Gipsinddækning af bærende H-profil

Kære alle

Den kommende weekend kommer til at stå i gipsens tegn idet vi regner med at skulle sætte gipslofter op i hele stueetagen. Vi har også (forhåbentlig) til den tid to stk H-profiler som skal dækkes ind med to lag 13mm A1 gips. Spørgsmålet er hvordan vi bedst og lettest gør det?

Er lim en mulighed eller er den bandlyst ifbm brand?

Er det lettest at gøre før eller efter at loftet er lavet?

Bør vi vælge alternativer til gipsinddækningen og i så fald hvilke?

På forhånd tak

Torben
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med lige at give bjælken lidt rustbeskyttende inden du lægger gips om ?
Ellers bør du vel lægge den i puds (der kan den jo ikke ruste).
Du kan naturligvis gøre begge dele, men det vil jo nok være lidt overkill.

De steder hvor jeg har højdeændringer i mine lofter (overgang fra et rum til et andet, men kan også bruges ved en bjælke der ligger væsentligt under niveau med resten), har jeg sat CD og UD metal profiler op (fra danogips, kan købes i velassorterede byggemarkeder) og skruet pladerne fast i dem. Det eneste problem har været at de steder hvor der er to lag gips kan det være lidt tricky at ramme metallet, da profilerne jo ikke er så brede. Så tegn eller mål hvor profilen er så du ikke risikerer at skulle spartle mere end højest nødvendigt.
Synes umiddelbart det lyder sværere at pudse den op. Hvordan får man skidtet til at hænge ved?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du hænger lidt hønsenet rundt om den (ret tæt ind til bjælken), og så kaster du ud med beton eller pudsemørtel og lader det hele hænge ved. Du kan evt. lige lægge et brædt under bjælken bagefter hvis du vil have et jævnt lag (lettere at arbejde videre med), og naturligvis det samme med siderne. Men hvis du bruger brædder, så skal du lave sider og bund i to arbejdsgange da du ellers ikke vil kunne fylde på med pudsen.
jeg ville tage en tur forbi ramirent eller stark og leje en boltpistol. Med den skyder jeg så noget forskalling fast i bjælken og så kan gipsen fastgøres. Om det skal gøres før eller efter loftet er svært at sige. Afhænger jo af situationen og hvorledes du kan gøre forskallingen fast på bjælken. Men rækkefølgen betyder intet for det færdige resultats udseende

God arbejdslyst
Ellers kan du bore 6mm huller med 400mm mellemrum. Derefter skrue din forskalling fast i stålet....

Anders
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg ville banke lægter der er 2-3 mm for store ind i mellem de to flanger med ca 45 cm afstand. skrue gipsen på dem, og lade gipsen hænge ca 22 mm for langt under den, så du igen kan skrue en forskalning under den, fast gjort i gipsen. husk at fylde isolering i.

Svært at forklare, men det bla. sådan man gør ude i verden
der findes også specile profiler til at banke på flangerne.

og så ville jeg lave det før loftet.

har lavet en lille skitse.. du skal så bare have 2 lag gips..

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Lopus: Kan godt lide den løsning du foreslår - tror det bliver den. Har bare et enkelt spørgsmål:

Citat fra Lopus

husk at fylde isolering i.




Skal det forstås sådan at du vil fylde isolering ind i jernet? F.eks glas/rock uld. Hvilket formål skulle det tjene?
Hvad med at bruge fliseklæber. Hold pladerne fast medens den tørre med skruetvinger.

Hilsen
Allan
Citat fra Allan Fischer

Hvad med at bruge fliseklæber. Hold pladerne fast medens den tørre med skruetvinger.

Hilsen
Allan


Spørgsmålet er om det er OK i forhold til brandsikringen. Men det må under alle omstændigheder være bedre end lim.
Ellere bedre end ingen ting, idet H profilen jo næppe brænder :-)

Hilsen
Allan
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også