gange med et svagt pres. Fil altid med gode, lange strøg væk fra dig selv. Brug kun de rigtige file med de rigtige mål! Tag først højretænderne. Vend saven (hvis man filer imens kæden er monteret) og tag derefter venstretænderne. På en almindelig kapkæde er skæret lagt i tredive grader (enkelte er lagt i femogtredive grader og på en kløvkæde er det ti grader) men de tredive grader er ikke det vigtigste at være omhyggelig med. Det er vigtigere at man får filet skæret, altså sørget for at der kommer en skarp grat, end at holde den rigtige vinkel. Vi taler naturligvis om små afvigelser. Brug et kærligt håndelag ved filningen – pres aldrig hårdt! Sørg for at alle tænder holdes i samme længde og kassér kæden når der er under fem millimeter tilbage af skæretænderne. Tjek også dit sværd. Hvis der er ujævnheder eller grater skal sværdet også slibes. Brug en fin fladfil og fil både siden og toppen af sporet med – igen – kærlig hånd indtil det er helt plant. At de grove metoder jeg læser at nogle bruger koster en masse kæder siger vist sig selv, men det er altså også smadder farligt.

Sværdet skal vendes efter hvad der svarer til en dags arbejde ellers bliver det slidt skævt. Spænd også kæden til inden du begynder at save. Den skal være spændt til så man ikke kan løfte den ud af sporet men så den ligger godt til og samtidig er let at trække rundt med hånden. Når man har arbejdet sig varm er kæden også blevet varm og så skal den spændes igen, for den udvider sig naturligvis når den bliver varm. Husk det. Vent ikke til du ser kæden slippe sporet for så lurer ulykken. Efterse også sværd og kæde for afvigelser – selv en lillebitte revne kan forårsage en ulykke. Jeg vil anbefale at man holder flere kæder. Hav for eksempel fem kæder at skifte imellem; de kan således ”følges ad” sammen med sværdet - sværd og kæder kan så udskiftes på én gang når tiden kommer.

Jeg har dog ikke læst om det herinde men jeg har hørt fra mine leverandører at der også er nogle der justerer deres motorer og kædeløb fuldstændig tilfældigt. Når en ny motorsav er kørt til bør man nøjes med at stille tomgangen ned hvis man i øvrigt ikke rigtig ved hvad man gør. Få én der ved han gør til at stille omdrejningsskruerne. Der er vitterlig nogle der bruger kædebremsen til at afholde kæden fra at løbe ved tomgang!?! Når nogle herinde kan finde på at sætte en vinkelsliber til deres savkæde mistænker jeg at det er på sin plads også at advare imod dette. Det er farligt fordi bremsen brænder varm, selvfølgelig slides gevaldigt og måske svigter på et afgørende tidspunkt. Læs brugsanvisningen på motorsaven; der er flere steder der skal have fedt dagligt og filtre der skal renses. På nogle maskiner skal nålelejet for eksempel også udskiftes efter hvad der svarer til en uges arbejde!

Ikke bare får saven, sværdet og kæden et langt liv ved en rigtig pasning, der sker heller ikke så mange ulykker når gearet er trimmet rigtigt.

Og så kan jeg i hvert fald ikke selv se bort fra glæden ved sikkert, effektivt og velfungerende gear – det giver stor arbejdsglæde!

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for dit meget fyldige og oplysende indlæg.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Har lige et spørgsmål.

Har en nyere sav, der trækker savsporet til højre.. Har skiftet til nyt et sværd, men det har ikke hjulpet.

Kan skærer ned til halvdelen af sværdets brede, så drejer savsporet sig..

Hvad er der galt..??

Har en ældre sav en samme mrk/model, hvor sværdet/sværdene har været prøvet og der trækkes der ikke skævt..
Hej Billito.
Du er da vist meget ny herinde, den tråd du har lagt dit spørgsmål ind på er meget gammel, faktisk fra 23/12-02 !

V.h. håndværkeren
ny eller gammel..

Hvis jeg kan få et svar på mit problem, så er det vel lidt ligegyldt hvor gammel tråden den er.. ;-)
Der må jeg lige give Billito ret... det er et sprøgsmål jeg også gerne vil have svar på!! Desuden er tråden så gammel at jeg ikke selv har læst den før!! Jeg lærte lidt af den gode Triumthye...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Annonce
Jeg havde selv samme problem med en kæde, det skyldes at savtænderne ikke er fuldstændigt lige kantede, den saver skævt fordi den ikke fjerner spån nok i modsat side af hvad den drejer til. Især de billige kæder har en tendens til at skære skævt har jeg bemærket.
Det kan også skyldes at du har filet den så meget at rytterne er blevet for høje, så skal du lige file lidt af dem. Men ikke for meget for så vil motoren have svært ved at trække en så større spån.

V.h. Håndværkeren
Det vil jeg lige få undersøgt.. ellers koster en ny kæde jo ikke en bondegård..
er det nogen der har en motorsav blåtand.!
efter en tur med vinkelslipper
En kædesav der trækker til høkre indikerer at tænder der vender mod højre ikke er skarpe. Du har sansynligvist ramt en sten e.lign med den højre side at sværdet, og dermed sløvet tænderne på den højre side. Følg den glimrende fileanvisning (rundfil) - lige mange strøg på ALLE tænder (begge sider) til alle tænder er skarpe, og den saver igen lige.
husk at kontrolere kædebremsens fuktion inden du starter
hold den 30cm over en stup/brændestykke i begge håndtag (motor må ikke være startet) bremse fri koblet
slip foreste håndtag bremsen skal slå til.
Hvis ikke skal den laves det er sikkerhed ved kast det drejer sig om

kør aldrig med en defekt sav,det kan koste livet
brug hjelm skærebukser skærestøvler

disse ting er lige så viktige som en skarp og vedligeholdt sav

peer1have
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis